Praktisch maandblad voor primair onderwijs

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tiende nummer van Praxisbulletin jaargang 39.

Seksuele vorming in de klas

Het is belangrijk om kinderen te ondersteunen in hun sociaal- emotionele en seksuele ontwikkeling. Vooral in de periode dat kinderen basisonderwijs volgen is dit belangrijk, want in deze fase ontwikkelen zij normen en waarden, en leren ze vaardigheden om later gezonde (seksuele) relaties aan te gaan. Relaties waarin ze weloverwogen keuzes maken, hun eigen wensen en grenzen kennen en ook respect hebben voor de wensen en grenzen van anderen.

Te gast in het theater

Theater is een magische wereld. De ene keer word je in een sprookjeswereld meegenomen, de andere keer in iets heel geks of nieuws. Het is een perfecte en veilige omgeving voor kinderen om kennis te maken met zaken die ze niet kennen en daar dan over te praten.

Springend het schooljaar uit

Het schooljaar is bijna voorbij, tijd voor een terugblik. Misschien is het energiepeil van de kinderen wat laag, zo tegen het einde van het jaar, maar geen nood. Van deze activiteiten voor ‘bewegend terugblikken’ kríjgen ze energie!

Schrijven is een kunst

‘Maar meester, hóe moet ik dit nu opschrijven?’ Vaak volgt er dan ook nog een diepe zucht en een hulpeloze blik die je onmogelijk kunt negeren. Herkenbaar?

Aan de slag: Schelpenkunst

Het strand is een heerlijke plek om lekker uit te waaien, zandkastelen te bouwen, in de golven te springen en ... om schelpen te zoeken! Met die schelpen kun je allerlei creatieve kunst maken.

Word een Digi-doener

De maatschappij verandert door toenemende digitalisering, en die is de laatste twee jaar door de pandemie ook nog in een stroomversnelling geraakt. Ook basisscholen hebben tijdens de coronacrisis gewerkt aan digitale geletterdheid en zich daarin positief ontwikkeld. Tegelijkertijd neemt de ongelijkheid in digitale vaardigheden tussen kinderen toe (Praktijk onderzoek Digitale geletterdheid, 2022). Dit onderstreept nog maar eens het belang van onderwijs in digitale vaardigheden voor alle kinderen.

Kennisupdate: De mythe over meervoudige intelligenties

Het onderwijs is altijd in ontwikkeling en daarmee ook het onderzoek naar het onderwijs. In deze rubriek bespreken we telkens verschillende onderzoeksresultaten. Dit keer over wat er gebeurt in je brein tijdens een spannend verhaal en de mythe over meervoudige intelligenties.

Goed stemgebruik

De hele dag door gebruik je je stem: om uitleg te geven, om voor te lezen, om kinderen te roepen, om te zingen en ga zo maar door. Het is belangrijk dat je stem gezond is en goed functioneert. De klank van je stem bepaalt voor bijna veertig procent hoe je boodschap overkomt. Maar hoe zorg je goed voor je stem?

Miniles: De zeemeermin van Westenschouwen

Elk dorp, elke stad en elke streek in Nederland heeft zijn eigen mythes, sagen en legendes. In deze serie van vier behandelen we steeds een ander verhaal. Leuk voor een miniles! Deze maand: de zeemeermin van Westenschouwen ...

Even bellen met een taalcoördinator

Mieke Oskam is taalcoördinator op de Julianaschool in Bilthoven.

Opgroeien in kleur

Ook al willen we het niet: uit onderzoek blijkt dat we allemaal vooroordelen hebben en overdragen. Hoe kom je erachter waar je blinde vlek zit? En hoe voed je kinderen zoveel mogelijk op zonder vooringenomen ideeën?

Het te gekke geldboek

Wat hebben Pokémonkaarten en een schilderij van Banksy gemeen? Beide kunnen veel geld waard zijn! De kinderen doen kennis op over geld, zodat zij er goed mee leren omgaan.

Wie achter deze deur verdwaalt

Denk je weleens als je een deur opendoet: wat zal erachter zitten? Tonke Dragt nodigt je uit om te bedenken welke wereld schuilgaat achter deze prachtige deur op de kaft. Dit boek is een ode aan verhalen bedenken en is een wereld vol fantasie.

