Praktisch maandblad voor primair onderwijs

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het derde nummer van Praxisbulletin jaargang 39.

Rijke teksten, rijke lezers

We willen allemaal dat meer kinderen plezier krijgen in lezen en dat alle kinderen met een sterk tekstbegrip de wereld in stappen. Het is ook haalbaar: met plezier, een goed plan en de juiste teksten kunnen we grote stappen zetten.

Meer mogelijk in de hoeken

Ken je het gevoel dat je tijdens een kringactiviteit niet alle kinderen mee kunt geven wat ze nodig hebben? Ondanks een perfecte voorbereiding? Misschien is werken in een unit dan iets voor jouw school!

Theaterlezen Sinterklaas

Deze theatertekst over Sinterklaas, Piet en Henk heeft rollen op drie leesniveaus. De kinderen voeren als het ware samen een toneelstukje op, maar dan zonder podium, decor en rekwisieten.

Maak je eigen zenuwspiraal

Techniekles moeilijk en saai? Deze les bewijst het tegendeel. Aan de hand van een praktisch stappenplan maken de kinderen een zenuwspiraal. Ze ervaren spelenderwijs hoe een stroomkring werkt.

Aan de slag: Muziekquiz

Speel de muziekquiz met je groep! Laat de audiofragmenten horen en de kinderen in tweetallen de antwoorden opschrijven op het printblad. Er zijn vijf rondes; je kunt per ronde nabespreken of in een keer alle vragen langs gaan. Doe eventueel de eerste vraag van elke ronde klassikaal. Elke vraag is 1 punt waard. Welk tweetal heeft de meeste muziekkennis? Die mag een liedje kiezen om met de hele groep op te dansen!

Haal het tijdschrift de klas in

Tijdschriften spreken aan. Vanwege de veelkleurige afbeeldingen en veelal korte teksten lezen en bekijken kinderen ze graag. Tijdschriften motiveren, zijn interessant en weten de aandacht van kinderen vast te houden. Ze vormen daarom een goed middel om de leesmotivatie van kinderen te vergroten en bieden veel mogelijkheden om met taal aan de slag te gaan.

Kennisupdate: Instructie in de kleuterklas

Het onderwijs is altijd in ontwikkeling en daarmee ook het onderzoek naar het onderwijs. In deze rubriek bespreken we telkens verschillende onderzoeksresultaten. Dit keer over het Google-effect en instructie in de kleuterklas.

Maak je spreekbeurt spannend

De leukste presentaties onthoud je het best. In deze driedelige serie laten we je zien hoe je kinderen kunt helpen hun spreekbeurten meer te laten sprankelen. We bespreken de belangrijkste elementen van een presentatie: spreker, luisteraar en inhoud. Deze keer: de inhoud.

Miniles: Orion

Al eeuwenlang zijn mensen gefascineerd door de magie van de sterrenhemel. De Grieken vertelden elkaar al prachtige verhalen over de figuren die zij in de sterren zagen. In deze serie van drie lessen: mythologische verhalen rond bekende sterrenbeelden. Leuk voor een miniles! Deze maand: Orion.

Even bellen met een leerkracht op het speciaal basisonderwijs

Shirley Mathon is leerkracht bij Visio onderwijs Breda, een school voor visueel en verstandelijk beperkte kinderen.

Met plezier naar school

Over ouderbetrokkenheid is veel geschreven vanuit het perspectief van de school. Met plezier naar school is echter geschreven vanuit het perspectief van de ouders: hoe kunnen zij bijdragen aan het schoolsucces van hun kind? Geschreven voor ouders dus, maar de vele voorbeelden en praktische tips zijn ook interessant voor professionals in het onderwijs.

Er was misschien eens 2

r was misschien eens 2 is een tweede boek met twintig verhalen die misschien ooit echt gebeurd zijn, maar misschien ook helemaal niet. De kinderen kunnen na ieder verhaal raden of het waar gebeurd is of niet. Na ieder verhaal volgt de uitleg en het antwoord. Zo leren de kinderen allerlei leuke feitjes en is het tegelijk een spel.

Groot Biegel Sprookjesboek

Wat maakt een sprookje een sprookje? Moet het gaan over lang geleden en ze leefden nog lang en gelukkig? Paul Biegel schrijft over kabouters, feeën en andere sprookjesfiguren, maar geeft er een nieuwe invulling aan.

