Praktisch maandblad voor primair onderwijs

Boeken voor leerkrachten
Uit onze rubriek Lekker lezen

Opgroeien in kleur

Ook al willen we het niet: uit onderzoek blijkt dat we allemaal vooroordelen hebben en overdragen. Hoe kom je erachter waar je blinde vlek zit? En hoe voed je kinderen zoveel mogelijk op zonder vooringenomen ideeën?

Opbrengstgericht werken in 4D

4D staat voor data, duiden, doelen en doen. Het zijn de pijlers die meer inzicht geven in en grip op onderwijs- kwaliteit en leeropbrengsten. Hoe haal je het beste uit ieder kind, op een werkbare en duurzame manier? Dit boek is de volledig herziene opvolger van Duiden en Doen.

De stoeikruimelmethode

Lekker bewegen en ravotten en tegelijk ook sociale, motorische en cognitieve vaardigheden leren. Dat klinkt ideaal! Maar hoe doe je dat?

Psychologische flexibiliteit in het onderwijs

Veerkracht kun je leren! Ontspannen, veerkrachtig en geïnspireerd aan het werk zijn zorgt voor minder uitval en stress, en levert je werkplezier en motivatie op. Bovendien beïnvloedt jouw welbevinden de leerprestaties en het plezier van de kinderen.

Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind (0-8 jaar)

In dit praktische boek krijg je handvatten hoe je TOS bij het jonge kind kunt herkennen en hoe je het kind kunt ondersteunen. In het boek is ook het nieuwe screeningsinstrument voor de taalontwikkeling van het jonge kind, de ELS (Early Language Scale), opgenomen.

Wetenswaardig

Een goed curriculum vraagt om een constructieve afstemming tussen de vele activiteiten op klasniveau én de doelstellingen op schoolniveau. Dit vraagt behoorlijk wat van intellectueel vermogen én sociaal- politieke capaciteiten.

De gelukkige leraar

Hoe zorg je goed voor jezelf als ‘het onderwijs’ niet voor jou zorgt? Wat zijn je rechten en plichten? Hoe breng je je boodschap over aan je collega’s en je leidinggevende(n)? Hoe zoek je de collectiviteit op?

Met plezier naar school

Over ouderbetrokkenheid is veel geschreven vanuit het perspectief van de school. Met plezier naar school is echter geschreven vanuit het perspectief van de ouders: hoe kunnen zij bijdragen aan het schoolsucces van hun kind? Geschreven voor ouders dus, maar de vele voorbeelden en praktische tips zijn ook interessant voor professionals in het onderwijs.

Leerlijnen voor het basisonderwijs

In een oogopslag zicht op de doelen van een leerjaar? Je vindt het in Leerlijnen voor het basisonderwijs. Per leerjaar en per vakgebied zijn de doelen opgenomen.

Waarom je kinderboeken moet lezen

Een prikkelend essay van Katherine Rundell met een voorwoord van Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel. In Waarom je kinderboeken moet lezen, zelfs al ben je oud en wijs vertelt Katherine Rundell waarom kinderboeken zo belangrijk zijn.

Al pratend wijs

Al pratend wijs gaat over het belang van een goede mondelinge taalvaardigheid. Het is een voorwaarde voor schoolsucces en goed functioneren in de samenleving. Met veel achtergronden, lijstjes en praktische tips, maar zeer overzichtelijk, biedt dit boek handvatten voor medewerkers van peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en leerkrachten.

Leer ze lezen

Leer ze lezen bevat praktische inzichten uit leesonderzoek voor leerkrachten in het basisonderwijs. In vijf hoofdstukken behandelen de auteurs verschillende aspecten van lezen en effectieve leesdidactiek: de fase van ontluikende geletterdheid, aanvankelijk en technisch lezen, lezen met begrip, leesbevordering en leesplezier en de meerwaarde van goede leesvaardigheid.

Zoek het even lekker zelf uit

Dit boek bevat praktische opdrachten, ‘Huzzels’, om kinderen te helpen bij planningsvaardigheden. Het richt zich op begaafde kinderen, maar wij vinden dat je het ook prima kunt gebruiken in groep 8, ter voorbereiding op het veel zelfstandiger leren in het voortgezet onderwijs.

Differentiëren, Pocketboek

Differentiatie is noodzaak. Een goede leerkracht past zijn lessen aan aan wat de verschillende kinderen nodig hebben. Maar toch blijkt uit onderzoek dat goed geplande en effectieve differentiatie ongrijpbaar is: er bestaan geen duidelijke uitgangspunten en strategieën voor goed differentiëren. Dit boek schept helderheid en helpt je verder.

