Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het negende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Digitalisering, laat je internationaal inspireren

Tijdens de BETT, de grootste ICT-onderwijsbeurs van Europa, sprak Praxisbulletin met leerkrachten, schooldirecteuren en beleidsmakers uit de hele wereld over digitalisering in het onderwijs. Van Slowakije tot Ierland: uit alle windstreken vertelden onderwijsprofessionals enthousiast welke keuzes ze op hun school maken, voor welke uitdagingen ze staan en wat de opbrengsten tot nu toe zijn.

Uit de praktijk: Het UNO-speelkwartier

Kortgeleden mochten wij als eerste school van Nederland UNO op ons schoolplein verwelkomen tijdens het speelkwartier. UNO is een vrolijk, geel apparaat dat ontworpen is om eenzaamheid bij kinderen tegen te gaan.

Hallo kinderboekenschrijver!

Kinderboeken zijn grappig, of interessant, of spannend, of bijzonder of dat allemaal tegelijk. En dat geldt ook voor degenen die ze schrijven! Hier vind je laagdrempelige activiteiten om de kinderboekenschrijvers te leren kennen, want ook kennis over de schrijvers zelf kan leesbevorderend werken.

Leesplezier stimuleren

Kinderen die met rode konen uren geboeid in hun boek lezen. Een ideaal plaatje. Maar hoe krijg en houd je kinderen aan het lezen? Leesbevordering gaat om motiveren. Maar hoe doe je dat, hoe stimuleer je leesplezier?

Aan de slag: Wereldje prik

Frankrijk, Italië, de Verenigde Staten, Kenia. Als ze hebben opgelet, weten de kinderen deze landen te vinden op de wereldkaart. Maar hebben ze ook weleens gehoord van het Koninkrijk Eswatine? Of Lesotho, of Micronesia? Het zijn enkele van de in totaal 196 landen die onze aardbol telt. Met dit spel leren de kinderen bekende én minder bekende landen beter kennen.

Herinner jij je afgelopen week nog?

Aan het eind van de week is het tijd voor reflectie: wat hebben de kinderen geleerd? Met dramaopdrachten tijdens de weekafsluiting verwerken de kinderen de schoolweek spelenderwijs. En dat kan ontzettend leuk zijn.

Kinderen testen: Lego Storytales

Lego Storytales zit in een stevige, afsluitbare bak en bestaat uit ruim honderd losse Duplo-onderdelen (poppetjes, dieren en bouwstenen), drie grondplaten en vijf dubbelzijdige achtergrondkaarten. Het materiaal is bestemd voor groep 1 t/m 3 en helpt de kinderen om verhalen te bedenken en te vertellen.

Beweging, vorm en ruimte

Het ene kind schrijft beter dan het andere. Maar waar zit ’m dat in? En hoe kun je kinderen helpen om zelf hun handschrift te verbeteren? Dat kan door gericht observeren en remediëren.

Museuminspiratie: Het Watersnoodmuseum

Het is een gure winternacht. Het stormt buiten, maar jij ligt lekker in je warme bed. Net als je in slaap bent gevallen, maken je ouders je weer wakker. Opstaan! Het huis stroomt vol water! De dijken zijn doorgebroken... Dit was het lot van veel kinderen die de watersnoodramp van 1953 meemaakten.

Lekker lezen

In deze boekenrubriek bespreken we iedere maand verrassende, nieuwe, inspirerende en interessante boeken om mee aan de slag te gaan in de klas.

8 tips: Laatste schoolweken

Het jaar zit er bijna op. Je bent bijna door de lesstof heen en de kinderen (en jij...) zijn toe aan vakantie. Hoe vul je de laatste weken in? Misschien bieden deze tips van collega-leerkrachten inspiratie.

Lied van de maand: Meten met maten

Gewichtsmaten, lengtematen en inhoudsmaten, worden ze in jouw groep ook regelmatig verwisseld? Zet dit lied eens aan tijdens de rekenles en al zingend onthouden jullie samen alle maten.

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het zevende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Letters met kleuters niet leren, maar spelen

Vijftien letters moesten de kleuters vroeger kennen voor ze konden doorstromen naar groep 3. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Maar wil dit zeggen dat er helemaal geen aandacht moet zijn voor letters in de kleutergroep? Jazeker wel! Zorg ervoor dat kinderen vooral in groep 2 spelenderwijs lekker veel letters tegenkomen en dat de wereld van letters leuk is.

