Praktisch maandblad voor primair onderwijs

Jaargang 2022 - 2023
Praxisbulletin

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tweede nummer van Praxisbulletin jaargang 40.

Weten wat je wilt bereiken

Zestien jaar oud zijn ze inmiddels, de kerndoelen voor po, vo en so. Ze worden aangescherpt, zodat ze kinderen goed blijven voorbereiden op hun toekomst. In dit artikel lees je hoe dat gaat gebeuren én hoe je je schoolcurriculum nu al kunt versterken.

Een schoolhond oordeelt niet

Sinds februari dit jaar wandelt Duko door onze school. Duko is een Australian Labradoodle, bekend om de hypoallergene vacht. Als Biologie Plus basisschool past een schoolhond perfect in de groene visie en leeromgeving van onze school. We volgden een weloverwogen traject van besluit tot de praktijk.

Media-mores

Kinderen appen, tiktokken en vloggen er tegenwoordig op los. Maar ze weten niet altijd waarop ze moeten letten. En voor jou is het best lastig om les te geven in wijs mediagebruik als je het gevoel hebt dat de kinderen veel handiger met de computer zijn dan jijzelf.

Spreekonderwijs

Speciaal voor Praxisbulletin neemt het Nationaal Onderwijsmuseum een aantal aspecten van het basisonderwijs door de jaren heen onder de loep. En steeds blijkt: hedendaagse hobbels zijn niet nieuw. Elke generatie lijkt dezelfde uitdagingen op de werkvloer tegen te komen. Deze keer: ‘Leer de kinderen spreken en leer zelf zwijgen.’ Over de lange geschiedenis van het spreekonderwijs.

Aan de slag: Notan kunst

Notan is een Japans woord dat de verhouding tussen donker en licht in een ontwerp aanduidt. Notan helpt om een goede compositie te bedenken voor een schilderij. Kort gezegd: je maakt alle donkere delen zwart en alle lichte delen wit. Je ziet dan of je niet te veel van het een of van het ander in je schilderij hebt aangebracht. Maar ‘notan kunst’, zoals het meestal genoemd wordt, leent zich ook heel goed voor knipkunst in de klas.

Gewoan gek op Frysk

In 2030 wil de Provinsje Fryslân alle scholen een A-profiel kunnen toekennen. Zo'n A-profiel houdt in dat een school aan alle eisen voldoet: een volledig Fries onderwijsaanbod, gericht op Fries verstaan, lezen, spreken en schrijven.

Kleur je dag

Het kan lastig zijn om emoties te benoemen, maar je kunt ze ook verven. Of uitbeelden met je lichaam.

Kennisupdate: Beweging en overgewicht

Het onderwijs is altijd in ontwikkeling en daarmee ook het onderzoek naar het onderwijs. In deze rubriek bespreken we telkens verschillende onderzoeksresultaten. Dit keer over het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) en de link tussen beweging en overgewicht bij jonge kinderen.

Sterke lezers in groep 3

Sommige kinderen kunnen bij de start van het schooljaar in groep 3 al een heel boekje uitlezen. En daar sta jij met een programma om kinderen letters te leren tot aan de kerst en ze uit te leggen hoe je die letters samenvoegt tot woorden. Wat doe je met sterke lezers in deze groep?

Miniles: Joden, Bataven en Romeinen

In de eerste eeuw na Christus was het Romeinse Rijk op haar hoogtepunt: het rijk was zo’n vijf miljoen vierkante kilometer groot. Het veroveren van zoveel land ging al niet zonder slag of stoot, maar de macht over zoveel grondgebied behouden was ook geen sinecure. Leer meer over de tijd van Grieken en Romeinen in Judea én in Nederland.

Even bellen met een uitgeverij voor lesmethoden

Daphne Verrest is uitgever bij Malmberg, een uitgeverij voor lesmethoden.

Teach Like a Champion 3.0

Teach Like a Champion 3.0 is de opvolger van Teach Like a Champion 2.0. Het is een boek voor de dagelijkse onderwijspraktijk en direct toepasbaar in de groep.

Professor S. en de gestolen breinbril

Tycho zit in een rolstoel, maar kan ontzettend goed tennissen. Zijn grote droom is om zich te plaatsen voor de Paralympische Spelen. Hoe kan hij nog beter worden?

