Jaargang 2020 - 2021
Praxisbulletin

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het derde nummer van Praxisbulletin jaargang 38.

Muzikale activiteiten voor iedereen

Zie jij jezelf als muzikale leerkracht of juist helemaal niet? Vind je het leuk om muziekles te geven of zou je het liever overslaan? Gelukkig zijn er genoeg muzikale activiteiten voor niet-muzikale leerkrachten. Muziekles wordt zo in elke groep een feestje!

Uit de praktijk: Energizers in de klas

Uit hersenonderzoek blijkt dat beweging een belangrijke rol speelt bij een gezond en lerend brein. Veel leerkrachten doen daarom regelmatig energizers: kleine opdrachten die zorgen voor afwisseling in de les, het losmaken van het lijf en het focussen van de aandacht. Bovendien is het een moment van plezier maken. De volgende energizers vragen geen voorbereiding en duren maar een paar minuten.

Letterpiet

Letterpiet is verzot op letters en heeft een zak met chocoladeletters meegenomen uit het pietenhuis. Hij is ermee naar school geslopen, waar hij de letters rustig bekijkt. De kinderen vinden de zak met letters en doen er activiteiten mee.

Omgaan met prikkels

In bijna elke basisschoolklas zijn ze te vinden: wiebelkussens, koptelefoons of tangles. Kinderen die zich moeilijk kunnen concentreren, gebruiken ze. Maar in welke mate helpen deze hulpmiddelen? Het WOBBLE-onderzoek zocht het antwoord op deze vraag.

Aan de slag: Kleuren scheuren

Van lievelingskleur naar klassenkleurenkaart: met deze creatieve opdracht gaan de kinderen op kleuren- onderzoek. Hoeveel tinten van hun lievelingskleur komen ze tegen? Ze mogen losgaan met scheuren, sorteren en schuiven totdat hun persoonlijke collage helemaal naar wens is. Alle collages samen vormen een bont kleurenpalet van de hele groep.

Bouwen met bouwtekeningen

Kinderen bouwen graag, maar wanneer ontstaat de noodzaak om van je eigen bouwsel een tekening te maken? Laat je inspireren door enkele suggesties voor de onderbouw.

Kennisupdate: het belang van huiswerk

Het onderwijs is altijd in ontwikkeling, en daarmee ook het onderzoek naar het onderwijs. In deze rubriek bespreken we telkens verschillende onderzoeksresultaten. Dit keer het belang van huiswerk en de invloed van typen en schrijven op de taalvaardigheid.

Groepsvorming

In sommige klassen verloopt de groepsvorming niet zoals gehoopt en gewenst. Na de herfstvakantie merkt de leerkracht dat het gedrag van een paar kinderen verslechtert. De leerkracht moet alle zeilen bijzetten om het rustig te houden in de klas.

Poëzie-inspiratie: Dag

Deze rubriek biedt volop poëzie-inspiratie. Deze keer maken we gezichtenkunst aan de hand van het gedicht Dag! van Rian Visser.

Lekker lezen

In deze boekenrubriek bespreken we iedere maand verrassende, nieuwe, inspirerende en interessante boeken om mee aan de slag te gaan in de klas.

9 tips: Voor goed rekenonderwijs

9 tips voor goed rekenonderwijs. Van observeren en doelen stellen tot ouders informeren.

Lied van de maand: Ik heb ruzie

Zingen over ruzie, dat is toch veel leuker dan echt ruzie maken? Toch hoort ruzie erbij als samen speelt net zoals het weer goedmaken. Gebruik de vraag-antwoord methode bij dit liedje. De ene groep zingt: 'ik heb ruzie, ik heb ruzie' en de andere groep zingt: 'wil niet bij je zijn'. Zo kun je het hele lied zingen. 

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tweede nummer van Praxisbulletin jaargang 38.

Meten is weten?

Resultaten van toetsen geven je veel informatie. Toetsen maken het leren meetbaar en zichtbaar, maar er is ook veel om te doen. Focussen we niet te veel op de resultaten? Wanneer is het noodzakelijk om te toetsen? Zijn er manieren om het anders te doen?

