Praktisch maandblad voor primair onderwijs

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tiende nummer van Praxisbulletin jaargang 38.

Lezers maken met voorlezen

Ademloos luisteren de kinderen naar je verhaal. Als je het boek dichtslaat na een spannende cliffhanger, heb je de hele groep op tilt. ‘Juf! Je kunt echt niet stoppen, hoor, hoe gaat het verder?!’ Voorlezen is de beste en makkelijkste manier om lezen te promoten.

Escaperoom in de klas

Het was vrijdagmiddag en de kinderen zaten aan hun tafels. Plotseling stond ik op, liep naar de deur, deed deze dicht en zei: ‘Zo! Bijna weekend! Maar … voor half vier moeten jullie nog een paar raadsels oplossen!’ Verbaasd keken de kinderen elkaar aan. Wat gebeurt hier nou? Vrij snel klonk er al enthousiast: ‘Juf, gaan we een escaperoom spelen?’

Zand aan de knikker!

De zandbak op het schoolplein is meestal het domein van de onderbouw. Fijn voor de kleuters natuurlijk, maar eigenlijk ook een beetje jammer. Voor oudere kinderen kan spelen in de zandbak namelijk ook heel leuk en leerzaam zijn. Dus middenbouwleerkracht: onderhandel met je collega’s uit de onderbouw en zorg dat jouw groep ook eens een middag in de zandbak kan.

Muziek in de bovenbouw

Kinderen groeien op met sociale media, waar muziek overal is. Hierdoor ontwikkelen ze al op jonge leeftijd hun eigen muzieksmaak en weten ze veel van muziek. Deze muzikale interesse mag je zeker serieus nemen. Muziekles in de bovenbouw mag er anders uitzien dan in de onderbouw. Kinderen in de bovenbouw vinden de liedjes in de muziekles vaak kinderachtig, omdat die niet aansluiten bij waar ze graag naar luisteren. Als je alles wat de kinderen al kennen en kunnen meeneemt, kun je muziekles geven waar iedereen enthousiast van wordt én heel veel van leert.

Aan de slag: Boekenbord

Bij dit bordspel heb je niet alleen een dobbelsteen en pionnen nodig, maar ook een leesboek! Kinderen wisselen op een speelse manier leeservaringen uit aan de hand van vragen en opdrachten. Van ‘Vertel drie weetjes over de hoofdpersoon’ tot ‘Lees de eerste zin op bladzijde 23 voor’ en van ‘Hoe kwam je op het idee om dit boek te lezen?’ tot ‘Geef het boek een cijfer.’ Kortom: een leeskring, maar dan verpakt als spelletje!

Het jaar in beeld

Aan het eind van het jaar heb je vaak veel foto's van je groep. Laat de kinderen er een fotostrip, leporello of scrapbook-pagina mee maken. Zo beleven jullie samen de momenten opnieuw én heb je meteen een tastbare herinnering aan het afgelopen jaar.

Kennisupdate: Efficiënter leren door slapen

Het onderwijs is altijd in ontwikkeling en daarmee ook het onderzoek naar het onderwijs. In deze rubriek bespreken we telkens verschillende onderzoeksresultaten. Dit keer over efficiënter leren door slapen en de verschillen tussen het schrijven in blokschrift en verbonden schrift.

Doelgericht tafels oefenen

Typ op internet ‘oefenen van de tafels’ in en je krijgt legio mogelijkheden. Veelal in de vorm van losse sommen of rijtjes keersommen, waarbij het kind het goede antwoord invult of spelletjes, waarbij willekeurige keersommen tevoorschijn komen. Er zitten dan tafelsommen bij die het kind nog lastig vindt, maar ook tafelsommen die het kind allang beheerst. In dit artikel wil ik het oefenen van tafelsommen benaderen vanuit de vraag: hoe kun je de tafelsommen doelgericht oefenen?

Poëzie-inspiratie: ik groei dus ik besta

Neem je klas mee in de wereld van de poëzie! Deze maand lessuggesties bij het gedicht Ik groei dus ik besta van Marjolein Borgers.

Zomerlezen

Wat kun je de komende maanden lezen vanuit je luie stoel? Bekijk gauw deze tips!

Al pratend wijs

Al pratend wijs gaat over het belang van een goede mondelinge taalvaardigheid. Het is een voorwaarde voor schoolsucces en goed functioneren in de samenleving. Met veel achtergronden, lijstjes en praktische tips, maar zeer overzichtelijk, biedt dit boek handvatten voor medewerkers van peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en leerkrachten.

Vanaf hier kun je de hele wereld zien

Deetje vindt een brief, een brief die niet voor haar bestemd is. Ze besluit de brief bij de juiste persoon te bezorgen. Dat lijkt een makkelijke opgave, maar dat is het zeker niet. De verrassende verhaallijnen en de diepgang nemen je mee in vraagstukken over identiteit, familie en diversiteit. Boeiende en verrassende jeugdliteratuur voor de bovenbouw.

