Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het zevende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Ervaar de wetenschap via onderzoekend leren

Via onderzoekend leren ervaren kinderen én leerkrachten hoe leuk het is om met wetenschap en onderzoek bezig te zijn. Je bent actief bezig, leert over onderwerpen waar je misschien nog nooit eerder van had gehoord en je probeert samen een antwoord te vinden op je eigen vragen. Wat weten we vanuit onderzoek over de opbrengsten van onderzoekend leren en hoe pak je dit als leerkracht aan?

Uit de praktijk: Knapkaarten

Zelf iets ontwerpen tijdens het zelfstandig werken: de kinderen op onze school zijn er dol op! Met de knapkaarten is leren betekenisvol, afwisselend en leerzaam. Betrokkenheid gegarandeerd!

Vogelvoederhuisje

Pindakaas: niet alleen kinderen zijn er dol op, ook vogels lusten er wel pap van. En een pindakaasvogelhuisje zelf maken is een fluitje van een cent. Volg het stappenplan en maak de huisjes. Hang ze op in een boom of aan de muur en geniet de hele dag van af en aan vliegende vogels.

Vogeltrek

Als je denkt dat mensen veel de aardbol overvliegen, dan moet je eens naar de vogels kijken. Sommige vogels vliegen van de Zuidpool naar de Noordpool en weer terug. In één jaar! In deze les praat je met de kinderen over de vogeltrek en ontdekken zij welke gevaren de vogels onderweg tegenkomen. Daarna kijken ze vast met andere ogen naar vogels.

Aan de slag: Tafels tekenen

Sterren, pijlen, krullen, lijntjes, beestjes, rondjes en apenstaarten: van elk figuurtje kun je wel een droedel maken. Je kunt er je hele blad mee vol tekenen, maar je kunt er ook... mee rekenen!

Begrijpen voor ingrijpen

Misschien herken je dit wel: een van de kinderen wordt onder schooltijd gepest – vooral tijdens het buitenspelen. Je weet wat je moet doen. Je praat met alle betrokken kinderen, maakt duidelijke afspraken en stelt regels op. Het lukt je zelfs om die regels te handhaven. Het pesten stopt, zowel op het plein als in de groep. Kortom: succes! Tot je er na een paar weken achter komt dat het pesten gewoon doorgaat en zelfs erger is: via social media!

De wondere wereld van de spijsvertering

Iedereen heeft een spijsverteringsstelsel, maar bijna niemand praat erover. Dat is best jammer, want net als het hart en de longen is de spijsvertering van levensbelang. Iedere dag is zij voor je aan het werk en brengt zij cruciale bouwstoffen in je lichaam. Er zijn heel leuke manieren om dit te ontdekken. Met simpele voorbeelden maak je de onbekende binnenwereld zichtbaar voor de kinderen. We zetten er een aantal op een rij.

Museuminspiratie: Continium

In Continium in het Limburgse Kerkrade kom je handen, ogen en tijd tekort. Het interactieve doe- en ontdekmuseum prikkelt de nieuwsgierigheid. Kinderen gaan zelf met onderzoeksvragen aan de slag: handen uit de mouwen en leren door te doen! In november 2019 is Continium uitgeroepen tot Kidsproof Museum Limburg.

Lekker lezen

In deze boekenrubriek bespreken we iedere maand verrassende, nieuwe, inspirerende en interessante boeken om mee aan de slag te gaan in de klas.

8 tips: Communicatie met ouders

8 tips voor communicatie met ouders

Lied van de maand: Het weerbericht

Voor de kledingkast stel je jezelf vaak de vraag: wat voor weer wordt het vandaag? Als de zon schijnt is die korte broek heerlijk, maar door de regen in een zomerjurk is dan net weer minder fijn. Zing mee op de tonen van dit vrolijke weerbericht en je weet meteen welke outfit perfect is voor vandaag.

Kinderen testen: Cato en de regenboog

De voorleesboeken van Mo’s daughters zijn boeken met een missie: kinderen een wereld laten zien zonder hokjes, waarin ondernemende, stoere meisjes de hoofdrol spelen. Karin de Bekker neemt de proef op de som en leest het deel Cato en de regenboog voor aan groep 1-2.

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het zesde nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Digitalisering

ICT in de klas is geen doel maar een middel, dat weet iedereen. Louter meer computers in de klas helpt de kinderen niet om beter te leren. Dit artikel over digitalisering gaat over deskundigheid: welke kennis en vaardigheden heb je nodig om optimaal rendement te halen uit ICT? We maken onderscheid tussen ICT-kennis, vakinhoudelijke kennis en didactische kennis.