Snoep jij zonder mij?

Wat doen volwassenen als de kinderen er niet bij zijn? Klimmen zij in bomen? Eten ze stiekem snoepjes? In dit verhaal vol humor ontdekken kinderen dat volwassenen zich niet altijd even braaf gedragen.

Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep

Inzicht in het functioneren van moeilijke klassen en wat er misgaat in de interactie, en praktische tips, adviezen en slimme oplossingen om het tij te keren.

Spelen in uitdagende hoeken

De auteur en oud-kleuterleerkracht legt uit hoe je hoeken inricht, zodat de kinderen er vrijwel zelfstandig in kunnen spelen. Welke materialen zet je erin? Met welk doel richt je ze in? Hoe begeleid je het spel?

Werken met peuters en kleuters in één groep

Informatie over en praktische tools en tips voor het opzetten van een peuter-kleutergroep. Van intake tot doorstroom.

Psychologie in de klas

Psychologische kennis voor de lespraktijk. Hoe leren kinderen en wat kunnen leerkrachten doen om hun lessen daar beter op aan te laten sluiten? Waardoor raken leerlingen echt gemotiveerd?

Differentiëren werkt

Praktijkverhalen en concrete tips over hoe je kinderen aanspreekt op hun individuele mogelijkheden, zonder dat de aandacht voor de klas als geheel verdwijnt.

Communicatie zonder frustratie in het onderwijs

Waarom dit boek een must is voor de onderwijspraktijk? Omdat in het onderwijs uiteindelijk alles staat of valt met goede communicatie.Dit boek helpt je op weg om vanuit je eigen kracht te communiceren, zodat je zelf de regie hebt.

Timur

Timur, de hoofdpersoon in dit boek, heeft het syndroom van Down. Maar zijn klasgenoten behandelen hem er niet anders om. Wanneer ben je eigenlijk anders? Is niet iedereen anders?

De bende van Lieke

Het boek is humoristisch dankzij Liekes blijmoedige houding en haar verrassende kijk op de wereld. Maar wat het boek vooral speciaal maakt, zijn de gedachtespinsels van Lieke, die Guus Kuijer-achtig aandoen.

Waar geluk begint

Wat is geluk en waar kun je het vinden? In welke vorm? Wanneer kómt geluk? Dit boek legt uit waar al het geluk begint. Deze kennis maakt het voor iedereen mogelijk om geluk te vinden. Dat is toch wat iedereen wil?!

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tiende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Het nut van kolomsgewijs rekenen

Bij de overgang van het hoofdrekenen naar het cijferen wordt vaak als tussenfase het kolomsgewijs rekenen aangeboden. In dit artikel leg ik uit waarom deze tussenfase wordt aangeboden en wat de verschillen zijn tussen kolomsgewijs rekenen en cijferen. De leerlijnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen worden toegelicht, waardoor de plaats en het doel van kolomsgewijs rekenen duidelijk wordt.

Uit de praktijk: Vier op een rij

Bij 'Vier op een rij' in estafettevorm gaat het om samenwerken, tactiek en het overzicht bewaren. Niet de snelste groep wint, maar de groep die het best samenwerkt en het best overlegt. Als je de grootte van het veld afstemt op het aantal kinderen of op de leeftijdsgroep, kun je het spel altijd spelen.

Schrijfopdrachten

Zelf een spannend verhaal schrijven: wie wil dat niet? In de volgende schrijfopdrachten maken kinderen kennis met de belangrijkste onderdelen van een verhaal. Met deze handvatten leren ze hoe ze zelf een spannend en pakkend verhaal kunnen schrijven.

Bijzondere gezichten maken

Expressieve gezichten kijken je aan, met verbaasde ogen, met pretoogjes, met strak of golvend haar en met verschillende hoeden. Met 25 zelf gemaakte kubussen kunnen de kinderen heel veel verschillende gezichten tot leven wekken. Verras hen, en jezelf, en ontdek de mogelijkheden van deze bijzondere blokken.

Aan de slag: kaartjes voor terugblikken en vooruitkijken

Het einde van het schooljaar. Een heel bijzonder schooljaar dit keer. Een mooi moment om te kijken wat jullie hebben gedaan en geleerd in het afgelopen schooljaar en wat er volgend schooljaar gaat komen. Op deze kaartjes staan ideeën en inspiratie.