De Kleutervriendelijke School

De Kleutervriendelijke School gaat in op de vraag of ons onderwijs aan kleuters eigenlijk wel deugt. Waar liggen zijn of haar onderwijsbehoeften?

boeken voor leerkrachten

Opgroeien in kleur

Ook al willen we het niet: uit onderzoek blijkt dat we allemaal vooroordelen hebben en overdragen. Hoe kom je erachter waar je blinde vlek zit? En hoe voed je kinderen zoveel mogelijk op zonder vooringenomen ideeën?

Opbrengstgericht werken in 4D

4D staat voor data, duiden, doelen en doen. Het zijn de pijlers die meer inzicht geven in en grip op onderwijs- kwaliteit en leeropbrengsten. Hoe haal je het beste uit ieder kind, op een werkbare en duurzame manier? Dit boek is de volledig herziene opvolger van Duiden en Doen.

De stoeikruimelmethode

Lekker bewegen en ravotten en tegelijk ook sociale, motorische en cognitieve vaardigheden leren. Dat klinkt ideaal! Maar hoe doe je dat?

Psychologische flexibiliteit in het onderwijs

Veerkracht kun je leren! Ontspannen, veerkrachtig en geïnspireerd aan het werk zijn zorgt voor minder uitval en stress, en levert je werkplezier en motivatie op. Bovendien beïnvloedt jouw welbevinden de leerprestaties en het plezier van de kinderen.

Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind (0-8 jaar)

In dit praktische boek krijg je handvatten hoe je TOS bij het jonge kind kunt herkennen en hoe je het kind kunt ondersteunen. In het boek is ook het nieuwe screeningsinstrument voor de taalontwikkeling van het jonge kind, de ELS (Early Language Scale), opgenomen.

Wetenswaardig

Een goed curriculum vraagt om een constructieve afstemming tussen de vele activiteiten op klasniveau én de doelstellingen op schoolniveau. Dit vraagt behoorlijk wat van intellectueel vermogen én sociaal- politieke capaciteiten.

De gelukkige leraar

Hoe zorg je goed voor jezelf als ‘het onderwijs’ niet voor jou zorgt? Wat zijn je rechten en plichten? Hoe breng je je boodschap over aan je collega’s en je leidinggevende(n)? Hoe zoek je de collectiviteit op?

Met plezier naar school

Over ouderbetrokkenheid is veel geschreven vanuit het perspectief van de school. Met plezier naar school is echter geschreven vanuit het perspectief van de ouders: hoe kunnen zij bijdragen aan het schoolsucces van hun kind? Geschreven voor ouders dus, maar de vele voorbeelden en praktische tips zijn ook interessant voor professionals in het onderwijs.

Leerlijnen voor het basisonderwijs

In een oogopslag zicht op de doelen van een leerjaar? Je vindt het in Leerlijnen voor het basisonderwijs. Per leerjaar en per vakgebied zijn de doelen opgenomen.

Waarom je kinderboeken moet lezen

Een prikkelend essay van Katherine Rundell met een voorwoord van Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel. In Waarom je kinderboeken moet lezen, zelfs al ben je oud en wijs vertelt Katherine Rundell waarom kinderboeken zo belangrijk zijn.

Al pratend wijs

Al pratend wijs gaat over het belang van een goede mondelinge taalvaardigheid. Het is een voorwaarde voor schoolsucces en goed functioneren in de samenleving. Met veel achtergronden, lijstjes en praktische tips, maar zeer overzichtelijk, biedt dit boek handvatten voor medewerkers van peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en leerkrachten.

Leer ze lezen

Leer ze lezen bevat praktische inzichten uit leesonderzoek voor leerkrachten in het basisonderwijs. In vijf hoofdstukken behandelen de auteurs verschillende aspecten van lezen en effectieve leesdidactiek: de fase van ontluikende geletterdheid, aanvankelijk en technisch lezen, lezen met begrip, leesbevordering en leesplezier en de meerwaarde van goede leesvaardigheid.

Zoek het even lekker zelf uit

Dit boek bevat praktische opdrachten, ‘Huzzels’, om kinderen te helpen bij planningsvaardigheden. Het richt zich op begaafde kinderen, maar wij vinden dat je het ook prima kunt gebruiken in groep 8, ter voorbereiding op het veel zelfstandiger leren in het voortgezet onderwijs.

Differentiëren, Pocketboek

Differentiatie is noodzaak. Een goede leerkracht past zijn lessen aan aan wat de verschillende kinderen nodig hebben. Maar toch blijkt uit onderzoek dat goed geplande en effectieve differentiatie ongrijpbaar is: er bestaan geen duidelijke uitgangspunten en strategieën voor goed differentiëren. Dit boek schept helderheid en helpt je verder.

De Kleutervriendelijke School

De Kleutervriendelijke School gaat in op de vraag of ons onderwijs aan kleuters eigenlijk wel deugt. Waar liggen zijn of haar onderwijsbehoeften?

[/tdc_zone]