Praktisch maandblad voor primair onderwijs

Praxisbulletin stopt!

Dit is het allerlaatste papieren nummer van Praxisbulletin. Na veertig jaar komt er een eind aan dit kleurrijke, vierkante magazine. Voortaan vind je de vertrouwde artikelen onder de naam Praktijk en Kennis op het online platform onderwijsvanmorgen.nl.

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tiende en laatste nummer van Praxisbulletin jaargang 40.

Maak jullie eigen tijdschrift

Een tijdschrift maken is ontzettend leuk. Veertig jaar lang hebben heel veel mensen met veel plezier aan Praxisbulletin gewerkt. Het bulletin gaat nu online verder, maar niet voordat we jullie ons geheim van de smid hebben verklapt. Ga zelf aan de slag met een themanummer rond jullie groep of wereldoriëntatieproject of sportdag of ...

Ansichtkaarten cadeau

Speciaal voor jou als lezer van Praxisbulletin hebben we een afscheidscadeautje: de gedichtjes van Bette Westera als ansichtkaarten.

Eerst denken, dan zetten

In mijn achteruitkijkspiegel zie ik drie gespannen kinderhoofden. Hoofden vol gedachten aan het toernooi waar we naartoe rijden. Een paar weken terug wonnen ze het jaarlijkse schoolschaaktoernooi van de stad. En dan mag je als schaakschoolteam naar de regionale kampioenschappen ...

Brainstormen in de klas

Brainstormen met kinderen is ontzettend leuk, omdat zij vaak veel creatieve en originele ideeën hebben. Maar hoe breng je de gedachtestroom op gang? In dit artikel vind je werkvormen en tips om snel uit de startblokken te komen.

De pestweek

Pesten is een groot probleem, zowel onder kinderen als onder volwassenen. Wie gepest is, merkt de gevolgen daarvan vaak nog zijn leven lang. Een laag zelfbeeld, weinig zelfvertrouwen, moeite om vriendschappen te sluiten of zelfs depressieve gevoelens blijven hen plagen. Ook de pester ervaart vaak negatieve gevolgen van zijn gedrag. Belangrijk dus om pesten een halt toe te roepen. Wat kun je als leerkracht doen om pesten in je groep bespreekbaar te maken? En om de gepeste én de pester te helpen?

Maak je eigen zine

Een ‘zine’, van magazine, is een klein, handgemaakt boekje dat je zelf kopieert als je het met mensen wilt delen. Alsof je je eigen uitgever bent! Zines bestaan al sinds 1940, toen er voor het eerst een ‘fanzine’ verscheen over sciencefiction. Een zine kun je in heel veel verschillende vormen en formaten maken. In dit stappenplan vind je de meest eenvoudige versie: een boekje met acht pagina’s uit één vel papier.

Zin in de zomer

Wat is er leuker dan eropuit trekken, op onderzoek gaan en dingen ontdekken? Gebruik deze zomertips in de klas of geef ze mee aan de kinderen voor de vakantie.

Kennisupdate: Effectief huiswerk

Het onderwijs is altijd in ontwikkeling en daarmee ook het onderzoek naar het onderwijs. In deze rubriek bespreken we telkens verschillende onderzoeksresultaten. Dit keer over de gezonde schoollunch en effectief huiswerk.

Hieperdepiep

Of het nu een verjaardag, een afscheid of een jubileum is, dat moet gevierd worden! Met deze tien tips voor kleine en grote feestjes maak je met de kinderen de mooiste herinneringen.

Vakantieklets

Heb je de vrolijke en originele feesttips op blz. 29 al bekeken? Michal schreef heel veel leuke lesideeën voor Praxisbulletin. Ze heeft ook de serie kletsboeken geschreven, waaronder Vakantieklets en Emotieklets. Met de grappige vragen en opdrachten heb je altijd een kwartiertje pret bij de hand.

Was de aarde vroeger plat?

We hopen dat je veel plezier beleeft aan de kaarten die je als abonnee bij dit bulletin cadeau krijgt. Bette Westera schreef de gedichtjes op de voorkant speciaal voor onze leesrubriek. Bette schrijft heel veel verhalen, gedichtjes en liedjes. Dit boek is een van onze favorieten.

Miniles: Drukpers en boekdrukkunst

De naam van de Duitse Johannes Gutenberg wordt bijna altijd in een adem genoemd met de uitvinding van de boekdrukkunst. Toch klopt dit niet helemaal. Sterker nog: het is zelfs een beetje misleidend!

