Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het zesde nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Digitalisering

ICT in de klas is geen doel maar een middel, dat weet iedereen. Louter meer computers in de klas helpt de kinderen niet om beter te leren. Dit artikel over digitalisering gaat over deskundigheid: welke kennis en vaardigheden heb je nodig om optimaal rendement te halen uit ICT? We maken onderscheid tussen ICT-kennis, vakinhoudelijke kennis en didactische kennis.

Uit de praktijk: Deens slagbal

In de gymzaal slagbal spelen is vaak lastig, omdat de ruimte krap is. Daarom spelen wij een variant van het reguliere slagbal: Deens slagbal. Of het echt uit Denemarken komt, weten we niet, maar de kinderen kennen de spelregels precies. Dus als we het spel gaan spelen, staat alles en iedereen snel klaar om van start te gaan.

Goede doelen

Veel basisscholen zetten zich in voor het goede doel. Kinderen hebben een groot hart en leren er veel van om een goede daad voor een ander te verrichten. Maar hoe laat je het goede doel waar jullie zo je best voor doen echt leven bij de kinderen? Hoe creëer je bewustzijn en betrokkenheid?

Schoolinstrumenten: paniek of muziek?

Je kent het vast wel: die kast op school die uitpuilt van de muziekinstrumenten. Maar maak jij die kast weleens open? Veel leerkrachten doen dat niet. De instrumenten blijven in de kast, omdat ze voor veel chaos en herrie kunnen zorgen. Wat jammer is dat toch! Volg deze vier stappen en er klinkt gegarandeerd muziek!

Aan de slag: Infographic

Wil je eens iets anders dan een werkstuk? Laat de kinderen dan een infographic maken. Daarin kunnen ze heel goed laten zien wat ze geleerd hebben. Een infographic is een informatieve illustratie met tekeningen of foto’s én tekst. Een belangrijk kenmerk is dat er feiten, cijfers, tabellen en grafieken in staan. Een infographic vertelt vaak een heel verhaal.

Onderwijs is teamsport

Het hele team is enthousiast op de studiedag. Er ontstaan mooie ideeën en wensen voor een andere aanpak in de groep. Gewapend met deze nieuwe voornemens maakt het team afspraken, een enkele leerkracht volgt een opleiding die hierop aansluit. Het gaat de goede kant op. Echte verandering lijkt binnen handbereik!

Kinderen testen: Mini-metaaldetectors

De metaaldetectors worden geleverd in een set van vier stuks in vier kleuren, inclusief oplaadstation. Amber en Zenno uit groep 2 willen maar al te graag met ons schatzoeken.

Het belang van vouwen

Behalve leuk en ontspannend is papiervouwen ook nog eens heel leerzaam. De Duitse opvoedkundige Friedrich Fröbel introduceerde het vouwen bij de kleuters. Met succes! Vouwen staat nu op het programma in iedere kleutergroep. Maar ook voor de bovenbouw is vouwen nuttig. Daarom vind je in dit artikel twee vouwideeën: eentje voor de onderbouw en eentje voor de bovenbouw.

Museuminspiratie: Het Museonder

Met elke stap ga je een stukje dieper de bodem in, tot je bij het magma onder de aardkorst uitkomt. Onderweg kom je van alles tegen: dieren op en onder de grond, fossielen, botten, grondwater en aardlagen. Een mestkever laat zien hoe zij haar kraamkamers maakt. Uiteindelijk kijk je in de kolkende lava van een vulkaan en voel je de grond onder je voeten trillen.

Lekker lezen

In deze boekenrubriek bespreken we iedere maand verrassende, nieuwe, inspirerende en interessante boeken om mee aan de slag te gaan in de klas.

7 tips: Studiedag

7 tips voor een inspirerende studiedag

Lied van de maand: Het opruimlied

Een zootje maken lukt een groep kleuters meestal hartstikke goed, maar met dit nieuwe opruimlied maken jullie van het opruimen ook een klusje om naar uit te kijken.

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het vijfde nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Ontwerpen met stoeptegels

Bestaat jullie schoolplein uit grijze stoeptegels? Dat biedt kansen! Maak met de hele groep op het schoolplein een tekst met zelfontworpen stoeptegelletters of een groot geblokt schilderij. Hoeveel blokjes heb je nodig om een herkenbaar beeld te maken?