Paulien probeert opnieuw

Dit boek biedt een uitgelezen kans om te bespreken of bij de kinderen soms ook opeens de wereld op zijn kop staat. Hoe gaan ze daarmee om? Paulien ontdekt dat niks doen niet helpt en dat ze gewoon alles moet blijven proberen.

Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep

Inzicht in het functioneren van moeilijke klassen en wat er misgaat in de interactie, en praktische tips, adviezen en slimme oplossingen om het tij te keren.

Spelen in uitdagende hoeken

De auteur en oud-kleuterleerkracht legt uit hoe je hoeken inricht, zodat de kinderen er vrijwel zelfstandig in kunnen spelen. Welke materialen zet je erin? Met welk doel richt je ze in? Hoe begeleid je het spel?

Werken met peuters en kleuters in één groep

Informatie over en praktische tools en tips voor het opzetten van een peuter-kleutergroep. Van intake tot doorstroom.

Psychologie in de klas

Psychologische kennis voor de lespraktijk. Hoe leren kinderen en wat kunnen leerkrachten doen om hun lessen daar beter op aan te laten sluiten? Waardoor raken leerlingen echt gemotiveerd?

Differentiëren werkt

Praktijkverhalen en concrete tips over hoe je kinderen aanspreekt op hun individuele mogelijkheden, zonder dat de aandacht voor de klas als geheel verdwijnt.

Communicatie zonder frustratie in het onderwijs

Waarom dit boek een must is voor de onderwijspraktijk? Omdat in het onderwijs uiteindelijk alles staat of valt met goede communicatie.Dit boek helpt je op weg om vanuit je eigen kracht te communiceren, zodat je zelf de regie hebt.

Timur

Timur, de hoofdpersoon in dit boek, heeft het syndroom van Down. Maar zijn klasgenoten behandelen hem er niet anders om. Wanneer ben je eigenlijk anders? Is niet iedereen anders?

De bende van Lieke

Het boek is humoristisch dankzij Liekes blijmoedige houding en haar verrassende kijk op de wereld. Maar wat het boek vooral speciaal maakt, zijn de gedachtespinsels van Lieke, die Guus Kuijer-achtig aandoen.

Waar geluk begint

Wat is geluk en waar kun je het vinden? In welke vorm? Wanneer kómt geluk? Dit boek legt uit waar al het geluk begint. Deze kennis maakt het voor iedereen mogelijk om geluk te vinden. Dat is toch wat iedereen wil?!

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tiende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Het nut van kolomsgewijs rekenen

Bij de overgang van het hoofdrekenen naar het cijferen wordt vaak als tussenfase het kolomsgewijs rekenen aangeboden. In dit artikel leg ik uit waarom deze tussenfase wordt aangeboden en wat de verschillen zijn tussen kolomsgewijs rekenen en cijferen. De leerlijnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen worden toegelicht, waardoor de plaats en het doel van kolomsgewijs rekenen duidelijk wordt.

Uit de praktijk: Vier op een rij

Bij 'Vier op een rij' in estafettevorm gaat het om samenwerken, tactiek en het overzicht bewaren. Niet de snelste groep wint, maar de groep die het best samenwerkt en het best overlegt. Als je de grootte van het veld afstemt op het aantal kinderen of op de leeftijdsgroep, kun je het spel altijd spelen.

Schrijfopdrachten

Zelf een spannend verhaal schrijven: wie wil dat niet? In de volgende schrijfopdrachten maken kinderen kennis met de belangrijkste onderdelen van een verhaal. Met deze handvatten leren ze hoe ze zelf een spannend en pakkend verhaal kunnen schrijven.

Bijzondere gezichten maken

Expressieve gezichten kijken je aan, met verbaasde ogen, met pretoogjes, met strak of golvend haar en met verschillende hoeden. Met 25 zelf gemaakte kubussen kunnen de kinderen heel veel verschillende gezichten tot leven wekken. Verras hen, en jezelf, en ontdek de mogelijkheden van deze bijzondere blokken.

Aan de slag: kaartjes voor terugblikken en vooruitkijken

Het einde van het schooljaar. Een heel bijzonder schooljaar dit keer. Een mooi moment om te kijken wat jullie hebben gedaan en geleerd in het afgelopen schooljaar en wat er volgend schooljaar gaat komen. Op deze kaartjes staan ideeën en inspiratie.