Praktisch maandblad voor primair onderwijs

Boeken voor leerkrachten
Uit onze rubriek Lekker lezen

Leer ze lezen

Leer ze lezen bevat praktische inzichten uit leesonderzoek voor leerkrachten in het basisonderwijs. In vijf hoofdstukken behandelen de auteurs verschillende aspecten van lezen en effectieve leesdidactiek: de fase van ontluikende geletterdheid, aanvankelijk en technisch lezen, lezen met begrip, leesbevordering en leesplezier en de meerwaarde van goede leesvaardigheid.

Zoek het even lekker zelf uit

Dit boek bevat praktische opdrachten, ‘Huzzels’, om kinderen te helpen bij planningsvaardigheden. Het richt zich op begaafde kinderen, maar wij vinden dat je het ook prima kunt gebruiken in groep 8, ter voorbereiding op het veel zelfstandiger leren in het voortgezet onderwijs.

Differentiëren, Pocketboek

Differentiatie is noodzaak. Een goede leerkracht past zijn lessen aan aan wat de verschillende kinderen nodig hebben. Maar toch blijkt uit onderzoek dat goed geplande en effectieve differentiatie ongrijpbaar is: er bestaan geen duidelijke uitgangspunten en strategieën voor goed differentiëren. Dit boek schept helderheid en helpt je verder.

De Kleutervriendelijke School

De Kleutervriendelijke School gaat in op de vraag of ons onderwijs aan kleuters eigenlijk wel deugt. Waar liggen zijn of haar onderwijsbehoeften?

Talentgedreven onderwijs geven

Zowel startende leerkrachten als ervaren leerkrachten die voor zichzelf willen bepalen of ze op de goede weg zijn, kunnen iets aan dit boek hebben. Zelfvertrouwen is een van de sleutelwoorden.

Iedereen schoolmaker

Hoe word je een lerende organisatie? Dit boek hakt het proces in zeven stukken, waaronder gedragen visie, effectief schoolleiderschap, samenwerken en professionalisering. Elk onderdeel is praktisch opgebouwd met heldere kaders die je de weg wijzen door de theorie.

Meesters van motivatie

In dit boek wordt uitgelegd hoe je de technieken die ontwerpers van computergames gebruiken kunt aanwenden in je lessen.

Leren anders organiseren

Klassikaal frontaal lesgeven was jarenlang de norm. Je kunt je afvragen of verandering noodzakelijk is. Dit boek geeft geen waardeoordeel, maar wel veel handreikingen om je onderwijs anders te organiseren.

Effectieve feedback in het onderwijs

Het sterke punt van dit boek is dat wetenschappelijke kennis over feedback geven op een duidelijke manier naar de praktijk is vertaald. Je leest, onder andere aan de hand van praktijkvoorbeelden, hoe je de drie feedbackvragen zo toepast in je lespraktijk dat je de motivatie van de kinderen om hun doel te bereiken vergroot.

Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep

Inzicht in het functioneren van moeilijke klassen en wat er misgaat in de interactie, en praktische tips, adviezen en slimme oplossingen om het tij te keren.

Spelen in uitdagende hoeken

De auteur en oud-kleuterleerkracht legt uit hoe je hoeken inricht, zodat de kinderen er vrijwel zelfstandig in kunnen spelen. Welke materialen zet je erin? Met welk doel richt je ze in? Hoe begeleid je het spel?

Werken met peuters en kleuters in één groep

Informatie over en praktische tools en tips voor het opzetten van een peuter-kleutergroep. Van intake tot doorstroom.

Psychologie in de klas

Psychologische kennis voor de lespraktijk. Hoe leren kinderen en wat kunnen leerkrachten doen om hun lessen daar beter op aan te laten sluiten? Waardoor raken leerlingen echt gemotiveerd?

Differentiëren werkt

Praktijkverhalen en concrete tips over hoe je kinderen aanspreekt op hun individuele mogelijkheden, zonder dat de aandacht voor de klas als geheel verdwijnt.