Even bellen met pabostudent Mick

Bijna vier jaar geleden belden we met Mick de Klein, eerstejaars pabostudent aan de Marnix Academie in Utrecht. Nu is hij bijna afgestudeerd.

Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep

Inzicht in het functioneren van moeilijke klassen en wat er misgaat in de interactie, en praktische tips, adviezen en slimme oplossingen om het tij te keren.

Spelen in uitdagende hoeken

De auteur en oud-kleuterleerkracht legt uit hoe je hoeken inricht, zodat de kinderen er vrijwel zelfstandig in kunnen spelen. Welke materialen zet je erin? Met welk doel richt je ze in? Hoe begeleid je het spel?

Werken met peuters en kleuters in één groep

Informatie over en praktische tools en tips voor het opzetten van een peuter-kleutergroep. Van intake tot doorstroom.

Psychologie in de klas

Psychologische kennis voor de lespraktijk. Hoe leren kinderen en wat kunnen leerkrachten doen om hun lessen daar beter op aan te laten sluiten? Waardoor raken leerlingen echt gemotiveerd?

Differentiëren werkt

Praktijkverhalen en concrete tips over hoe je kinderen aanspreekt op hun individuele mogelijkheden, zonder dat de aandacht voor de klas als geheel verdwijnt.

Communicatie zonder frustratie in het onderwijs

Waarom dit boek een must is voor de onderwijspraktijk? Omdat in het onderwijs uiteindelijk alles staat of valt met goede communicatie.Dit boek helpt je op weg om vanuit je eigen kracht te communiceren, zodat je zelf de regie hebt.

Timur

Timur, de hoofdpersoon in dit boek, heeft het syndroom van Down. Maar zijn klasgenoten behandelen hem er niet anders om. Wanneer ben je eigenlijk anders? Is niet iedereen anders?

De bende van Lieke

Het boek is humoristisch dankzij Liekes blijmoedige houding en haar verrassende kijk op de wereld. Maar wat het boek vooral speciaal maakt, zijn de gedachtespinsels van Lieke, die Guus Kuijer-achtig aandoen.

Waar geluk begint

Wat is geluk en waar kun je het vinden? In welke vorm? Wanneer kómt geluk? Dit boek legt uit waar al het geluk begint. Deze kennis maakt het voor iedereen mogelijk om geluk te vinden. Dat is toch wat iedereen wil?!

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tiende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Het nut van kolomsgewijs rekenen

Bij de overgang van het hoofdrekenen naar het cijferen wordt vaak als tussenfase het kolomsgewijs rekenen aangeboden. In dit artikel leg ik uit waarom deze tussenfase wordt aangeboden en wat de verschillen zijn tussen kolomsgewijs rekenen en cijferen. De leerlijnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen worden toegelicht, waardoor de plaats en het doel van kolomsgewijs rekenen duidelijk wordt.

Uit de praktijk: Vier op een rij

Bij 'Vier op een rij' in estafettevorm gaat het om samenwerken, tactiek en het overzicht bewaren. Niet de snelste groep wint, maar de groep die het best samenwerkt en het best overlegt. Als je de grootte van het veld afstemt op het aantal kinderen of op de leeftijdsgroep, kun je het spel altijd spelen.

Schrijfopdrachten

Zelf een spannend verhaal schrijven: wie wil dat niet? In de volgende schrijfopdrachten maken kinderen kennis met de belangrijkste onderdelen van een verhaal. Met deze handvatten leren ze hoe ze zelf een spannend en pakkend verhaal kunnen schrijven.

Bijzondere gezichten maken

Expressieve gezichten kijken je aan, met verbaasde ogen, met pretoogjes, met strak of golvend haar en met verschillende hoeden. Met 25 zelf gemaakte kubussen kunnen de kinderen heel veel verschillende gezichten tot leven wekken. Verras hen, en jezelf, en ontdek de mogelijkheden van deze bijzondere blokken.

Aan de slag: kaartjes voor terugblikken en vooruitkijken

Het einde van het schooljaar. Een heel bijzonder schooljaar dit keer. Een mooi moment om te kijken wat jullie hebben gedaan en geleerd in het afgelopen schooljaar en wat er volgend schooljaar gaat komen. Op deze kaartjes staan ideeën en inspiratie.