Praktisch maandblad voor primair onderwijs

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het vijfde nummer van Praxisbulletin jaargang 40.

Onderzoekend leren bij geschiedenis?

In natuuronderwijs wordt onderzoekend leren veel toegepast, maar bij geschiedenis vinden we dit vaak lastig. Echter, als je kinderen historisch laat redeneren met bronnen, dan leer je ze om de geschiedenis te onderzoeken en te begrijpen. Bovendien helpen de historische denk- en redeneervaardigheden die de kinderen hierbij opdoen bij het kritisch lezen en beoordelen van informatie die dagelijks tot ze komt.

LOL-gesprekken

Wij vinden het belangrijk dat kinderen eigenaar worden van hun eigen ontwikkeling en dat zij meedenken over wat zij nodig hebben bij hun leerproces. We betrekken de ouders hier ook bij. Vanaf groep 4 voeren we daarom LOL-gesprekken: gesprekken tussen leerling, ouder en leerkracht. Dit gesprek gaat dus over de ontwikkeling van het kind en maakt een belangrijke driehoek compleet: de relatie tussen kind, ouder en leerkracht.

Muziekles met een grafische meespeelpartituur

Een grafische meespeelpartituur is een groot schema met allemaal vormen en kleuren waarin je een muziekstuk abstract noteert. De vormen en kleuren vallen samen met de muziek en zijn gekoppeld aan verschillende instrumenten. Terwijl de muziek speelt, wijst de leerkracht de betreffende vorm aan en speelt elk kind op een eigen instrument. Zo vormt zich een klein orkest in het klaslokaal, waarbij iedereen op het puntje van z'n stoel zit.

Vilt samen een kunstwerk

Nat vilten heeft een rijke historie aan gemeenschappelijkheid en verbroedering. Bij grote gevilte tapijten wreven, stampten en rolden vroeger meer mensen gelijktijdig om de wol stevig in elkaar te laten klitten. Maak samen met je groep in drie dagen een abstract kunstwerk!

Aan de slag: Taalmaand

Zinnen met voorzetsels, zinnen met verkleinwoorden, zinnen in de verleden tijd en zinnen met hoofdletters, het taalboek staat er vol mee. Met deze challenge daag je de kinderen uit om een maand lang, elke dag, zélf een zin te maken.

De Kinderombudsman

Leerkrachten maken in het onderwijs veel keuzes: op beleidsniveau, op onderwijsniveau, maar ook keuzes voor de kinderen. Maken zij deze keuzes ook mét de kinderen? Doen leerkrachten wat zij denken dat het beste is voor het kind of geven ze het kind hierin een stem?

Kennisupdate: Stageproblematiek

Het onderwijs is altijd in ontwikkeling en daarmee ook het onderzoek naar het onderwijs. In deze rubriek bespreken we telkens verschillende onderzoeksresultaten. Dit keer over de behandeling van stagiairs en over het verschil tussen peuterspeelzalen en integrale kindcentra.

Een goede lunch

Als alle 1,5 miljoen kinderen op de basisschool goed lunchen, levert dit onze maatschappij een grote gezondheidswinst op. Echter, slechts 51% van de kinderen tussen de 4 en 12 jaar eet voldoende fruit en maar 46% komt aan voldoende groente per schoolweek. Het continurooster creëert mogelijkheden om bij te dragen aan een gezond voedingspatroon van kinderen.

Miniles: Pest- en pokkenlijders

In de middeleeuwen stierven er ontzettend veel mensen aan ziektes die we vandaag de dag gewoon bestrijden, zoals de pokken, de pest en de tyfus. Door de ontdekkingsreizen werden deze ziektes onbedoeld over de hele wereld verspreid, vaak met catastrofale gevolgen. Leer meer over pest- en pokkenlijders.

Even bellen met een directeur

Timmy van Lingen is directeur op cbs De Bongerd in Nijverdal.

Verlies en verdriet op school. Wat nu?

Een nieuw boek in de serie TIBtools, een praktische boekenserie voor onderwijsprofessionals, ditmaal over rouw en verlies op school. De auteurs zijn beiden leerkracht en IB’er en ervaren in het begeleiden van kinderen en ouders bij (naderend) verlies. Dit kan over de dood gaan, maar ook echtscheiding valt hieronder.

Uit het kijken kwam het zien

Wat gebeurt er met je als je iemand mist die nooit meer terug zal komen? Hoe zie je de wereld om je heen vanaf dat moment? Kan er ooit weer kleur komen in die duisternis?

