Praktisch maandblad voor primair onderwijs

Jaargang 2021 - 2022
Praxisbulletin

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het eerste nummer van Praxisbulletin jaargang 39.

Themapagina: Leesplezier & leesbevordering

6 oktober gaat de Kinderboekenweek weer van start. Om dat te vieren hebben we eerdere artikelen over leesplezier en leesbevordering gebundeld op deze themapagina.

Worden wat je wil: schrijver

Hoe word je kinderboekenschrijver? Wat is er leuk aan? Waar moet je goed in zijn? Hoe kom je op ideeën? Hoe verzin je een verhaal? Aan de hand van vijf vragen die kinderen haar vaak stellen als ze een school bezoekt, vertelt Bette Westera – schrijver van het kinderboekenweekgeschenk 2021 – hoe het is om schrijver te zijn.

Een informatieve reis

Tijdens deze informatieavond voor ouders zijn de kinderen reisleiders. Zij nemen hun ouders mee op ontdekkingstocht door de school en laten het onderwijs zien dat ze krijgen. Als gezin stappen zij in een denkbeeldige trein om op elk station interessante informatie te vergaren.

Een frisse wind door de schoolbibliotheek

Verse schriften, nieuwe pennen, geslepen potloden, opgeladen Chromebooks, gepoetste vloeren: na de zomervakantie staat alles klaar om het schooljaar goed te beginnen. Maar geldt dat ook voor de schoolbibliotheek...?

Rekenbegaafd, geen probleem!

Joris (5) kijkt tijdens het ontbijt naar de kast in de kamer. Het is een apothekerskast met glazen schuifdeuren en daarachter legplanken. Hij vraagt: ‘Is 3 keer 4 soms 12?’ Blijkbaar ziet Joris een abstracte structuur, telt hij de vakjes en bedenkt daar zelf een som bij. Joris is een hoogbegaafde jongen die erg goed is in rekenen en dit graag doet.

Aan de slag: Stenen beschilderen

Tijdens een wandeling in het bos, op een prullenbak bij de supermarkt of op een brugleuning, je kunt ze overal tegenkomen: happy stones. Deze kleurrijke stenen zijn kleine schilderijtjes en zwerven door het hele land. Als je een steen gevonden hebt, leg je hem op een andere plek weer neer voor een volgende vinder. Waar zou jij naartoe willen reizen als je een steen was? Zou je op het strand willen belanden, op het drielandenpunt of naast een koninklijk paleis? Zet je zelfportret op een kiezelsteen en trek eropuit!

The human object

‘Ik had bijna niet door dat het in het Engels was!’ verzucht Sarah opgelucht. Voordat de les begon, had ze haar zorgen geuit. Drama vindt ze wel leuk, maar het is zo jammer dat het niet in het Nederlands is. Haar Engels is niet zo goed. Ik stelde haar gerust: ‘Doe maar gewoon mee, dan zul je zien dat het meevalt. En misschien word je stiekem ook nog beter in Engels.’

Kennisupdate: Effectief gebruik van filmpjes

Het onderwijs is altijd in ontwikkeling, en daarmee ook het onderzoek naar het onderwijs. In deze rubriek bespreken we telkens verschillende onderzoeksresultaten. Dit keer over het effect van muziek op het kinderbrein en effectief gebruik van filmpjes in je les.

Klassenmanagement

De klassen worden groter, de werkdruk neemt toe, ouders en kinderen lijken steeds hogere eisen te stellen. Je wilt een optimale leeromgeving creëren, waarin kinderen in staat zijn om zo goed mogelijk te leren. Zorg dan dat je proactief kunt handelen. Als je vooraf nadenkt over regels, afspraken en een klasindeling, dan weet je wat je moet doen als er zich een probleem voordoet. Ontdek welke vijf vaardigheden nodig zijn voor goed klassenmanagement.

Cassiopeia

Al eeuwenlang zijn mensen gefascineerd door de magie van de sterrenhemel. De Grieken vertelden elkaar al prachtige verhalen over de figuren die zij in de sterren zagen. In deze serie van drie lessen: mythologische verhalen rond bekende sterrenbeelden. Leuk voor een miniles! Deze maand: Cassiopeia.

Even bellen met een klassenouder

Cecile van Laarhoven is de moeder van Jonas (6 jaar) en Abe (4 jaar). Ze was twee jaar klassenouder.

Waarom je kinderboeken moet lezen

Een prikkelend essay van Katherine Rundell met een voorwoord van Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel. In Waarom je kinderboeken moet lezen, zelfs al ben je oud en wijs vertelt Katherine Rundell waarom kinderboeken zo belangrijk zijn.

