Praktisch maandblad voor primair onderwijs

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het zesde nummer van Praxisbulletin jaargang 38.

Kansenongelijkheid in het onderwijs

Hoe kunnen leerkrachten het geloof in eigen kunnen van kinderen vergroten? Waarom is het van belang dat professionals binnen een schoolcultuur ook handelen vanuit gemeenschappelijkheid? En wat is de invloed van de verwachtingen die een leerkracht heeft op de leerprestaties van het kind?

Uit de praktijk: Samenspelen is samenwerken

Het klinkt simpel en voor velen is het vanzelfsprekend: samenspelen is samenwerken. Maar in de praktijk pakt het vaak anders uit. Tijdens sport en spel zijn sommige kinderen volop in actie en andere kinderen komen nauwelijks aan de beurt. Hoe kun je dit voorkomen, hoe zorg je ervoor dat alle kinderen meedoen?

Mount Everest

Zijn top is het hoogste punt op aarde. De jongste persoon die hem beklom was 13 jaar en de oudste 80. Volgens China is de berg 8.848 meter hoog, maar Nepal beweerde jarenlang dat hij vier meter hoger is, omdat dat land ook de sneeuwlaag meetelde. Meer dan 5.000 mensen hebben de berg beklommen en zo’n 300 mensen zijn overleden tijdens hun poging. Dit zijn maar een paar wetenswaardigheden over de Mount Everest, maar er zijn er veel meer. Besteed in de klas eens aandacht aan deze fascinerende berg. Dit artikel geeft je verschillende invalshoeken.

Duik in de verkiezingen

Op woensdag 17 maart 2021 zijn er weer verkiezingen. Op die dag kiezen we de 150 leden van de Tweede Kamer. Maar hoe werken de verkiezingen eigenlijk? Laat de kinderen zelf op zoek gaan naar het antwoord op deze vraag en elkaar informeren.

Aan de slag: Sneeuwpopkaart

Met dit stappenplan maken de kinderen een sneeuwpopkaart met een bijbehorende envelop.

Help jonge kinderen met hun impulscontrole

Je bent net begonnen aan een voorleesverhaal als er een ekster in de zandbak landt. Enkele kleuters roepen en wijzen enthousiast. De aandacht voor het verhaal is verdwenen. Aan het begin van de muziekles deel je de instrumenten uit, drie kinderen beginnen meteen te spelen. Het is tijd voor de fruitpauze. Je wilt het fruitlied inzetten, maar één kind heeft zijn peer al in zijn mond. Voor sommige kinderen is het lastig hun impulsieve reacties te beheersen. Hoe reageer je als leerkracht op deze kinderen en hoe kun je ze helpen? In dit artikel gaan we in op de executieve functie: impulscontrole.

Kennisupdate: Het effect van een compliment

Het onderwijs is altijd in ontwikkeling, en daarmee ook het onderzoek naar het onderwijs. In deze rubriek bespreken we telkens verschillende onderzoeksresultaten. Dit keer een update over het nieuwe curriculum en het effect van een compliment.

Lezen met kleuters

Kleuters vooral kleuters laten zijn, dat willen de meeste leerkrachten. Tegelijkertijd willen ze de kinderen van groep 2 zo goed mogelijk voorbereiden op groep 3. Voor veel kinderen is de overgang naar groep 3 spannend, omdat ze gaan leren lezen. Het is heel fijn als ze dan in de nieuwe groep dingen herkennen en zo succes ervaren. De basis daarvoor leg je in de kleuterperiode. In dit artikel vind je speelse oefeningen die voorbereiden op het aanvankelijk lezen en spellen.

Poëzie-inspiratie: Tuimelgedachten

Deze rubriek biedt volop poëzie-inspiratie. Het gedicht Tuimelgedachten van Fabien van der Ham komt uit de methode Dichtdenken & denkdichten die zij ontwikkelt. Zij maakt gedichten die kinderen aanzetten tot denken & dichten.

Even bellen met een administratief medewerker en conciërge

Leo Notenboom is administratief medewerker en conciërge bij NBS Boeimeer in Breda, we stellen hem een paar vragen.

De Kleutervriendelijke School

De Kleutervriendelijke School gaat in op de vraag of ons onderwijs aan kleuters eigenlijk wel deugt. Waar liggen zijn of haar onderwijsbehoeften?

De kleine ikigai

Na het succes van de editie voor volwassenen is er nu dit boek voor kinderen. Het staat vol leuke dingen die kinderen zelf kunnen doen, praktische denkoefeningen om te zoeken naar de positieve kracht van ikigai in je leven.

