Dit is het allerlaatste papieren nummer van Praxisbulletin. Na veertig jaar komt er een eind aan dit kleurrijke, vierkante magazine. Voortaan vind je de vertrouwde artikelen onder de naam Praktijk en Kennis op het online platform onderwijsvanmorgen.nl.
Een tijdschrift maken is ontzettend leuk. Veertig jaar lang hebben heel veel mensen met veel plezier aan Praxisbulletin gewerkt. Het bulletin gaat nu online verder, maar niet voordat we jullie ons geheim van de smid hebben verklapt. Ga zelf aan de slag met een themanummer rond jullie groep of wereldoriëntatieproject of sportdag of ...
In mijn achteruitkijkspiegel zie ik drie gespannen kinderhoofden. Hoofden vol gedachten aan het toernooi waar we naartoe rijden. Een paar weken terug wonnen ze het jaarlijkse schoolschaaktoernooi van de stad. En dan mag je als schaakschoolteam naar de regionale kampioenschappen ...
Brainstormen met kinderen is ontzettend leuk, omdat zij vaak veel creatieve en originele ideeën hebben. Maar hoe breng je de gedachtestroom op gang? In dit artikel vind je werkvormen en tips om snel uit de startblokken te komen.
Pesten is een groot probleem, zowel onder kinderen als onder volwassenen. Wie gepest is, merkt de gevolgen daarvan vaak nog zijn leven lang. Een laag zelfbeeld, weinig zelfvertrouwen, moeite om vriendschappen te sluiten of zelfs depressieve gevoelens blijven hen plagen. Ook de pester ervaart vaak negatieve gevolgen van zijn gedrag. Belangrijk dus om pesten een halt toe te roepen. Wat kun je als leerkracht doen om pesten in je groep bespreekbaar te maken? En om de gepeste én de pester te helpen?
Een ‘zine’, van magazine, is een klein, handgemaakt boekje dat je zelf kopieert als je het met mensen wilt delen. Alsof je je eigen uitgever bent! Zines bestaan al sinds 1940, toen er voor het eerst een ‘fanzine’ verscheen over sciencefiction. Een zine kun je in heel veel verschillende vormen en formaten maken. In dit stappenplan vind je de meest eenvoudige versie: een boekje met acht pagina’s uit één vel papier.
Wat is er leuker dan eropuit trekken, op onderzoek gaan en dingen ontdekken? Gebruik deze zomertips in de klas of geef ze mee aan de kinderen voor de vakantie.
Het onderwijs is altijd in ontwikkeling en daarmee ook het onderzoek naar het onderwijs. In deze rubriek bespreken we telkens verschillende onderzoeksresultaten. Dit keer over de gezonde schoollunch en effectief huiswerk.
Of het nu een verjaardag, een afscheid of een jubileum is, dat moet gevierd worden! Met deze tien tips voor kleine en grote feestjes maak je met de kinderen de mooiste herinneringen.
De naam van de Duitse Johannes Gutenberg wordt bijna altijd in een adem genoemd met de uitvinding van de boekdrukkunst. Toch klopt dit niet helemaal. Sterker nog: het is zelfs een beetje misleidend!
Bij de overgang van het hoofdrekenen naar het cijferen wordt vaak als tussenfase het kolomsgewijs rekenen aangeboden. In dit artikel leg ik uit waarom deze tussenfase wordt aangeboden en wat de verschillen zijn tussen kolomsgewijs rekenen en cijferen. De leerlijnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen worden toegelicht, waardoor de
plaats en het doel van kolomsgewijs rekenen duidelijk wordt.
Bij 'Vier op een rij' in estafettevorm gaat het om samenwerken, tactiek en het overzicht bewaren. Niet de snelste groep wint, maar de groep die het best samenwerkt en het best overlegt. Als je de grootte van het veld afstemt op het aantal kinderen of op de leeftijdsgroep, kun je het spel altijd spelen.
Zelf een spannend verhaal schrijven: wie wil dat niet? In de volgende schrijfopdrachten maken kinderen kennis met de belangrijkste onderdelen van een verhaal. Met deze handvatten leren ze hoe ze zelf een spannend en pakkend verhaal kunnen schrijven.
Expressieve gezichten kijken je aan, met verbaasde ogen, met pretoogjes, met strak of golvend haar en met verschillende hoeden. Met 25 zelf gemaakte kubussen kunnen de kinderen heel veel verschillende gezichten tot leven wekken. Verras hen, en jezelf, en ontdek de mogelijkheden van deze bijzondere blokken.
Het einde van het schooljaar. Een heel bijzonder schooljaar dit keer. Een mooi moment om te kijken wat jullie hebben gedaan en geleerd in het afgelopen schooljaar en wat er volgend schooljaar gaat komen. Op deze kaartjes staan ideeën en inspiratie.
Aan het eind van de week is het tijd voor reflectie: wat hebben de kinderen geleerd? Met dramaopdrachten tijdens de weekafsluiting verwerken de kinderen de schoolweek spelenderwijs. En dat kan ontzettend leuk zijn.
Deze letterspelmat is een combinatie van een letterspel en twister. De mat is 140 × 170 cm en kan gewassen worden. Omdat het een lichtgewicht mat is, is het wel raadzaam om er op een gladde vloer een antislipmat onder te leggen.
In de huishoek pakken de reizigers hun koffers in en printen hun vliegtickets. Ondertussen maken de technici het vliegtuig in de themahoek klaar voor vertrek. De stewards en stewardessen controleren het eten en drinken en de piloot controleert de cockpit. De passagiers kunnen komen!
Hoe leefde, woonde en werkte de gewone man in de 20e eeuw? Ga naar het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn, reis terug in de tijd en vind het antwoord in het museum dat ook weleens het ‘O ja!’-museum wordt genoemd. Want ook al is er enorm veel veranderd in de afgelopen honderd jaar, je zult ook veel herkennen in de uitgebreide collectie. Speelde jij Pong, één van de eerste computerspellen? En kijk, zulke oranje pannen had oma ook.
Het is volop zomer. De klas warmt langzaam maar zeker op. De kinderen zuchten en steunen van de hitte. Hoe houd je de kinderen (en jezelf!) scherp en fris?
Wat willen de de kinderen gaan doen deze zomer? Gaan ze buitenspelen? Of misschien op vakantie? Op avontuur in het bos of vissen met opa? Met dit vrolijke lied gaan jullie in ieder geval zingend de zomer in.
Tijdens de BETT, de grootste ICT-onderwijsbeurs van Europa, sprak Praxisbulletin met leerkrachten, schooldirecteuren en beleidsmakers uit de hele wereld over digitalisering in het onderwijs. Van Slowakije tot Ierland: uit alle windstreken vertelden onderwijsprofessionals enthousiast welke keuzes ze op hun school maken, voor welke uitdagingen ze staan en wat de opbrengsten tot nu toe zijn.