Meneer Droste van het Kinderboekenmuseum

Ontdek met de kinderen wat er fout gaat bij de verhalen van meneer Droste. Waarom is zijn griezelverhaal niet griezelig en zijn grappige verhaaltje niet grappig? Ideaal voor jonge schrijvers om te leren hoe ze een verhaal moeten schrijven.

Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes – 100 bijzondere Nederlandse vrouwen

Lees deze prachtige verhalen voor aan je groep en stimuleer de kinderen groots te dromen, of je nu een rebels meisje, een rebelse jongen of een rebels mens bent.

Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep

Inzicht in het functioneren van moeilijke klassen en wat er misgaat in de interactie, en praktische tips, adviezen en slimme oplossingen om het tij te keren.

Spelen in uitdagende hoeken

De auteur en oud-kleuterleerkracht legt uit hoe je hoeken inricht, zodat de kinderen er vrijwel zelfstandig in kunnen spelen. Welke materialen zet je erin? Met welk doel richt je ze in? Hoe begeleid je het spel?

Werken met peuters en kleuters in één groep

Informatie over en praktische tools en tips voor het opzetten van een peuter-kleutergroep. Van intake tot doorstroom.

Psychologie in de klas

Psychologische kennis voor de lespraktijk. Hoe leren kinderen en wat kunnen leerkrachten doen om hun lessen daar beter op aan te laten sluiten? Waardoor raken leerlingen echt gemotiveerd?

Differentiëren werkt

Praktijkverhalen en concrete tips over hoe je kinderen aanspreekt op hun individuele mogelijkheden, zonder dat de aandacht voor de klas als geheel verdwijnt.

Communicatie zonder frustratie in het onderwijs

Waarom dit boek een must is voor de onderwijspraktijk? Omdat in het onderwijs uiteindelijk alles staat of valt met goede communicatie.Dit boek helpt je op weg om vanuit je eigen kracht te communiceren, zodat je zelf de regie hebt.

Timur

Timur, de hoofdpersoon in dit boek, heeft het syndroom van Down. Maar zijn klasgenoten behandelen hem er niet anders om. Wanneer ben je eigenlijk anders? Is niet iedereen anders?

De bende van Lieke

Het boek is humoristisch dankzij Liekes blijmoedige houding en haar verrassende kijk op de wereld. Maar wat het boek vooral speciaal maakt, zijn de gedachtespinsels van Lieke, die Guus Kuijer-achtig aandoen.

Waar geluk begint

Wat is geluk en waar kun je het vinden? In welke vorm? Wanneer kómt geluk? Dit boek legt uit waar al het geluk begint. Deze kennis maakt het voor iedereen mogelijk om geluk te vinden. Dat is toch wat iedereen wil?!

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het tiende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Het nut van kolomsgewijs rekenen

Bij de overgang van het hoofdrekenen naar het cijferen wordt vaak als tussenfase het kolomsgewijs rekenen aangeboden. In dit artikel leg ik uit waarom deze tussenfase wordt aangeboden en wat de verschillen zijn tussen kolomsgewijs rekenen en cijferen. De leerlijnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen worden toegelicht, waardoor de plaats en het doel van kolomsgewijs rekenen duidelijk wordt.

Uit de praktijk: Vier op een rij

Bij 'Vier op een rij' in estafettevorm gaat het om samenwerken, tactiek en het overzicht bewaren. Niet de snelste groep wint, maar de groep die het best samenwerkt en het best overlegt. Als je de grootte van het veld afstemt op het aantal kinderen of op de leeftijdsgroep, kun je het spel altijd spelen.

Schrijfopdrachten

Zelf een spannend verhaal schrijven: wie wil dat niet? In de volgende schrijfopdrachten maken kinderen kennis met de belangrijkste onderdelen van een verhaal. Met deze handvatten leren ze hoe ze zelf een spannend en pakkend verhaal kunnen schrijven.

Bijzondere gezichten maken

Expressieve gezichten kijken je aan, met verbaasde ogen, met pretoogjes, met strak of golvend haar en met verschillende hoeden. Met 25 zelf gemaakte kubussen kunnen de kinderen heel veel verschillende gezichten tot leven wekken. Verras hen, en jezelf, en ontdek de mogelijkheden van deze bijzondere blokken.

Aan de slag: kaartjes voor terugblikken en vooruitkijken

Het einde van het schooljaar. Een heel bijzonder schooljaar dit keer. Een mooi moment om te kijken wat jullie hebben gedaan en geleerd in het afgelopen schooljaar en wat er volgend schooljaar gaat komen. Op deze kaartjes staan ideeën en inspiratie.