Praktisch maandblad voor primair onderwijs
Home Disclaimer

Disclaimer

Malmberg kan de beschikbaarheid en juistheid van de op deze website voorkomende gegevens niet volledig garanderen. Malmberg aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade ontstaan door de afwezigheid of onjuistheid van op deze website weergegeven gegevens, behalve wanneer deze schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Malmberg.

De informatie op deze site wordt verondersteld betrouwbaar te zijn, maar kan zonder vooraankondiging en op ieder moment veranderd worden. Malmberg kan niet instaan voor absolute volledigheid of juistheid. Hoewel deze website met de grootste zorg is samengesteld, kan Malmberg niet garanderen dat informatie die door derden op deze site is geplaatst, volledig en juist is.
Gegevens die op deze site voorkomen, mogen niet zonder toestemming van Malmberg gebruikt worden, behalve indien het uitsluitend persoonlijke doeleinden betreft. Vragen en opmerkingen aangaande de site kunt u per e-mail stellen.

Laatste artikelen

Inhoudsopgave

0
Een overzicht van alle artikelen in het vijfde nummer van Praxisbulletin jaargang 40.

Onderzoekend leren bij geschiedenis?

0
In natuuronderwijs wordt onderzoekend leren veel toegepast, maar bij geschiedenis vinden we dit vaak lastig. Echter, als je kinderen historisch laat redeneren met bronnen, dan leer je ze om de geschiedenis te onderzoeken en te begrijpen. Bovendien helpen de historische denk- en redeneervaardigheden die de kinderen hierbij opdoen bij het kritisch lezen en beoordelen van informatie die dagelijks tot ze komt.

LOL-gesprekken

0
Wij vinden het belangrijk dat kinderen eigenaar worden van hun eigen ontwikkeling en dat zij meedenken over wat zij nodig hebben bij hun leerproces. We betrekken de ouders hier ook bij. Vanaf groep 4 voeren we daarom LOL-gesprekken: gesprekken tussen leerling, ouder en leerkracht. Dit gesprek gaat dus over de ontwikkeling van het kind en maakt een belangrijke driehoek compleet: de relatie tussen kind, ouder en leerkracht.

Muziekles met een grafische meespeelpartituur

0
Een grafische meespeelpartituur is een groot schema met allemaal vormen en kleuren waarin je een muziekstuk abstract noteert. De vormen en kleuren vallen samen met de muziek en zijn gekoppeld aan verschillende instrumenten. Terwijl de muziek speelt, wijst de leerkracht de betreffende vorm aan en speelt elk kind op een eigen instrument. Zo vormt zich een klein orkest in het klaslokaal, waarbij iedereen op het puntje van z'n stoel zit.

Vilt samen een kunstwerk

0
Nat vilten heeft een rijke historie aan gemeenschappelijkheid en verbroedering. Bij grote gevilte tapijten wreven, stampten en rolden vroeger meer mensen gelijktijdig om de wol stevig in elkaar te laten klitten. Maak samen met je groep in drie dagen een abstract kunstwerk!

Aan de slag: Taalmaand

0
Zinnen met voorzetsels, zinnen met verkleinwoorden, zinnen in de verleden tijd en zinnen met hoofdletters, het taalboek staat er vol mee. Met deze challenge daag je de kinderen uit om een maand lang, elke dag, zélf een zin te maken.