Praktisch maandblad voor primair onderwijs

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het negende nummer van Praxisbulletin jaargang 40.

Vier het muziekfestival

Praxisbulletin bestaat veertig jaar! En wie jarig is, trakteert. Op een festival, dit keer. Met het complete muziekfestival-draaiboek vieren jullie met de hele school jullie eigen muziekfestival én maken jullie een schoollied waaraan iedereen heeft bijgedragen.

Invallen na je pensioen

In 2012 ben ik met pensioen gegaan. Ik had mijn (werkzame) leven lang voor de klas gestaan. Zeven jaar na mijn pensioen vroeg een oud-collega mij om eens na te denken over invallen. Ik ben op mijn oude school gaan kijken en daar voelde het heel vertrouwd. Ik besloot het te doen! Want lesgeven in het basisonderwijs was én is een prachtig vak.

Blijven zitten

Het is één van de lastigste keuzes die je als leerkracht maakt. Is een kind geholpen met een doublure? Kan een jaar extra ervoor zorgen dat het kind groeit? De beslissing om een kind het jaar over te laten doen kan per school verschillen. De ene school hecht er veel belang aan dat een kind in groep 2 minstens zestien letters kent, terwijl een andere school vooral kijkt naar de zelfstandigheid en het welbevinden van het kind. Hoe ga jij om met het nemen van deze beslissing?

Zaakonderwijs

Eerder deze jaargang schreef historicus Jacques Dane voor Praxisbulletin een drieluik over het basisonderwijs door de jaren heen over lezen, schrijven en geschiedenis. Als toegift neemt Jacques in dit nummer het zaakonderwijs onder de loep.

Zoekmachine helpt!?

Bijna iedereen maakt weleens gebruik van Google. Het is een van de grootste en meest gebruikte zoekmachines ter wereld. Maar het bedrijf heeft meer producten dan alleen een zoekmachine. Zo hebben ze een maildienst, een dienst met kaarten en satellietbeelden, een vertaaldienst en ook YouTube is van hen. In deze les ga je onderzoeken wat er gebeurt als je in YouTube zoekt naar een bepaalde soort muziek. Je maakt kennis met de filterbubbel en wat daar de voor- én nadelen van zijn.

Verken de wereld

Tips om samen op ontdekkingstocht te gaan. Geen paspoort nodig!

De brief

Een tijdje geleden kreeg groep 4 een verzoek: ‘De Staalchef heeft dringend hulp nodig!’ Direct kwamen de kinderen in actie. En zonder het zelf in de gaten te hebben oefenden ze tegelijkertijd met heel veel taaldoelen: woordenschat, mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid en begrijpend lezen. Vanmiddag was de Staalchef te gast bij de afsluitende presentatie. Zijn taak zit er nu op.

Kennisupdate: Het ‘husselen’ van zitplaatsen

Het onderwijs is altijd in ontwikkeling en daarmee ook het onderzoek naar het onderwijs. In deze rubriek bespreken we telkens verschillende onderzoeksresultaten. Dit keer over het vergroten van het zelfvertrouwen van kinderen en het ‘husselen’ van zitplaatsen in de klas.

Leve de thuistaal!

Hoe zorg je dat alle kinderen op school snel goed Nederlands leren? Veel scholen dompelen ze onder in een ‘taalbad’. Op die scholen spreekt iedereen alleen Nederlands en ouders worden aangemoedigd thuis ook zo veel mogelijk Nederlands te praten met hun kinderen. Andere scholen hanteren juist een ‘taalvriendelijk’ beleid, waarin alle talen die kinderen en ouders spreken worden verwelkomd en gewaardeerd. De St. Janschool in Amsterdam is zo’n school.

Miniles: Goudzoekers en fabrieksarbeiders

In de negentiende eeuw verdienden mensen hun brood op een andere manier dan voorheen. Nieuwe technologische ontwikkelingen zorgden voor grootschalige veranderingen in de samenleving én zorgden voor volksverhuizingen. Leer meer over goudzoekers en fabrieksarbeiders.

Even bellen met een leerkracht van een internationale schakelklas (ISK)

Johanne Bree is leerkracht van een internationale schakelklas (ISK).

Zo leer je kinderen lezen en spellen

Alle (toekomstige) onderwijs- professionals in het basisonderwijs zouden deze geheel herziene en geactualiseerde uitgave van Zo leer je kinderen lezen en spellen moeten kennen. De essentie van het boek: hoe leren kinderen met instructie van de leerkracht en de juiste oefeningen met succes lezen en spellen en hoe voorkom je dat er foute patronen inslijten?

