Het afsluiten van het jaar is een periode van terugkijken, afronden en voorbereiden op wat er komen gaat. Met dramaopdrachten kunnen de kinderen de emoties die hierbij horen vormgeven zonder het afscheid te zwaar te maken.
Bijna vakantie! Een mooi moment om het schooljaar te evalueren met je groep. Wat heb je geleerd? Wat vond je leuk, en wat juist niet? Laat de kinderen de kaart invullen en blik samen terug.
‘Hopelijk verdwaal je niet steeds op zoek naar het goede lokaal en maak je snel vrienden.’ Zomaar een fragment van een groep 8-leerling uit een brief aan zichzelf. Met deze schrijfoefeningen sluit je het jaar goed af.
Sinds het najaar van 2017 is een het nieuwe Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie van kracht. Het vervangt het Masterplan Dyslexie en moet scholen in staat stellen om nog beter te signaleren en ondersteuning te geven aan kinderen met hardnekkige leesproblemen en dyslexie. Het doel? Meer passende begeleiding en minder onterechte dyslexieverklaringen.
Net als je denkt dat je de plusklas op de goede wijze hebt vormgegeven, verschijnen geleidelijk nieuwe inzichten aan de horizon. Ontdek aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe je het onderwijs aan meer- en hoogbegaafde kinderen anders kunt inrichten met een projectgroep, inloopspreekuur en ‘sponsuren’.
Punniken, haken en breien deden kinderen vroeger volop op school. Tijdens de uren ‘textiele werkvormen’ maakten ze kennis met de kunst van stof, naald en
draad. Werken met textiel past ook bij deze tijd. Stempel op stoffen, maak fisheye-kunst en borduur de mooiste bladeren.
Met Praattoppers leren kinderen op een positieve manier met elkaar in gesprek te gaan. Ze oefenen gespreksvaardigheden zoals naar elkaar luisteren, vragen aan elkaar stellen, redeneren en zich in een ander verplaatsen.
In 1781 was Eise Eisinga klaar met het nabouwen van het zonnestelsel in zijn eigen huis, en direct kwamen mensen uit alle windstreken naar zijn planetarium kijken. Dit knappe staaltje sterrenkunde is nog elke dag te bewonderen in hartje Franeker.
De ontwikkeling van kleuters wordt vaak als grillig bestempeld. Dat zorgt voor uitdaging in de kleutergroep: ieder kind heeft specifieke onderwijsbehoeften. In Vlaanderen wordt daarom veel gebruikgemaakt van contractwerk.
De eerste zin van dit poëtische boek is al bijzonder: `Het begint als een gewone zomerdag, de dag waarop Jimmy Killen doodgaat en weer levend wordt.’ Een zin die veel vragen oproept, uitnodigt tot gesprek én tot verder lezen.
Het afsluiten van het jaar is een periode van terugkijken, afronden en voorbereiden op wat er komen gaat. Met dramaopdrachten kunnen de kinderen de emoties die hierbij horen vormgeven zonder het afscheid te zwaar te maken.
Bijna vakantie! Een mooi moment om het schooljaar te evalueren met je groep. Wat heb je geleerd? Wat vond je leuk, en wat juist niet? Laat de kinderen de kaart invullen en blik samen terug.
‘Hopelijk verdwaal je niet steeds op zoek naar het goede lokaal en maak je snel vrienden.’ Zomaar een fragment van een groep 8-leerling uit een brief aan zichzelf. Met deze schrijfoefeningen sluit je het jaar goed af.
Sinds het najaar van 2017 is een het nieuwe Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie van kracht. Het vervangt het Masterplan Dyslexie en moet scholen in staat stellen om nog beter te signaleren en ondersteuning te geven aan kinderen met hardnekkige leesproblemen en dyslexie. Het doel? Meer passende begeleiding en minder onterechte dyslexieverklaringen.
Net als je denkt dat je de plusklas op de goede wijze hebt vormgegeven, verschijnen geleidelijk nieuwe inzichten aan de horizon. Ontdek aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe je het onderwijs aan meer- en hoogbegaafde kinderen anders kunt inrichten met een projectgroep, inloopspreekuur en ‘sponsuren’.
Punniken, haken en breien deden kinderen vroeger volop op school. Tijdens de uren ‘textiele werkvormen’ maakten ze kennis met de kunst van stof, naald en
draad. Werken met textiel past ook bij deze tijd. Stempel op stoffen, maak fisheye-kunst en borduur de mooiste bladeren.
Met Praattoppers leren kinderen op een positieve manier met elkaar in gesprek te gaan. Ze oefenen gespreksvaardigheden zoals naar elkaar luisteren, vragen aan elkaar stellen, redeneren en zich in een ander verplaatsen.
In 1781 was Eise Eisinga klaar met het nabouwen van het zonnestelsel in zijn eigen huis, en direct kwamen mensen uit alle windstreken naar zijn planetarium kijken. Dit knappe staaltje sterrenkunde is nog elke dag te bewonderen in hartje Franeker.
De ontwikkeling van kleuters wordt vaak als grillig bestempeld. Dat zorgt voor uitdaging in de kleutergroep: ieder kind heeft specifieke onderwijsbehoeften. In Vlaanderen wordt daarom veel gebruikgemaakt van contractwerk.
De eerste zin van dit poëtische boek is al bijzonder: `Het begint als een gewone zomerdag, de dag waarop Jimmy Killen doodgaat en weer levend wordt.’ Een zin die veel vragen oproept, uitnodigt tot gesprek én tot verder lezen.