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het zesde nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Digitalisering

ICT in de klas is geen doel maar een middel, dat weet iedereen. Louter meer computers in de klas helpt de kinderen niet om beter te leren. Dit artikel over digitalisering gaat over deskundigheid: welke kennis en vaardigheden heb je nodig om optimaal rendement te halen uit ICT? We maken onderscheid tussen ICT-kennis, vakinhoudelijke kennis en didactische kennis.

Uit de praktijk: Deens slagbal

In de gymzaal slagbal spelen is vaak lastig, omdat de ruimte krap is. Daarom spelen wij een variant van het reguliere slagbal: Deens slagbal. Of het echt uit Denemarken komt, weten we niet, maar de kinderen kennen de spelregels precies. Dus als we het spel gaan spelen, staat alles en iedereen snel klaar om van start te gaan.

Goede doelen

Veel basisscholen zetten zich in voor het goede doel. Kinderen hebben een groot hart en leren er veel van om een goede daad voor een ander te verrichten. Maar hoe laat je het goede doel waar jullie zo je best voor doen echt leven bij de kinderen? Hoe creëer je bewustzijn en betrokkenheid?

Schoolinstrumenten: paniek of muziek?

Je kent het vast wel: die kast op school die uitpuilt van de muziekinstrumenten. Maar maak jij die kast weleens open? Veel leerkrachten doen dat niet. De instrumenten blijven in de kast, omdat ze voor veel chaos en herrie kunnen zorgen. Wat jammer is dat toch! Volg deze vier stappen en er klinkt gegarandeerd muziek!

Aan de slag: Infographic

Wil je eens iets anders dan een werkstuk? Laat de kinderen dan een infographic maken. Daarin kunnen ze heel goed laten zien wat ze geleerd hebben. Een infographic is een informatieve illustratie met tekeningen of foto’s én tekst. Een belangrijk kenmerk is dat er feiten, cijfers, tabellen en grafieken in staan. Een infographic vertelt vaak een heel verhaal.

Onderwijs is teamsport

Het hele team is enthousiast op de studiedag. Er ontstaan mooie ideeën en wensen voor een andere aanpak in de groep. Gewapend met deze nieuwe voornemens maakt het team afspraken, een enkele leerkracht volgt een opleiding die hierop aansluit. Het gaat de goede kant op. Echte verandering lijkt binnen handbereik!

Kinderen testen: Mini-metaaldetectors

De metaaldetectors worden geleverd in een set van vier stuks in vier kleuren, inclusief oplaadstation. Amber en Zenno uit groep 2 willen maar al te graag met ons schatzoeken.

Het belang van vouwen

Behalve leuk en ontspannend is papiervouwen ook nog eens heel leerzaam. De Duitse opvoedkundige Friedrich Fröbel introduceerde het vouwen bij de kleuters. Met succes! Vouwen staat nu op het programma in iedere kleutergroep. Maar ook voor de bovenbouw is vouwen nuttig. Daarom vind je in dit artikel twee vouwideeën: eentje voor de onderbouw en eentje voor de bovenbouw.

Museuminspiratie: Het Museonder

Met elke stap ga je een stukje dieper de bodem in, tot je bij het magma onder de aardkorst uitkomt. Onderweg kom je van alles tegen: dieren op en onder de grond, fossielen, botten, grondwater en aardlagen. Een mestkever laat zien hoe zij haar kraamkamers maakt. Uiteindelijk kijk je in de kolkende lava van een vulkaan en voel je de grond onder je voeten trillen.

Lekker lezen

In deze boekenrubriek bespreken we iedere maand verrassende, nieuwe, inspirerende en interessante boeken om mee aan de slag te gaan in de klas.

7 tips: Studiedag

7 tips voor een inspirerende studiedag

Lied van de maand: Het opruimlied

Een zootje maken lukt een groep kleuters meestal hartstikke goed, maar met dit nieuwe opruimlied maken jullie van het opruimen ook een klusje om naar uit te kijken.

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het vijfde nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Ontwerpen met stoeptegels

Bestaat jullie schoolplein uit grijze stoeptegels? Dat biedt kansen! Maak met de hele groep op het schoolplein een tekst met zelfontworpen stoeptegelletters of een groot geblokt schilderij. Hoeveel blokjes heb je nodig om een herkenbaar beeld te maken?