Praktisch maandblad voor primair onderwijs
Home Privacy

Privacy

Uitgeverij Malmberg onderschrijft de afspraken die zijn gemaakt betreffende de bescherming van persoonsgegevens door de Groep Educatieve Uitgeverijen (GEU) rondom internetgebruik en die van de ASSU.

Laatste artikelen

Inhoudsopgave

0
Een overzicht van alle artikelen in het tiende nummer van Praxisbulletin jaargang 38.

Lezers maken met voorlezen

0
Ademloos luisteren de kinderen naar je verhaal. Als je het boek dichtslaat na een spannende cliffhanger, heb je de hele groep op tilt. ‘Juf! Je kunt echt niet stoppen, hoor, hoe gaat het verder?!’ Voorlezen is de beste en makkelijkste manier om lezen te promoten.

Escaperoom in de klas

0
Het was vrijdagmiddag en de kinderen zaten aan hun tafels. Plotseling stond ik op, liep naar de deur, deed deze dicht en zei: ‘Zo! Bijna weekend! Maar … voor half vier moeten jullie nog een paar raadsels oplossen!’ Verbaasd keken de kinderen elkaar aan. Wat gebeurt hier nou? Vrij snel klonk er al enthousiast: ‘Juf, gaan we een escaperoom spelen?’

Zand aan de knikker!

De zandbak op het schoolplein is meestal het domein van de onderbouw. Fijn voor de kleuters natuurlijk, maar eigenlijk ook een beetje jammer. Voor oudere kinderen kan spelen in de zandbak namelijk ook heel leuk en leerzaam zijn. Dus middenbouwleerkracht: onderhandel met je collega’s uit de onderbouw en zorg dat jouw groep ook eens een middag in de zandbak kan.

Muziek in de bovenbouw

Kinderen groeien op met sociale media, waar muziek overal is. Hierdoor ontwikkelen ze al op jonge leeftijd hun eigen muzieksmaak en weten ze veel van muziek. Deze muzikale interesse mag je zeker serieus nemen. Muziekles in de bovenbouw mag er anders uitzien dan in de onderbouw. Kinderen in de bovenbouw vinden de liedjes in de muziekles vaak kinderachtig, omdat die niet aansluiten bij waar ze graag naar luisteren. Als je alles wat de kinderen al kennen en kunnen meeneemt, kun je muziekles geven waar iedereen enthousiast van wordt én heel veel van leert.