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tiende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Het nut van kolomsgewijs rekenen

Bij de overgang van het hoofdrekenen naar het cijferen wordt vaak als tussenfase het kolomsgewijs rekenen aangeboden. In dit artikel leg ik uit waarom deze tussenfase wordt aangeboden en wat de verschillen zijn tussen kolomsgewijs rekenen en cijferen. De leerlijnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen worden toegelicht, waardoor de plaats en het doel van kolomsgewijs rekenen duidelijk wordt.

Uit de praktijk: Vier op een rij

Bij 'Vier op een rij' in estafettevorm gaat het om samenwerken, tactiek en het overzicht bewaren. Niet de snelste groep wint, maar de groep die het best samenwerkt en het best overlegt. Als je de grootte van het veld afstemt op het aantal kinderen of op de leeftijdsgroep, kun je het spel altijd spelen.

Schrijfopdrachten

Zelf een spannend verhaal schrijven: wie wil dat niet? In de volgende schrijfopdrachten maken kinderen kennis met de belangrijkste onderdelen van een verhaal. Met deze handvatten leren ze hoe ze zelf een spannend en pakkend verhaal kunnen schrijven.

Bijzondere gezichten maken

Expressieve gezichten kijken je aan, met verbaasde ogen, met pretoogjes, met strak of golvend haar en met verschillende hoeden. Met 25 zelf gemaakte kubussen kunnen de kinderen heel veel verschillende gezichten tot leven wekken. Verras hen, en jezelf, en ontdek de mogelijkheden van deze bijzondere blokken.

Aan de slag: kaartjes voor terugblikken en vooruitkijken

Het einde van het schooljaar. Een heel bijzonder schooljaar dit keer. Een mooi moment om te kijken wat jullie hebben gedaan en geleerd in het afgelopen schooljaar en wat er volgend schooljaar gaat komen. Op deze kaartjes staan ideeën en inspiratie.

De fotomusical

Aan het eind van de week is het tijd voor reflectie: wat hebben de kinderen geleerd? Met dramaopdrachten tijdens de weekafsluiting verwerken de kinderen de schoolweek spelenderwijs. En dat kan ontzettend leuk zijn.

Kinderen testen: Letterspelmat

Deze letterspelmat is een combinatie van een letterspel en twister. De mat is 140 × 170 cm en kan gewassen worden. Omdat het een lichtgewicht mat is, is het wel raadzaam om er op een gladde vloer een antislipmat onder te leggen.

Spelen in de spelhoek

In de huishoek pakken de reizigers hun koffers in en printen hun vliegtickets. Ondertussen maken de technici het vliegtuig in de themahoek klaar voor vertrek. De stewards en stewardessen controleren het eten en drinken en de piloot controleert de cockpit. De passagiers kunnen komen!

Museuminspiratie: Het Museum van de 20e Eeuw

Hoe leefde, woonde en werkte de gewone man in de 20e eeuw? Ga naar het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn, reis terug in de tijd en vind het antwoord in het museum dat ook weleens het ‘O ja!’-museum wordt genoemd. Want ook al is er enorm veel veranderd in de afgelopen honderd jaar, je zult ook veel herkennen in de uitgebreide collectie. Speelde jij Pong, één van de eerste computerspellen? En kijk, zulke oranje pannen had oma ook.

Lekker lezen

In deze boekenrubriek bespreken we iedere maand verrassende, nieuwe, inspirerende en interessante boeken om mee aan de slag te gaan in de klas.

8 tips: Hittegolf in de klas

Het is volop zomer. De klas warmt langzaam maar zeker op. De kinderen zuchten en steunen van de hitte. Hoe houd je de kinderen (en jezelf!) scherp en fris?

Lied van de maand: Zomer

Wat willen de de kinderen gaan doen deze zomer? Gaan ze buitenspelen? Of misschien op vakantie? Op avontuur in het bos of vissen met opa? Met dit vrolijke lied gaan jullie in ieder geval zingend de zomer in. 

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het negende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Digitalisering, laat je internationaal inspireren

Tijdens de BETT, de grootste ICT-onderwijsbeurs van Europa, sprak Praxisbulletin met leerkrachten, schooldirecteuren en beleidsmakers uit de hele wereld over digitalisering in het onderwijs. Van Slowakije tot Ierland: uit alle windstreken vertelden onderwijsprofessionals enthousiast welke keuzes ze op hun school maken, voor welke uitdagingen ze staan en wat de opbrengsten tot nu toe zijn.