Pizazz

Het valt niet mee om superheld te zijn, want je moet telkens komen opdraven om de wereld te redden. En het valt zeker niet mee als je vrienden probeert te maken op je nieuwe school.

Koos zoekt een huis

Kleuters maken dankzij Koos kennis met milieuproblemen van wereldformaat zonder dat dit te zwaar wordt. In het boek leren ze dat je meer kunt doen voor het milieu dan ze misschien denken.

Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep

Inzicht in het functioneren van moeilijke klassen en wat er misgaat in de interactie, en praktische tips, adviezen en slimme oplossingen om het tij te keren.

Spelen in uitdagende hoeken

De auteur en oud-kleuterleerkracht legt uit hoe je hoeken inricht, zodat de kinderen er vrijwel zelfstandig in kunnen spelen. Welke materialen zet je erin? Met welk doel richt je ze in? Hoe begeleid je het spel?

Werken met peuters en kleuters in één groep

Informatie over en praktische tools en tips voor het opzetten van een peuter-kleutergroep. Van intake tot doorstroom.

Psychologie in de klas

Psychologische kennis voor de lespraktijk. Hoe leren kinderen en wat kunnen leerkrachten doen om hun lessen daar beter op aan te laten sluiten? Waardoor raken leerlingen echt gemotiveerd?

Differentiëren werkt

Praktijkverhalen en concrete tips over hoe je kinderen aanspreekt op hun individuele mogelijkheden, zonder dat de aandacht voor de klas als geheel verdwijnt.

Communicatie zonder frustratie in het onderwijs

Waarom dit boek een must is voor de onderwijspraktijk? Omdat in het onderwijs uiteindelijk alles staat of valt met goede communicatie.Dit boek helpt je op weg om vanuit je eigen kracht te communiceren, zodat je zelf de regie hebt.

Timur

Timur, de hoofdpersoon in dit boek, heeft het syndroom van Down. Maar zijn klasgenoten behandelen hem er niet anders om. Wanneer ben je eigenlijk anders? Is niet iedereen anders?

De bende van Lieke

Het boek is humoristisch dankzij Liekes blijmoedige houding en haar verrassende kijk op de wereld. Maar wat het boek vooral speciaal maakt, zijn de gedachtespinsels van Lieke, die Guus Kuijer-achtig aandoen.

Waar geluk begint

Wat is geluk en waar kun je het vinden? In welke vorm? Wanneer kómt geluk? Dit boek legt uit waar al het geluk begint. Deze kennis maakt het voor iedereen mogelijk om geluk te vinden. Dat is toch wat iedereen wil?!

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tiende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Het nut van kolomsgewijs rekenen

Bij de overgang van het hoofdrekenen naar het cijferen wordt vaak als tussenfase het kolomsgewijs rekenen aangeboden. In dit artikel leg ik uit waarom deze tussenfase wordt aangeboden en wat de verschillen zijn tussen kolomsgewijs rekenen en cijferen. De leerlijnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen worden toegelicht, waardoor de plaats en het doel van kolomsgewijs rekenen duidelijk wordt.

Uit de praktijk: Vier op een rij

Bij 'Vier op een rij' in estafettevorm gaat het om samenwerken, tactiek en het overzicht bewaren. Niet de snelste groep wint, maar de groep die het best samenwerkt en het best overlegt. Als je de grootte van het veld afstemt op het aantal kinderen of op de leeftijdsgroep, kun je het spel altijd spelen.

Schrijfopdrachten

Zelf een spannend verhaal schrijven: wie wil dat niet? In de volgende schrijfopdrachten maken kinderen kennis met de belangrijkste onderdelen van een verhaal. Met deze handvatten leren ze hoe ze zelf een spannend en pakkend verhaal kunnen schrijven.

Bijzondere gezichten maken

Expressieve gezichten kijken je aan, met verbaasde ogen, met pretoogjes, met strak of golvend haar en met verschillende hoeden. Met 25 zelf gemaakte kubussen kunnen de kinderen heel veel verschillende gezichten tot leven wekken. Verras hen, en jezelf, en ontdek de mogelijkheden van deze bijzondere blokken.

Aan de slag: kaartjes voor terugblikken en vooruitkijken

Het einde van het schooljaar. Een heel bijzonder schooljaar dit keer. Een mooi moment om te kijken wat jullie hebben gedaan en geleerd in het afgelopen schooljaar en wat er volgend schooljaar gaat komen. Op deze kaartjes staan ideeën en inspiratie.