Archief Praxisbulletin

Meest gelezen 2019-2020

Uit het archief

Was getekend: Natascha Stenvert

Natascha Stenvert maakte samen met André Kuipers het prentenboek van de Kinderboekenweek: André het astronautje op zoek naar Laika. Speciaal voor Praxisbulletin beschrijft Natascha hoe zij te werk gaat als ze een illustratie maakt. Ook heeft ze een stappenplan gemaakt voor het maken van een compleet prentenboek. Dit kan elk kind apart doen, maar het is ook heel geschikt als groepsproject.

Lekker lezen

In deze boekenrubriek bespreken we iedere maand verrassende, nieuwe, inspirerende en interessante boeken om mee aan de slag te gaan in de klas.

Op zoek naar je artistieke handschrift

Kinderen komen ontzettend creatief de basisschool binnen maar deze creativiteit neemt in rap tempo af. Dat is althans mijn ervaring als leerkracht en als intern cultuurcoördinator. Voor mijn master Kunsteducatie deed ik daarom onderzoek naar het gebruik van dummy’s (schetsboeken) in het basisonderwijs. Kunnen dummy’s in het basisonderwijs het proberen, durven, doen, experimenteren en falen op beeldend vlak stimuleren?

Sleutels voor goed spellingonderwijs (deel 2)

In groep 1 t/m 8 werken de kinderen een aantal keren per week aan spelling. In groep 1-2 wordt daarvoor met ander (methodisch) materiaal gewerkt dan in groep 3 en in groep 4 t/m 8. Gedurende de jaren, maar ook binnen een week, staan er vaak verschillende leerkrachten voor een groep. Toch wil je een doorgaande leerlijn vasthouden. Hoe doe je dat met het hele team? Wat betekent dit in de praktijk voor jou, voor je (duo-)collega en voor de invaller? Wat spreek je af met de externe begeleider? In dit tweede artikel over spellingonderwijs bespreken we de doorgaande lijn van groep 1 t/m 8.