Praktisch maandblad voor primair onderwijs

Schoolverlaters

Zevende aflevering van een maandelijkse bijdrage over de poppenkast als doel en middel in het onderwijs: schoolverlaters.

Professionaliseren is een eitje

Professionaliseren: hoe doet u dat? En waar richt u zich op? Beschrijving van het werken met het ‘Kaliber Kompas’, dat u kan helpen met het bepalen van een concreet doel, het kiezen van behapbare en passende professionalisering en het toepassen van het geleerde in de praktijk. Kortom: aandacht voor de beroepskwaliteit!

Kiezen voor Keuzewerk 2 (thema 13, 14 en 15)

Vervolg van Keuzewerk 2: thema 13, 14 en 15 van een serie uitdagende opdrachten voor zelfstandig werken rond een aantal thema’s.

Zwijgrecht (over selectief mutisme)

Aflevering 9 van een maandelijkse column over angsten bij kinderen, naar aanleiding van het artikel "Bange kinderen" in Praxisbulletin 27-1 (september 2009).

Ella en Robert en het vakantieleed

Aflevering 7 over poppenkast in de klas. Kinderen maken hun eigen vakantieverhaal en spelen dat na, met eigen poppen en rekwisieten. Compleet met volledig uitgewerkt voorbeeldverhaal en speltips. Zeer geschikt als voorbereiding op de zomervakantie!

Kunst voor het oprapen

Een les kunstbeschouwing vóór de zomervakantie en collages/assemblages maken ná de zomervakantie. Beschrijving van een tweedelig kunstproject rond "objets trouvés". Met 16 opdrachtkaarten: van zandschilderij tot mozaïek en van gipsafgietsel tot mobile.

Uitbreiding: Kunst voor het oprapen

Een les kunstbeschouwing vóór de zomervakantie en collages/assemblages maken ná de zomervakantie. Beschrijving van een tweedelig kunstproject rond "objets trouvés". Met opdrachtkaarten: van zandschilderij tot mozaïek en van gipsafgietsel tot mobile.

Gymlessen anders

In groep 7 en 8 laat ik vanaf kerst de kinderen zelf (in groepjes van twee of drie) een van de twee wekelijkse gymlessen geven. De kinderen mogen zelf de invulling en de uitvoering bepalen. Enkele dagen van tevoren leveren ze een lesvoorbereiding in, compleet met tijdsplanning, lesopzet, benodigde materialen, enzovoort. Waar nodig passen we samen de les aan. Na afloop wordt de les even klassikaal besproken en krijgen de kinderen van mij en de groep een beoordeling.

Hoe overleef ik de laatste schoolweek

Handige tips en suggesties om de laatste dagen vóór de zomervakantie gezellig én zinvol door te brengen. Voor alle groepen, gerangschikt per bouw!

Spekkie Beer

Hier treft u de tekst, het notenschrift, de melodie en de karaoke en de lessuggesties aan.

Ruimtelijk vlechtwerk

Lessenserie, waarin kinderen kubussen leren vlechten: van de kubus in zijn eenvoudigste vorm tot vlechtwerk voor gevorderden. Vier lessen, met duidelijke instructiefoto’s in kleur en werkbladen voor zelfstandige verwerking.

En dan komt het bericht…

Juf Martie overlijdt... Wat nu? Praktijkbeschrijving van een sterfgeval op school. Met praktische handvatten, aandachtspunten en tips.

Uitbreiding: Massage in de klas: hoop of hype?

Pestgedrag, agressie, onrust en stress bij kinderen nemen dusdanige vormen aan, dat kinderen emotioneel, sociaal en cognitief belemmerd worden in hun ontwikkeling. Massage wordt steeds vaker door professionals ingezet, om problemen te voorkomen en op te lossen.

Het Regenboogfeest

Uitgewerkte ideeën en lessuggesties voor voorbereiding en uitvoering van het Regenboogfeest. Schoolbreed feest, vol kleurrijke talenten, in zeven sferen: de kleuren van de regenboog!

Talig koken

Over het inzetten van de talentenklas in het basisonderwijs. Achtergronden en praktijkbeschrijving van een rijk en veelzijdig proces, waarin ieder talent zich kan laten zien en zich verder kan ontwikkelen en waarin wordt toegewerkt naar een concreet, gezamenlijk eindproduct.