Communicatie zonder frustratie in het onderwijs

Waarom dit boek een must is voor de onderwijspraktijk? Omdat in het onderwijs uiteindelijk alles staat of valt met goede communicatie.Dit boek helpt je op weg om vanuit je eigen kracht te communiceren, zodat je zelf de regie hebt.

boeken voor leerkrachten

Leer ze lezen

Leer ze lezen bevat praktische inzichten uit leesonderzoek voor leerkrachten in het basisonderwijs. In vijf hoofdstukken behandelen de auteurs verschillende aspecten van lezen en effectieve leesdidactiek: de fase van ontluikende geletterdheid, aanvankelijk en technisch lezen, lezen met begrip, leesbevordering en leesplezier en de meerwaarde van goede leesvaardigheid.

Zoek het even lekker zelf uit

Dit boek bevat praktische opdrachten, ‘Huzzels’, om kinderen te helpen bij planningsvaardigheden. Het richt zich op begaafde kinderen, maar wij vinden dat je het ook prima kunt gebruiken in groep 8, ter voorbereiding op het veel zelfstandiger leren in het voortgezet onderwijs.

Differentiëren, Pocketboek

Differentiatie is noodzaak. Een goede leerkracht past zijn lessen aan aan wat de verschillende kinderen nodig hebben. Maar toch blijkt uit onderzoek dat goed geplande en effectieve differentiatie ongrijpbaar is: er bestaan geen duidelijke uitgangspunten en strategieën voor goed differentiëren. Dit boek schept helderheid en helpt je verder.

De Kleutervriendelijke School

De Kleutervriendelijke School gaat in op de vraag of ons onderwijs aan kleuters eigenlijk wel deugt. Waar liggen zijn of haar onderwijsbehoeften?

Talentgedreven onderwijs geven

Zowel startende leerkrachten als ervaren leerkrachten die voor zichzelf willen bepalen of ze op de goede weg zijn, kunnen iets aan dit boek hebben. Zelfvertrouwen is een van de sleutelwoorden.

Iedereen schoolmaker

Hoe word je een lerende organisatie? Dit boek hakt het proces in zeven stukken, waaronder gedragen visie, effectief schoolleiderschap, samenwerken en professionalisering. Elk onderdeel is praktisch opgebouwd met heldere kaders die je de weg wijzen door de theorie.

Meesters van motivatie

In dit boek wordt uitgelegd hoe je de technieken die ontwerpers van computergames gebruiken kunt aanwenden in je lessen.

Leren anders organiseren

Klassikaal frontaal lesgeven was jarenlang de norm. Je kunt je afvragen of verandering noodzakelijk is. Dit boek geeft geen waardeoordeel, maar wel veel handreikingen om je onderwijs anders te organiseren.

Effectieve feedback in het onderwijs

Het sterke punt van dit boek is dat wetenschappelijke kennis over feedback geven op een duidelijke manier naar de praktijk is vertaald. Je leest, onder andere aan de hand van praktijkvoorbeelden, hoe je de drie feedbackvragen zo toepast in je lespraktijk dat je de motivatie van de kinderen om hun doel te bereiken vergroot.

Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep

Inzicht in het functioneren van moeilijke klassen en wat er misgaat in de interactie, en praktische tips, adviezen en slimme oplossingen om het tij te keren.

Spelen in uitdagende hoeken

De auteur en oud-kleuterleerkracht legt uit hoe je hoeken inricht, zodat de kinderen er vrijwel zelfstandig in kunnen spelen. Welke materialen zet je erin? Met welk doel richt je ze in? Hoe begeleid je het spel?

Werken met peuters en kleuters in één groep

Informatie over en praktische tools en tips voor het opzetten van een peuter-kleutergroep. Van intake tot doorstroom.

Psychologie in de klas

Psychologische kennis voor de lespraktijk. Hoe leren kinderen en wat kunnen leerkrachten doen om hun lessen daar beter op aan te laten sluiten? Waardoor raken leerlingen echt gemotiveerd?

Differentiëren werkt

Praktijkverhalen en concrete tips over hoe je kinderen aanspreekt op hun individuele mogelijkheden, zonder dat de aandacht voor de klas als geheel verdwijnt.

Communicatie zonder frustratie in het onderwijs

Waarom dit boek een must is voor de onderwijspraktijk? Omdat in het onderwijs uiteindelijk alles staat of valt met goede communicatie.Dit boek helpt je op weg om vanuit je eigen kracht te communiceren, zodat je zelf de regie hebt.