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het negende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Digitalisering, laat je internationaal inspireren

Tijdens de BETT, de grootste ICT-onderwijsbeurs van Europa, sprak Praxisbulletin met leerkrachten, schooldirecteuren en beleidsmakers uit de hele wereld over digitalisering in het onderwijs. Van Slowakije tot Ierland: uit alle windstreken vertelden onderwijsprofessionals enthousiast welke keuzes ze op hun school maken, voor welke uitdagingen ze staan en wat de opbrengsten tot nu toe zijn.

Uit de praktijk: Het UNO-speelkwartier

Kortgeleden mochten wij als eerste school van Nederland UNO op ons schoolplein verwelkomen tijdens het speelkwartier. UNO is een vrolijk, geel apparaat dat ontworpen is om eenzaamheid bij kinderen tegen te gaan.

Hallo kinderboekenschrijver!

Kinderboeken zijn grappig, of interessant, of spannend, of bijzonder of dat allemaal tegelijk. En dat geldt ook voor degenen die ze schrijven! Hier vind je laagdrempelige activiteiten om de kinderboekenschrijvers te leren kennen, want ook kennis over de schrijvers zelf kan leesbevorderend werken.

Leesplezier stimuleren

Kinderen die met rode konen uren geboeid in hun boek lezen. Een ideaal plaatje. Maar hoe krijg en houd je kinderen aan het lezen? Leesbevordering gaat om motiveren. Maar hoe doe je dat, hoe stimuleer je leesplezier?

Aan de slag: Wereldje prik

Frankrijk, Italië, de Verenigde Staten, Kenia. Als ze hebben opgelet, weten de kinderen deze landen te vinden op de wereldkaart. Maar hebben ze ook weleens gehoord van het Koninkrijk Eswatine? Of Lesotho, of Micronesia? Het zijn enkele van de in totaal 196 landen die onze aardbol telt. Met dit spel leren de kinderen bekende én minder bekende landen beter kennen.

Herinner jij je afgelopen week nog?

Aan het eind van de week is het tijd voor reflectie: wat hebben de kinderen geleerd? Met dramaopdrachten tijdens de weekafsluiting verwerken de kinderen de schoolweek spelenderwijs. En dat kan ontzettend leuk zijn.

Kinderen testen: Lego Storytales

Lego Storytales zit in een stevige, afsluitbare bak en bestaat uit ruim honderd losse Duplo-onderdelen (poppetjes, dieren en bouwstenen), drie grondplaten en vijf dubbelzijdige achtergrondkaarten. Het materiaal is bestemd voor groep 1 t/m 3 en helpt de kinderen om verhalen te bedenken en te vertellen.

Beweging, vorm en ruimte

Het ene kind schrijft beter dan het andere. Maar waar zit ’m dat in? En hoe kun je kinderen helpen om zelf hun handschrift te verbeteren? Dat kan door gericht observeren en remediëren.

Museuminspiratie: Het Watersnoodmuseum

Het is een gure winternacht. Het stormt buiten, maar jij ligt lekker in je warme bed. Net als je in slaap bent gevallen, maken je ouders je weer wakker. Opstaan! Het huis stroomt vol water! De dijken zijn doorgebroken... Dit was het lot van veel kinderen die de watersnoodramp van 1953 meemaakten.

Lekker lezen

In deze boekenrubriek bespreken we iedere maand verrassende, nieuwe, inspirerende en interessante boeken om mee aan de slag te gaan in de klas.

8 tips: Laatste schoolweken

Het jaar zit er bijna op. Je bent bijna door de lesstof heen en de kinderen (en jij...) zijn toe aan vakantie. Hoe vul je de laatste weken in? Misschien bieden deze tips van collega-leerkrachten inspiratie.

Lied van de maand: Meten met maten

Gewichtsmaten, lengtematen en inhoudsmaten, worden ze in jouw groep ook regelmatig verwisseld? Zet dit lied eens aan tijdens de rekenles en al zingend onthouden jullie samen alle maten.

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het zevende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Letters met kleuters niet leren, maar spelen

Vijftien letters moesten de kleuters vroeger kennen voor ze konden doorstromen naar groep 3. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Maar wil dit zeggen dat er helemaal geen aandacht moet zijn voor letters in de kleutergroep? Jazeker wel! Zorg ervoor dat kinderen vooral in groep 2 spelenderwijs lekker veel letters tegenkomen en dat de wereld van letters leuk is.