Misjka

Roya en haar familie wonen na hun vlucht uit Afghanistan eindelijk in Nederland. Roya besluit: in dit nieuwe huis hoort een huisdier. Het witte dwergkonijn Misjka wordt al snel het beste vriendje van het hele gezin. Maar dan raakt Misjka zoek ...

Als verdriet op bezoek komt

Soms komt Verdriet onverwacht langs. Dan schrik je. Soms weet je niet zo goed wat je met Verdriet aan moet en wil je ’m het liefst wegstoppen. Hoe kun je hierover met kinderen praten?

Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep

Inzicht in het functioneren van moeilijke klassen en wat er misgaat in de interactie, en praktische tips, adviezen en slimme oplossingen om het tij te keren.

Spelen in uitdagende hoeken

De auteur en oud-kleuterleerkracht legt uit hoe je hoeken inricht, zodat de kinderen er vrijwel zelfstandig in kunnen spelen. Welke materialen zet je erin? Met welk doel richt je ze in? Hoe begeleid je het spel?

Werken met peuters en kleuters in één groep

Informatie over en praktische tools en tips voor het opzetten van een peuter-kleutergroep. Van intake tot doorstroom.

Psychologie in de klas

Psychologische kennis voor de lespraktijk. Hoe leren kinderen en wat kunnen leerkrachten doen om hun lessen daar beter op aan te laten sluiten? Waardoor raken leerlingen echt gemotiveerd?

Differentiëren werkt

Praktijkverhalen en concrete tips over hoe je kinderen aanspreekt op hun individuele mogelijkheden, zonder dat de aandacht voor de klas als geheel verdwijnt.

Communicatie zonder frustratie in het onderwijs

Waarom dit boek een must is voor de onderwijspraktijk? Omdat in het onderwijs uiteindelijk alles staat of valt met goede communicatie.Dit boek helpt je op weg om vanuit je eigen kracht te communiceren, zodat je zelf de regie hebt.

Timur

Timur, de hoofdpersoon in dit boek, heeft het syndroom van Down. Maar zijn klasgenoten behandelen hem er niet anders om. Wanneer ben je eigenlijk anders? Is niet iedereen anders?

De bende van Lieke

Het boek is humoristisch dankzij Liekes blijmoedige houding en haar verrassende kijk op de wereld. Maar wat het boek vooral speciaal maakt, zijn de gedachtespinsels van Lieke, die Guus Kuijer-achtig aandoen.

Waar geluk begint

Wat is geluk en waar kun je het vinden? In welke vorm? Wanneer kómt geluk? Dit boek legt uit waar al het geluk begint. Deze kennis maakt het voor iedereen mogelijk om geluk te vinden. Dat is toch wat iedereen wil?!

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tiende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Het nut van kolomsgewijs rekenen

Bij de overgang van het hoofdrekenen naar het cijferen wordt vaak als tussenfase het kolomsgewijs rekenen aangeboden. In dit artikel leg ik uit waarom deze tussenfase wordt aangeboden en wat de verschillen zijn tussen kolomsgewijs rekenen en cijferen. De leerlijnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen worden toegelicht, waardoor de plaats en het doel van kolomsgewijs rekenen duidelijk wordt.

Uit de praktijk: Vier op een rij

Bij 'Vier op een rij' in estafettevorm gaat het om samenwerken, tactiek en het overzicht bewaren. Niet de snelste groep wint, maar de groep die het best samenwerkt en het best overlegt. Als je de grootte van het veld afstemt op het aantal kinderen of op de leeftijdsgroep, kun je het spel altijd spelen.

Schrijfopdrachten

Zelf een spannend verhaal schrijven: wie wil dat niet? In de volgende schrijfopdrachten maken kinderen kennis met de belangrijkste onderdelen van een verhaal. Met deze handvatten leren ze hoe ze zelf een spannend en pakkend verhaal kunnen schrijven.

Bijzondere gezichten maken

Expressieve gezichten kijken je aan, met verbaasde ogen, met pretoogjes, met strak of golvend haar en met verschillende hoeden. Met 25 zelf gemaakte kubussen kunnen de kinderen heel veel verschillende gezichten tot leven wekken. Verras hen, en jezelf, en ontdek de mogelijkheden van deze bijzondere blokken.

Aan de slag: kaartjes voor terugblikken en vooruitkijken

Het einde van het schooljaar. Een heel bijzonder schooljaar dit keer. Een mooi moment om te kijken wat jullie hebben gedaan en geleerd in het afgelopen schooljaar en wat er volgend schooljaar gaat komen. Op deze kaartjes staan ideeën en inspiratie.