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het zevende nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Ervaar de wetenschap via onderzoekend leren

Via onderzoekend leren ervaren kinderen én leerkrachten hoe leuk het is om met wetenschap en onderzoek bezig te zijn. Je bent actief bezig, leert over onderwerpen waar je misschien nog nooit eerder van had gehoord en je probeert samen een antwoord te vinden op je eigen vragen. Wat weten we vanuit onderzoek over de opbrengsten van onderzoekend leren en hoe pak je dit als leerkracht aan?

Uit de praktijk: Knapkaarten

Zelf iets ontwerpen tijdens het zelfstandig werken: de kinderen op onze school zijn er dol op! Met de knapkaarten is leren betekenisvol, afwisselend en leerzaam. Betrokkenheid gegarandeerd!

Vogelvoederhuisje

Pindakaas: niet alleen kinderen zijn er dol op, ook vogels lusten er wel pap van. En een pindakaasvogelhuisje zelf maken is een fluitje van een cent. Volg het stappenplan en maak de huisjes. Hang ze op in een boom of aan de muur en geniet de hele dag van af en aan vliegende vogels.

Vogeltrek

Als je denkt dat mensen veel de aardbol overvliegen, dan moet je eens naar de vogels kijken. Sommige vogels vliegen van de Zuidpool naar de Noordpool en weer terug. In één jaar! In deze les praat je met de kinderen over de vogeltrek en ontdekken zij welke gevaren de vogels onderweg tegenkomen. Daarna kijken ze vast met andere ogen naar vogels.

Aan de slag: Tafels tekenen

Sterren, pijlen, krullen, lijntjes, beestjes, rondjes en apenstaarten: van elk figuurtje kun je wel een droedel maken. Je kunt er je hele blad mee vol tekenen, maar je kunt er ook... mee rekenen!

Begrijpen voor ingrijpen

Misschien herken je dit wel: een van de kinderen wordt onder schooltijd gepest – vooral tijdens het buitenspelen. Je weet wat je moet doen. Je praat met alle betrokken kinderen, maakt duidelijke afspraken en stelt regels op. Het lukt je zelfs om die regels te handhaven. Het pesten stopt, zowel op het plein als in de groep. Kortom: succes! Tot je er na een paar weken achter komt dat het pesten gewoon doorgaat en zelfs erger is: via social media!

De wondere wereld van de spijsvertering

Iedereen heeft een spijsverteringsstelsel, maar bijna niemand praat erover. Dat is best jammer, want net als het hart en de longen is de spijsvertering van levensbelang. Iedere dag is zij voor je aan het werk en brengt zij cruciale bouwstoffen in je lichaam. Er zijn heel leuke manieren om dit te ontdekken. Met simpele voorbeelden maak je de onbekende binnenwereld zichtbaar voor de kinderen. We zetten er een aantal op een rij.

Museuminspiratie: Continium

In Continium in het Limburgse Kerkrade kom je handen, ogen en tijd tekort. Het interactieve doe- en ontdekmuseum prikkelt de nieuwsgierigheid. Kinderen gaan zelf met onderzoeksvragen aan de slag: handen uit de mouwen en leren door te doen! In november 2019 is Continium uitgeroepen tot Kidsproof Museum Limburg.

Lekker lezen

In deze boekenrubriek bespreken we iedere maand verrassende, nieuwe, inspirerende en interessante boeken om mee aan de slag te gaan in de klas.

8 tips: Communicatie met ouders

8 tips voor communicatie met ouders

Lied van de maand: Het weerbericht

Voor de kledingkast stel je jezelf vaak de vraag: wat voor weer wordt het vandaag? Als de zon schijnt is die korte broek heerlijk, maar door de regen in een zomerjurk is dan net weer minder fijn. Zing mee op de tonen van dit vrolijke weerbericht en je weet meteen welke outfit perfect is voor vandaag.

Kinderen testen: Cato en de regenboog

De voorleesboeken van Mo’s daughters zijn boeken met een missie: kinderen een wereld laten zien zonder hokjes, waarin ondernemende, stoere meisjes de hoofdrol spelen. Karin de Bekker neemt de proef op de som en leest het deel Cato en de regenboog voor aan groep 1-2.

Inhoudsopgave

Een overzicht van alle artikelen in het zesde nummer van Praxisbulletin jaargang 37.

Digitalisering

ICT in de klas is geen doel maar een middel, dat weet iedereen. Louter meer computers in de klas helpt de kinderen niet om beter te leren. Dit artikel over digitalisering gaat over deskundigheid: welke kennis en vaardigheden heb je nodig om optimaal rendement te halen uit ICT? We maken onderscheid tussen ICT-kennis, vakinhoudelijke kennis en didactische kennis.