Praktisch maandblad voor primair onderwijs

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het negende nummer van Praxisbulletin jaargang 38.

Grej of the day

Waarom eten ijsberen geen pinguïns? Een raadsel als dit is een mooie start van een Grej of the day: een les van acht minuten over uiteenlopende onderwerpen, vol cliffhangers en wow-feiten. Een microles die kinderen nieuwsgierig en enthousiast maakt om zélf op zoek te gaan naar meer informatie.

Uit de praktijk: Boekbespreking 2.0

Op veel scholen zijn er initiatieven om het leesplezier te bevorderen. Heb je ooit gedacht aan de bijdrage die boekbesprekingen daaraan kunnen leveren? Pas de opzet van de boekbespreking een beetje aan en laat de kinderen zelf hun enthousiasme over boeken delen.

Theaterlezen

Deze theaterleestekst over de vlinders van graaf Mot heeft rollen op drie leesniveaus. De kinderen voeren als het ware samen een toneelstukje op, maar dan zonder podium, decor en rekwisieten.

Op de stoel van de burgemeester

Een pratende prullenbak om zwerfafval tegen te gaan, lessen over homoseksualiteit op basisscholen of brieven schrijven naar eenzame mensen in je wijk: als je kinderen een stem geeft, dan ben je verzekerd van creatieve en vernieuwende ideeën voor aloude vraagstukken. Hoe waardevol is kinderparticipatie in een stad of dorp en hoe kun je als basisschool samenwerken met een gemeente om de kinderen een stem te geven?

Aan de slag: Rekenen met je jas aan

Je hebt misschien weleens een filmpje gezien waarbij kinderen een dansje met de leerkracht doen voor ze de klas in gaan. Even persoonlijk contact om samen de dag te starten. Hier vind je spelletjes voor het verlaten van de klas, met een rekenelement: het kind mag pas door de deur als het een mini-spelletje heeft gedaan. Je hebt zo nog even contact met alle kinderen voor ze naar huis gaan en dat is net zo waardevol als het contact bij binnenkomst.

Ode aan de twijfel

Een kant kiezen. Het lijkt zo eenvoudig. Je bent voor of tegen, eens of oneens. Vaak hebben we onze mening snel klaar en blijven we erbij. Dat is jammer, want bijna niets is zo zwart-wit als het lijkt. Met dit meningenspel leren de kinderen dat elk verhaal, elke situatie, meerdere kanten heeft. En dat het goed is om met een open blik te kijken, te wikken en te wegen, voordat je je mening geeft.

Kennisupdate: neurowetenschap

Het onderwijs is altijd in ontwikkeling, en daarmee ook het onderzoek naar het onderwijs. In deze rubriek bespreken we telkens verschillende onderzoeksresultaten. Dit keer hoe de neurowetenschap het onderwijs kan verbeteren en de vele aspecten van de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Moet je nog technisch lezen in de bovenbouw?

Halverwege groep 6 zijn alle nieuwe woordtypen aangeboden bij technisch lezen, dus in principe kunnen kinderen dan alles lezen. Gaat het lezen in de bovenbouw dan vanzelf? Nee, was dat maar waar ... In dit artikel lees je over het technisch leesonderwijs in de bovenbouw, de rol van vloeiend lezen daarin en hoe je kinderen gemotiveerd houdt.

Poëzie-inspiratie: als je over een nijlpaard struikelt

Neem je klas mee in de wereld van de poëzie! Deze maand lessuggesties bij het gedicht Wat je moet doen als je over een nijlpaard struikelt van Edward van de Vendel.

Even bellen met een voorzitter van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad

Pascal Frank is voorzitter van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) van Stichting Delta De Bilt. Ook is hij schoolleider van basisscholen de Startbaan in Soesterberg en de PWA Soest.

Leer ze lezen

Leer ze lezen bevat praktische inzichten uit leesonderzoek voor leerkrachten in het basisonderwijs. In vijf hoofdstukken behandelen de auteurs verschillende aspecten van lezen en effectieve leesdidactiek: de fase van ontluikende geletterdheid, aanvankelijk en technisch lezen, lezen met begrip, leesbevordering en leesplezier en de meerwaarde van goede leesvaardigheid.

De eik was hier

Een bijzonder verhaal over de sporen die de mens achterlaat en de natuur die daarvoor moet wijken. Zijn mensen belangrijker of waardevoller dan een boom of een dier? Een interessante vraag voor een filosofisch gesprek met de kinderen uit de hogere groepen.

