Een nieuw boek in de serie TIBtools, een praktische boekenserie voor onderwijsprofessionals, ditmaal over rouw en verlies op school. De auteurs zijn beiden leerkracht en IB’er en ervaren in het begeleiden van kinderen en ouders bij (naderend) verlies. Dit kan over de dood gaan, maar ook echtscheiding valt hieronder.
Merel van Vroonhoven besloot op het hoogtepunt van haar carrière haar hart te volgen: ze verliet als topvrouw het bedrijfsleven en werd zij-instromer op een school voor speciaal onderwijs. Ze schreef hierover columns in De Volkskrant, die nu zijn gebundeld in dit boek.
In hun eerdere boeken bespreken Eva Naaijkens en Martin Bootsma een duidelijke kwaliteitsaanpak voor scholen. Maar er is ook een goede kwaliteitscultuur nodig, want dan krijgen kinderen het onderwijs dat zij nodig hebben.
Teach Like a Champion 3.0 is de opvolger van Teach Like a Champion 2.0. Het is een boek voor de dagelijkse onderwijspraktijk en direct toepasbaar in de groep.
Dit is geen boek óver feest, maar wel een feest in het gebruik. Het is een praktisch boek met tweeënvijftig nieuwe doorloopjes waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze lessen effectief maken. Het beste uit onderwijsonderzoek weergegeven in eenvoudige stappenplannen.
Ook al willen we het niet: uit onderzoek blijkt dat we allemaal vooroordelen hebben en overdragen. Hoe kom je erachter waar je blinde vlek zit? En hoe voed je kinderen zoveel mogelijk op zonder vooringenomen ideeën?
4D staat voor data, duiden, doelen en doen. Het zijn de pijlers die meer inzicht geven in en grip op onderwijs- kwaliteit en leeropbrengsten. Hoe haal je het beste uit ieder kind, op een werkbare en duurzame manier? Dit boek is de volledig herziene opvolger van Duiden en Doen.
Veerkracht kun je leren! Ontspannen, veerkrachtig en geïnspireerd aan het werk zijn zorgt voor minder uitval en stress, en levert je werkplezier en motivatie op. Bovendien beïnvloedt jouw welbevinden de leerprestaties en het plezier van de kinderen.
In dit praktische boek krijg je handvatten hoe je TOS bij het jonge kind kunt herkennen en hoe je het kind kunt ondersteunen. In het boek is ook het nieuwe screeningsinstrument voor
de taalontwikkeling van het jonge kind, de ELS (Early Language Scale), opgenomen.
Een goed curriculum vraagt om een constructieve afstemming tussen de vele activiteiten op klasniveau én de doelstellingen op schoolniveau. Dit vraagt behoorlijk wat van intellectueel vermogen én sociaal- politieke capaciteiten.
Hoe zorg je goed voor jezelf als ‘het onderwijs’ niet voor jou zorgt? Wat zijn je rechten en plichten? Hoe breng je je boodschap over aan je collega’s en je leidinggevende(n)? Hoe zoek je de collectiviteit op?
Over ouderbetrokkenheid is veel geschreven vanuit het perspectief van de school. Met plezier naar school is echter geschreven vanuit het perspectief van de ouders: hoe kunnen zij bijdragen aan het schoolsucces van hun kind? Geschreven voor ouders dus, maar de vele voorbeelden en praktische tips zijn ook interessant voor professionals in het onderwijs.
In een oogopslag zicht op de doelen van een leerjaar? Je vindt het in Leerlijnen voor het basisonderwijs. Per leerjaar en per vakgebied zijn de doelen opgenomen.
Een prikkelend essay van Katherine Rundell met een voorwoord van Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel. In Waarom je kinderboeken moet lezen, zelfs al ben je oud en wijs vertelt Katherine Rundell waarom kinderboeken zo belangrijk zijn.
Een nieuw boek in de serie TIBtools, een praktische boekenserie voor onderwijsprofessionals, ditmaal over rouw en verlies op school. De auteurs zijn beiden leerkracht en IB’er en ervaren in het begeleiden van kinderen en ouders bij (naderend) verlies. Dit kan over de dood gaan, maar ook echtscheiding valt hieronder.
Merel van Vroonhoven besloot op het hoogtepunt van haar carrière haar hart te volgen: ze verliet als topvrouw het bedrijfsleven en werd zij-instromer op een school voor speciaal onderwijs. Ze schreef hierover columns in De Volkskrant, die nu zijn gebundeld in dit boek.
In hun eerdere boeken bespreken Eva Naaijkens en Martin Bootsma een duidelijke kwaliteitsaanpak voor scholen. Maar er is ook een goede kwaliteitscultuur nodig, want dan krijgen kinderen het onderwijs dat zij nodig hebben.
Teach Like a Champion 3.0 is de opvolger van Teach Like a Champion 2.0. Het is een boek voor de dagelijkse onderwijspraktijk en direct toepasbaar in de groep.
Dit is geen boek óver feest, maar wel een feest in het gebruik. Het is een praktisch boek met tweeënvijftig nieuwe doorloopjes waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze lessen effectief maken. Het beste uit onderwijsonderzoek weergegeven in eenvoudige stappenplannen.
Ook al willen we het niet: uit onderzoek blijkt dat we allemaal vooroordelen hebben en overdragen. Hoe kom je erachter waar je blinde vlek zit? En hoe voed je kinderen zoveel mogelijk op zonder vooringenomen ideeën?
4D staat voor data, duiden, doelen en doen. Het zijn de pijlers die meer inzicht geven in en grip op onderwijs- kwaliteit en leeropbrengsten. Hoe haal je het beste uit ieder kind, op een werkbare en duurzame manier? Dit boek is de volledig herziene opvolger van Duiden en Doen.
Veerkracht kun je leren! Ontspannen, veerkrachtig en geïnspireerd aan het werk zijn zorgt voor minder uitval en stress, en levert je werkplezier en motivatie op. Bovendien beïnvloedt jouw welbevinden de leerprestaties en het plezier van de kinderen.
In dit praktische boek krijg je handvatten hoe je TOS bij het jonge kind kunt herkennen en hoe je het kind kunt ondersteunen. In het boek is ook het nieuwe screeningsinstrument voor
de taalontwikkeling van het jonge kind, de ELS (Early Language Scale), opgenomen.
Een goed curriculum vraagt om een constructieve afstemming tussen de vele activiteiten op klasniveau én de doelstellingen op schoolniveau. Dit vraagt behoorlijk wat van intellectueel vermogen én sociaal- politieke capaciteiten.
Hoe zorg je goed voor jezelf als ‘het onderwijs’ niet voor jou zorgt? Wat zijn je rechten en plichten? Hoe breng je je boodschap over aan je collega’s en je leidinggevende(n)? Hoe zoek je de collectiviteit op?
Over ouderbetrokkenheid is veel geschreven vanuit het perspectief van de school. Met plezier naar school is echter geschreven vanuit het perspectief van de ouders: hoe kunnen zij bijdragen aan het schoolsucces van hun kind? Geschreven voor ouders dus, maar de vele voorbeelden en praktische tips zijn ook interessant voor professionals in het onderwijs.
In een oogopslag zicht op de doelen van een leerjaar? Je vindt het in Leerlijnen voor het basisonderwijs. Per leerjaar en per vakgebied zijn de doelen opgenomen.
Een prikkelend essay van Katherine Rundell met een voorwoord van Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel. In Waarom je kinderboeken moet lezen, zelfs al ben je oud en wijs vertelt Katherine Rundell waarom kinderboeken zo belangrijk zijn.