Zepie

Zepie kan supergoed voetballen. En meisjes zijn stom. Vooral Milou is stom. Want zij bezorgt hem wiebelbenen en een kriebelbuik. Zepie is een vrolijk, fantasierijk en humoristisch boek, dat iets geoefende lezers zelf kunnen lezen of dat je voorleest in je groep.

Toen rups een vlinder werd

Rups wacht geduldig in zijn cocon tot hij een vlinder wordt. Zo ontmoet hij Eendagsvlieg, die net aan haar eerste en laatste dag is begonnen. Zij kan niet geduldig mee wachten, want ze heeft maar weinig tijd. Als Vlinder uitkomt, wil hij Eendagsvlieg laten zien hoe prachtig hij is geworden. Maar waar is ze? Tijdens Vlinders zoektocht in de tuin leren we tal van beestjes kennen.

Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep

Inzicht in het functioneren van moeilijke klassen en wat er misgaat in de interactie, en praktische tips, adviezen en slimme oplossingen om het tij te keren.

Spelen in uitdagende hoeken

De auteur en oud-kleuterleerkracht legt uit hoe je hoeken inricht, zodat de kinderen er vrijwel zelfstandig in kunnen spelen. Welke materialen zet je erin? Met welk doel richt je ze in? Hoe begeleid je het spel?

Werken met peuters en kleuters in één groep

Informatie over en praktische tools en tips voor het opzetten van een peuter-kleutergroep. Van intake tot doorstroom.

Psychologie in de klas

Psychologische kennis voor de lespraktijk. Hoe leren kinderen en wat kunnen leerkrachten doen om hun lessen daar beter op aan te laten sluiten? Waardoor raken leerlingen echt gemotiveerd?

Differentiëren werkt

Praktijkverhalen en concrete tips over hoe je kinderen aanspreekt op hun individuele mogelijkheden, zonder dat de aandacht voor de klas als geheel verdwijnt.

Communicatie zonder frustratie in het onderwijs

Waarom dit boek een must is voor de onderwijspraktijk? Omdat in het onderwijs uiteindelijk alles staat of valt met goede communicatie.Dit boek helpt je op weg om vanuit je eigen kracht te communiceren, zodat je zelf de regie hebt.

Timur

Timur, de hoofdpersoon in dit boek, heeft het syndroom van Down. Maar zijn klasgenoten behandelen hem er niet anders om. Wanneer ben je eigenlijk anders? Is niet iedereen anders?

De bende van Lieke

Het boek is humoristisch dankzij Liekes blijmoedige houding en haar verrassende kijk op de wereld. Maar wat het boek vooral speciaal maakt, zijn de gedachtespinsels van Lieke, die Guus Kuijer-achtig aandoen.

Waar geluk begint

Wat is geluk en waar kun je het vinden? In welke vorm? Wanneer kómt geluk? Dit boek legt uit waar al het geluk begint. Deze kennis maakt het voor iedereen mogelijk om geluk te vinden. Dat is toch wat iedereen wil?!

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tiende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Het nut van kolomsgewijs rekenen

Bij de overgang van het hoofdrekenen naar het cijferen wordt vaak als tussenfase het kolomsgewijs rekenen aangeboden. In dit artikel leg ik uit waarom deze tussenfase wordt aangeboden en wat de verschillen zijn tussen kolomsgewijs rekenen en cijferen. De leerlijnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen worden toegelicht, waardoor de plaats en het doel van kolomsgewijs rekenen duidelijk wordt.

Uit de praktijk: Vier op een rij

Bij 'Vier op een rij' in estafettevorm gaat het om samenwerken, tactiek en het overzicht bewaren. Niet de snelste groep wint, maar de groep die het best samenwerkt en het best overlegt. Als je de grootte van het veld afstemt op het aantal kinderen of op de leeftijdsgroep, kun je het spel altijd spelen.

Schrijfopdrachten

Zelf een spannend verhaal schrijven: wie wil dat niet? In de volgende schrijfopdrachten maken kinderen kennis met de belangrijkste onderdelen van een verhaal. Met deze handvatten leren ze hoe ze zelf een spannend en pakkend verhaal kunnen schrijven.

Bijzondere gezichten maken

Expressieve gezichten kijken je aan, met verbaasde ogen, met pretoogjes, met strak of golvend haar en met verschillende hoeden. Met 25 zelf gemaakte kubussen kunnen de kinderen heel veel verschillende gezichten tot leven wekken. Verras hen, en jezelf, en ontdek de mogelijkheden van deze bijzondere blokken.

Aan de slag: kaartjes voor terugblikken en vooruitkijken

Het einde van het schooljaar. Een heel bijzonder schooljaar dit keer. Een mooi moment om te kijken wat jullie hebben gedaan en geleerd in het afgelopen schooljaar en wat er volgend schooljaar gaat komen. Op deze kaartjes staan ideeën en inspiratie.