Het huis van Hopper

Giorgio Morandi schilderde elke dag dezelfde flessen en vazen. Frida Kahlo schilderde zichzelf. Meret Oppenheim maakte de vreemdste voorwerpen en Jean-Michel Basquiat maakte muurschilderingen van graffiti in bonte kleuren. En heb je de werken van Paul Klee weleens gezien?

Bliksemkind

Tijdens een noodweer wordt Yoko getroffen door de bliksem. Als ze ontwaakt, heeft ze een bijzondere steen in haar hand. Deze steen kan zieke mensen genezen! Yoko’s familie ziet een kans om rijk te worden. Langzaam groeit de rij zieken voor Yoko’s huis. Maar Yoko voelt zich opgesloten ...

Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep

Inzicht in het functioneren van moeilijke klassen en wat er misgaat in de interactie, en praktische tips, adviezen en slimme oplossingen om het tij te keren.

Spelen in uitdagende hoeken

De auteur en oud-kleuterleerkracht legt uit hoe je hoeken inricht, zodat de kinderen er vrijwel zelfstandig in kunnen spelen. Welke materialen zet je erin? Met welk doel richt je ze in? Hoe begeleid je het spel?

Werken met peuters en kleuters in één groep

Informatie over en praktische tools en tips voor het opzetten van een peuter-kleutergroep. Van intake tot doorstroom.

Psychologie in de klas

Psychologische kennis voor de lespraktijk. Hoe leren kinderen en wat kunnen leerkrachten doen om hun lessen daar beter op aan te laten sluiten? Waardoor raken leerlingen echt gemotiveerd?

Differentiëren werkt

Praktijkverhalen en concrete tips over hoe je kinderen aanspreekt op hun individuele mogelijkheden, zonder dat de aandacht voor de klas als geheel verdwijnt.

Communicatie zonder frustratie in het onderwijs

Waarom dit boek een must is voor de onderwijspraktijk? Omdat in het onderwijs uiteindelijk alles staat of valt met goede communicatie.Dit boek helpt je op weg om vanuit je eigen kracht te communiceren, zodat je zelf de regie hebt.

Timur

Timur, de hoofdpersoon in dit boek, heeft het syndroom van Down. Maar zijn klasgenoten behandelen hem er niet anders om. Wanneer ben je eigenlijk anders? Is niet iedereen anders?

De bende van Lieke

Het boek is humoristisch dankzij Liekes blijmoedige houding en haar verrassende kijk op de wereld. Maar wat het boek vooral speciaal maakt, zijn de gedachtespinsels van Lieke, die Guus Kuijer-achtig aandoen.

Waar geluk begint

Wat is geluk en waar kun je het vinden? In welke vorm? Wanneer kómt geluk? Dit boek legt uit waar al het geluk begint. Deze kennis maakt het voor iedereen mogelijk om geluk te vinden. Dat is toch wat iedereen wil?!

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tiende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Het nut van kolomsgewijs rekenen

Bij de overgang van het hoofdrekenen naar het cijferen wordt vaak als tussenfase het kolomsgewijs rekenen aangeboden. In dit artikel leg ik uit waarom deze tussenfase wordt aangeboden en wat de verschillen zijn tussen kolomsgewijs rekenen en cijferen. De leerlijnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen worden toegelicht, waardoor de plaats en het doel van kolomsgewijs rekenen duidelijk wordt.

Uit de praktijk: Vier op een rij

Bij 'Vier op een rij' in estafettevorm gaat het om samenwerken, tactiek en het overzicht bewaren. Niet de snelste groep wint, maar de groep die het best samenwerkt en het best overlegt. Als je de grootte van het veld afstemt op het aantal kinderen of op de leeftijdsgroep, kun je het spel altijd spelen.

Schrijfopdrachten

Zelf een spannend verhaal schrijven: wie wil dat niet? In de volgende schrijfopdrachten maken kinderen kennis met de belangrijkste onderdelen van een verhaal. Met deze handvatten leren ze hoe ze zelf een spannend en pakkend verhaal kunnen schrijven.

Bijzondere gezichten maken

Expressieve gezichten kijken je aan, met verbaasde ogen, met pretoogjes, met strak of golvend haar en met verschillende hoeden. Met 25 zelf gemaakte kubussen kunnen de kinderen heel veel verschillende gezichten tot leven wekken. Verras hen, en jezelf, en ontdek de mogelijkheden van deze bijzondere blokken.

Aan de slag: kaartjes voor terugblikken en vooruitkijken

Het einde van het schooljaar. Een heel bijzonder schooljaar dit keer. Een mooi moment om te kijken wat jullie hebben gedaan en geleerd in het afgelopen schooljaar en wat er volgend schooljaar gaat komen. Op deze kaartjes staan ideeën en inspiratie.