Archief Praxisbulletin

Meest gelezen 2019-2020

Uit het archief

Uit de praktijk: Hoekenwerk in groep 4

Bij het horen van de term ‘hoekenwerk’ denk je misschien automatisch aan het kleuteronderwijs. De spelontwikkeling van kinderen loopt echter langer door, dus denk breder dan de kleutergroepen. Kinderen in groep 4 hebben ook grote behoefte aan spelend leren. Met hoekenwerk kom ik tegemoet aan deze behoefte.

Ontwerpen met stoeptegels

Bestaat jullie schoolplein uit grijze stoeptegels? Dat biedt kansen! Maak met de hele groep op het schoolplein een tekst met zelfontworpen stoeptegelletters of een groot geblokt schilderij. Hoeveel blokjes heb je nodig om een herkenbaar beeld te maken?

Beweging, vorm en ruimte

Het ene kind schrijft beter dan het andere. Maar waar zit ’m dat in? En hoe kun je kinderen helpen om zelf hun handschrift te verbeteren? Dat kan door gericht observeren en remediëren.

8 tips: tafels automatiseren

Acht manieren om de tafels van vermenigvuldiging speels te oefenen.