Het dikke alfabetboek

Taal is overal. Letters kom je dagelijks tegen en op school gaat er geen dag voorbij zonder taal. Wat is er dan leuker dan alles te weten te komen over het alfabet, waarmee we onze woorden maken? Wie weet bijvoorbeeld waarom de letter i een puntje heeft? En waarom er HOOFD- en kleine letters zijn? En heeft een alfabet altijd alleen maar letters?

Kijk omhoog!

Raket weet alles van de ruimte. Ze weet ook al wat ze later worden wil: astronaut natuurlijk, de beste ruimtereiziger ooit! Maar eerst moet ze haar grote broer Jamal zo ver krijgen dat hij niet meer alleen naar beneden, op zijn telefoon kijkt, maar omhoog, naar de sterren.

Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep

Inzicht in het functioneren van moeilijke klassen en wat er misgaat in de interactie, en praktische tips, adviezen en slimme oplossingen om het tij te keren.

Spelen in uitdagende hoeken

De auteur en oud-kleuterleerkracht legt uit hoe je hoeken inricht, zodat de kinderen er vrijwel zelfstandig in kunnen spelen. Welke materialen zet je erin? Met welk doel richt je ze in? Hoe begeleid je het spel?

Werken met peuters en kleuters in één groep

Informatie over en praktische tools en tips voor het opzetten van een peuter-kleutergroep. Van intake tot doorstroom.

Psychologie in de klas

Psychologische kennis voor de lespraktijk. Hoe leren kinderen en wat kunnen leerkrachten doen om hun lessen daar beter op aan te laten sluiten? Waardoor raken leerlingen echt gemotiveerd?

Differentiëren werkt

Praktijkverhalen en concrete tips over hoe je kinderen aanspreekt op hun individuele mogelijkheden, zonder dat de aandacht voor de klas als geheel verdwijnt.

Communicatie zonder frustratie in het onderwijs

Waarom dit boek een must is voor de onderwijspraktijk? Omdat in het onderwijs uiteindelijk alles staat of valt met goede communicatie.Dit boek helpt je op weg om vanuit je eigen kracht te communiceren, zodat je zelf de regie hebt.

Timur

Timur, de hoofdpersoon in dit boek, heeft het syndroom van Down. Maar zijn klasgenoten behandelen hem er niet anders om. Wanneer ben je eigenlijk anders? Is niet iedereen anders?

De bende van Lieke

Het boek is humoristisch dankzij Liekes blijmoedige houding en haar verrassende kijk op de wereld. Maar wat het boek vooral speciaal maakt, zijn de gedachtespinsels van Lieke, die Guus Kuijer-achtig aandoen.

Waar geluk begint

Wat is geluk en waar kun je het vinden? In welke vorm? Wanneer kómt geluk? Dit boek legt uit waar al het geluk begint. Deze kennis maakt het voor iedereen mogelijk om geluk te vinden. Dat is toch wat iedereen wil?!

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tiende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Het nut van kolomsgewijs rekenen

Bij de overgang van het hoofdrekenen naar het cijferen wordt vaak als tussenfase het kolomsgewijs rekenen aangeboden. In dit artikel leg ik uit waarom deze tussenfase wordt aangeboden en wat de verschillen zijn tussen kolomsgewijs rekenen en cijferen. De leerlijnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen worden toegelicht, waardoor de plaats en het doel van kolomsgewijs rekenen duidelijk wordt.

Uit de praktijk: Vier op een rij

Bij 'Vier op een rij' in estafettevorm gaat het om samenwerken, tactiek en het overzicht bewaren. Niet de snelste groep wint, maar de groep die het best samenwerkt en het best overlegt. Als je de grootte van het veld afstemt op het aantal kinderen of op de leeftijdsgroep, kun je het spel altijd spelen.

Schrijfopdrachten

Zelf een spannend verhaal schrijven: wie wil dat niet? In de volgende schrijfopdrachten maken kinderen kennis met de belangrijkste onderdelen van een verhaal. Met deze handvatten leren ze hoe ze zelf een spannend en pakkend verhaal kunnen schrijven.

Bijzondere gezichten maken

Expressieve gezichten kijken je aan, met verbaasde ogen, met pretoogjes, met strak of golvend haar en met verschillende hoeden. Met 25 zelf gemaakte kubussen kunnen de kinderen heel veel verschillende gezichten tot leven wekken. Verras hen, en jezelf, en ontdek de mogelijkheden van deze bijzondere blokken.

Aan de slag: kaartjes voor terugblikken en vooruitkijken

Het einde van het schooljaar. Een heel bijzonder schooljaar dit keer. Een mooi moment om te kijken wat jullie hebben gedaan en geleerd in het afgelopen schooljaar en wat er volgend schooljaar gaat komen. Op deze kaartjes staan ideeën en inspiratie.