Praktisch maandblad voor primair onderwijs
Home Disclaimer

Disclaimer

Malmberg kan de beschikbaarheid en juistheid van de op deze website voorkomende gegevens niet volledig garanderen. Malmberg aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade ontstaan door de afwezigheid of onjuistheid van op deze website weergegeven gegevens, behalve wanneer deze schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Malmberg.

De informatie op deze site wordt verondersteld betrouwbaar te zijn, maar kan zonder vooraankondiging en op ieder moment veranderd worden. Malmberg kan niet instaan voor absolute volledigheid of juistheid. Hoewel deze website met de grootste zorg is samengesteld, kan Malmberg niet garanderen dat informatie die door derden op deze site is geplaatst, volledig en juist is.
Gegevens die op deze site voorkomen, mogen niet zonder toestemming van Malmberg gebruikt worden, behalve indien het uitsluitend persoonlijke doeleinden betreft. Vragen en opmerkingen aangaande de site kunt u per e-mail stellen.

Laatste artikelen

Inhoudsopgave

0
Een overzicht van alle artikelen in het tiende nummer van Praxisbulletin jaargang 38.

Lezers maken met voorlezen

0
Ademloos luisteren de kinderen naar je verhaal. Als je het boek dichtslaat na een spannende cliffhanger, heb je de hele groep op tilt. ‘Juf! Je kunt echt niet stoppen, hoor, hoe gaat het verder?!’ Voorlezen is de beste en makkelijkste manier om lezen te promoten.

Escaperoom in de klas

0
Het was vrijdagmiddag en de kinderen zaten aan hun tafels. Plotseling stond ik op, liep naar de deur, deed deze dicht en zei: ‘Zo! Bijna weekend! Maar … voor half vier moeten jullie nog een paar raadsels oplossen!’ Verbaasd keken de kinderen elkaar aan. Wat gebeurt hier nou? Vrij snel klonk er al enthousiast: ‘Juf, gaan we een escaperoom spelen?’

Zand aan de knikker!

De zandbak op het schoolplein is meestal het domein van de onderbouw. Fijn voor de kleuters natuurlijk, maar eigenlijk ook een beetje jammer. Voor oudere kinderen kan spelen in de zandbak namelijk ook heel leuk en leerzaam zijn. Dus middenbouwleerkracht: onderhandel met je collega’s uit de onderbouw en zorg dat jouw groep ook eens een middag in de zandbak kan.

Muziek in de bovenbouw

Kinderen groeien op met sociale media, waar muziek overal is. Hierdoor ontwikkelen ze al op jonge leeftijd hun eigen muzieksmaak en weten ze veel van muziek. Deze muzikale interesse mag je zeker serieus nemen. Muziekles in de bovenbouw mag er anders uitzien dan in de onderbouw. Kinderen in de bovenbouw vinden de liedjes in de muziekles vaak kinderachtig, omdat die niet aansluiten bij waar ze graag naar luisteren. Als je alles wat de kinderen al kennen en kunnen meeneemt, kun je muziekles geven waar iedereen enthousiast van wordt én heel veel van leert.

Aan de slag: Boekenbord

0
Bij dit bordspel heb je niet alleen een dobbelsteen en pionnen nodig, maar ook een leesboek! Kinderen wisselen op een speelse manier leeservaringen uit aan de hand van vragen en opdrachten. Van ‘Vertel drie weetjes over de hoofdpersoon’ tot ‘Lees de eerste zin op bladzijde 23 voor’ en van ‘Hoe kwam je op het idee om dit boek te lezen?’ tot ‘Geef het boek een cijfer.’ Kortom: een leeskring, maar dan verpakt als spelletje!