Archief Praxisbulletin

Meest gelezen 2019-2020

Uit het archief

Op zoek naar je artistieke handschrift

Kinderen komen ontzettend creatief de basisschool binnen maar deze creativiteit neemt in rap tempo af. Dat is althans mijn ervaring als leerkracht en als intern cultuurcoördinator. Voor mijn master Kunsteducatie deed ik daarom onderzoek naar het gebruik van dummy’s (schetsboeken) in het basisonderwijs. Kunnen dummy’s in het basisonderwijs het proberen, durven, doen, experimenteren en falen op beeldend vlak stimuleren?

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het negende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Museuminspiratie: Continium

In Continium in het Limburgse Kerkrade kom je handen, ogen en tijd tekort. Het interactieve doe- en ontdekmuseum prikkelt de nieuwsgierigheid. Kinderen gaan zelf met onderzoeksvragen aan de slag: handen uit de mouwen en leren door te doen! In november 2019 is Continium uitgeroepen tot Kidsproof Museum Limburg.

Een rugzak vol levensvaardigheden

Vanuit de lesmethoden focussen we vooral op het aanleren van kennisvaardigheden, terwijl levensvaardigheden minstens zo belangrijk zijn. Hoe zorgen we ervoor dat kinderen hun rugzak ook hiermee vullen? Kunnen we levensvaardigheden eigenlijk ook aanleren volgens een curriculum?