Ridder Roa en de boze tovenaar

Pim Lammers speelt met de regels van sprookjes. Zijn heksen altijd gevaarlijk en tovenaars altijd goed? Kunnen prinsessen ridders worden? Moet een prinses altijd met een ridder of prins trouwen? Bespreek samen of deze regels anders kunnen zijn. Laat de kinderen zelf een sprookje verzinnen waarin alles anders is dan zij gewend zijn.

Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep

Inzicht in het functioneren van moeilijke klassen en wat er misgaat in de interactie, en praktische tips, adviezen en slimme oplossingen om het tij te keren.

Spelen in uitdagende hoeken

De auteur en oud-kleuterleerkracht legt uit hoe je hoeken inricht, zodat de kinderen er vrijwel zelfstandig in kunnen spelen. Welke materialen zet je erin? Met welk doel richt je ze in? Hoe begeleid je het spel?

Werken met peuters en kleuters in één groep

Informatie over en praktische tools en tips voor het opzetten van een peuter-kleutergroep. Van intake tot doorstroom.

Psychologie in de klas

Psychologische kennis voor de lespraktijk. Hoe leren kinderen en wat kunnen leerkrachten doen om hun lessen daar beter op aan te laten sluiten? Waardoor raken leerlingen echt gemotiveerd?

Differentiëren werkt

Praktijkverhalen en concrete tips over hoe je kinderen aanspreekt op hun individuele mogelijkheden, zonder dat de aandacht voor de klas als geheel verdwijnt.

Communicatie zonder frustratie in het onderwijs

Waarom dit boek een must is voor de onderwijspraktijk? Omdat in het onderwijs uiteindelijk alles staat of valt met goede communicatie.Dit boek helpt je op weg om vanuit je eigen kracht te communiceren, zodat je zelf de regie hebt.

Timur

Timur, de hoofdpersoon in dit boek, heeft het syndroom van Down. Maar zijn klasgenoten behandelen hem er niet anders om. Wanneer ben je eigenlijk anders? Is niet iedereen anders?

De bende van Lieke

Het boek is humoristisch dankzij Liekes blijmoedige houding en haar verrassende kijk op de wereld. Maar wat het boek vooral speciaal maakt, zijn de gedachtespinsels van Lieke, die Guus Kuijer-achtig aandoen.

Waar geluk begint

Wat is geluk en waar kun je het vinden? In welke vorm? Wanneer kómt geluk? Dit boek legt uit waar al het geluk begint. Deze kennis maakt het voor iedereen mogelijk om geluk te vinden. Dat is toch wat iedereen wil?!

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tiende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Het nut van kolomsgewijs rekenen

Bij de overgang van het hoofdrekenen naar het cijferen wordt vaak als tussenfase het kolomsgewijs rekenen aangeboden. In dit artikel leg ik uit waarom deze tussenfase wordt aangeboden en wat de verschillen zijn tussen kolomsgewijs rekenen en cijferen. De leerlijnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen worden toegelicht, waardoor de plaats en het doel van kolomsgewijs rekenen duidelijk wordt.

Uit de praktijk: Vier op een rij

Bij 'Vier op een rij' in estafettevorm gaat het om samenwerken, tactiek en het overzicht bewaren. Niet de snelste groep wint, maar de groep die het best samenwerkt en het best overlegt. Als je de grootte van het veld afstemt op het aantal kinderen of op de leeftijdsgroep, kun je het spel altijd spelen.

Schrijfopdrachten

Zelf een spannend verhaal schrijven: wie wil dat niet? In de volgende schrijfopdrachten maken kinderen kennis met de belangrijkste onderdelen van een verhaal. Met deze handvatten leren ze hoe ze zelf een spannend en pakkend verhaal kunnen schrijven.

Bijzondere gezichten maken

Expressieve gezichten kijken je aan, met verbaasde ogen, met pretoogjes, met strak of golvend haar en met verschillende hoeden. Met 25 zelf gemaakte kubussen kunnen de kinderen heel veel verschillende gezichten tot leven wekken. Verras hen, en jezelf, en ontdek de mogelijkheden van deze bijzondere blokken.

Aan de slag: kaartjes voor terugblikken en vooruitkijken

Het einde van het schooljaar. Een heel bijzonder schooljaar dit keer. Een mooi moment om te kijken wat jullie hebben gedaan en geleerd in het afgelopen schooljaar en wat er volgend schooljaar gaat komen. Op deze kaartjes staan ideeën en inspiratie.