Schoolverlaters

Zevende aflevering van een maandelijkse bijdrage over de poppenkast als doel en middel in het onderwijs: schoolverlaters.

Professionaliseren is een eitje

Professionaliseren: hoe doet u dat? En waar richt u zich op? Beschrijving van het werken met het ‘Kaliber Kompas’, dat u kan helpen met het bepalen van een concreet doel, het kiezen van behapbare en passende professionalisering en het toepassen van het geleerde in de praktijk. Kortom: aandacht voor de beroepskwaliteit!

Kiezen voor Keuzewerk 2 (thema 13, 14 en 15)

Vervolg van Keuzewerk 2: thema 13, 14 en 15 van een serie uitdagende opdrachten voor zelfstandig werken rond een aantal thema’s.

Zwijgrecht (over selectief mutisme)

Aflevering 9 van een maandelijkse column over angsten bij kinderen, naar aanleiding van het artikel "Bange kinderen" in Praxisbulletin 27-1 (september 2009).

Ella en Robert en het vakantieleed

Aflevering 7 over poppenkast in de klas. Kinderen maken hun eigen vakantieverhaal en spelen dat na, met eigen poppen en rekwisieten. Compleet met volledig uitgewerkt voorbeeldverhaal en speltips. Zeer geschikt als voorbereiding op de zomervakantie!

Kunst voor het oprapen

Een les kunstbeschouwing vóór de zomervakantie en collages/assemblages maken ná de zomervakantie. Beschrijving van een tweedelig kunstproject rond "objets trouvés". Met 16 opdrachtkaarten: van zandschilderij tot mozaïek en van gipsafgietsel tot mobile.

Uitbreiding: Kunst voor het oprapen

Een les kunstbeschouwing vóór de zomervakantie en collages/assemblages maken ná de zomervakantie. Beschrijving van een tweedelig kunstproject rond "objets trouvés". Met opdrachtkaarten: van zandschilderij tot mozaïek en van gipsafgietsel tot mobile.

Gymlessen anders

In groep 7 en 8 laat ik vanaf kerst de kinderen zelf (in groepjes van twee of drie) een van de twee wekelijkse gymlessen geven. De kinderen mogen zelf de invulling en de uitvoering bepalen. Enkele dagen van tevoren leveren ze een lesvoorbereiding in, compleet met tijdsplanning, lesopzet, benodigde materialen, enzovoort. Waar nodig passen we samen de les aan. Na afloop wordt de les even klassikaal besproken en krijgen de kinderen van mij en de groep een beoordeling.

Hoe overleef ik de laatste schoolweek

Handige tips en suggesties om de laatste dagen vóór de zomervakantie gezellig én zinvol door te brengen. Voor alle groepen, gerangschikt per bouw!

Spekkie Beer

Hier treft u de tekst, het notenschrift, de melodie en de karaoke en de lessuggesties aan.

Ruimtelijk vlechtwerk

Lessenserie, waarin kinderen kubussen leren vlechten: van de kubus in zijn eenvoudigste vorm tot vlechtwerk voor gevorderden. Vier lessen, met duidelijke instructiefoto’s in kleur en werkbladen voor zelfstandige verwerking.

En dan komt het bericht…

Juf Martie overlijdt... Wat nu? Praktijkbeschrijving van een sterfgeval op school. Met praktische handvatten, aandachtspunten en tips.

Uitbreiding: Massage in de klas: hoop of hype?

Pestgedrag, agressie, onrust en stress bij kinderen nemen dusdanige vormen aan, dat kinderen emotioneel, sociaal en cognitief belemmerd worden in hun ontwikkeling. Massage wordt steeds vaker door professionals ingezet, om problemen te voorkomen en op te lossen.

Het Regenboogfeest

Uitgewerkte ideeën en lessuggesties voor voorbereiding en uitvoering van het Regenboogfeest. Schoolbreed feest, vol kleurrijke talenten, in zeven sferen: de kleuren van de regenboog!

Talig koken

Over het inzetten van de talentenklas in het basisonderwijs. Achtergronden en praktijkbeschrijving van een rijk en veelzijdig proces, waarin ieder talent zich kan laten zien en zich verder kan ontwikkelen en waarin wordt toegewerkt naar een concreet, gezamenlijk eindproduct.