Rubriek, waarin steeds een gedicht wordt aangeboden met beeldende verwerkingsmogelijkheden. Aflevering 7: het klankgedicht.
Bestanden
Klik op de naam van het bestand om het te openen.
Artikel
Uitbreidingen
Inleiding
In jaargang 30 vindt u in het Praxisbulletin elke maand de rubriek āGaatjes dichtenā.
In deze rubriek wordt steeds een gedicht wordt aangeboden, met verwerkingsmogelijkheden, om āgaatjes te dichtenā in het lesprogramma. Aflevering 7: Klankgedichten.
In deze internetuitbreiding vindt u aanvullende lessuggesties en didactische tips bij Klankgedichten inclusief 2 kopieerbladen.
Wat zijn klankgedichten
Een klankgedicht is een gedicht waarbij de betekenis geheel is losgelaten en alleen de klank een rol speelt. Het klankgedicht wordt wel als de meest extreme vorm van de atonale dichtkunst beschouwd. De experimentele dichters uit de jaren vijftig van de vorige eeuw, de āVijftigersā, hielden zich ook bezig met klankgedichten. Nu inmiddels ingelijfd in de officiĆ«le poĆ«zie was er destijds nogal wat weerstand tegen deze poĆ«zie-uitingen. Het gedicht āOoteā van Jan Hanlo werd in de Eerste Kamer zelfs bestempeld als āinfantiel gebazelā en ādecadentā. In het klankgedicht is het ritme van groter belang dan de inhoud: de klanken zijn vaak niet-bestaande woorden. Het enige wat soms een betekenis of duiding aangeeft is de titel van het gedicht.
Opmerking: in plaats van het kopieerblad uit het Praxisbulletin kunt u ook gebruikmaken van kopieerblad 1, met bekende(re) klankgedichten, waaronder het bekende āOoteā-gedicht van Jan Hanlo.
Beginnen met zingen
Begin het kwartiertje extra tijd met zingen! Zoek hiervoor een paar liedjes uit met pure klanken en nonsenswoorden. In bundels als āEigen-wijsā en āHoy, een liedā zijn er verschillende te vinden. Zoals: Ozewiezewo, Toemba (canon), Attakatamoeva, A ram sam sam (canon), Doemla (canon) enzovoort.
Vraag aan de kinderen wat het bijzondere is aan deze liedjes. Het gaat bij deze liedjes met vreemde klanken en onzinwoorden om een geheimzinnige taal ā je zou het ākoeterwaalsā kunnen noemen. Op kopieerblad 2 vindt u het gedicht āDe Koeterwalenā van Diet Huber en nog een āecht koeterwaalsā gedicht:
Jabbertalk
Probeer ter introductie op de klankgedichten eens een stukje ājabbertalkā met de kinderen. Jabbertalk is fantasietaal met zelfbedachte vreemde woorden. āDoemla doemla doemla di, doemla di bis gambajaā. Wat zou dat kunnen betekenen? Welke kinderen durven een samenspraak in ājabbertalkā aan? āJabbertalkā is met name een ātechniekā uit de kleutergroepen: deze leeftijdsgroep durft dit ook nog onbeschroomd uit te voeren. Maar misschien zijn er bij oudere kinderen nog steeds wel een paar durversā¦ Laat ze proberen een echte samenspraak te voeren. Het tweetal dat het gaat proberen, mag vooraf even overleggen waarover ze het in āgeheimtaalā met elkaar zullen hebben. Laat de groep raden waarover het gesprek ging.
Een klank- en bewegingsspel
En nog een uitdaging: een bewegingsspel. Nodig is een strak ritmisch opgebouwd patroon van klanklijnen, een aantal āstemmenā die tegelijkertijd samenklinken. Bijvoorbeeld:
Als er een dergelijk klankgedicht is gemaakt met machine-achtige geluiden (die zich dus ook steeds ritmisch blijven herhalen), dan is hiermee een mooi bewegingsspel uit te voeren. Op de geluiden van het voorgedragen klankgedicht worden aan de lopende band machine-achtige bewegingen gemaakt. Elk deelnemend kind kies in de maat van het klankgedicht een eigen beweging en blijft dit gedurende het ritmisch voordragen van het gedicht consequent volhouden.
Het vraagt van zowel de sprekers als van de bewegers wel enige oefening en discipline om dat bewegingsspel een paar minuten vol te houden. Blijf in de maat en het ritme van het klankgedicht!
Wellicht is eerst een bewegingsspel uit te voeren bij zeer ritmische, machine- of robotachtige muziek. Daarna pas op de cadans van zelfgeschreven klankgedichten.
Een uitdaging. Ook geschikt voor een weekbesluit of een dergelijke presentatie.
Enkele voorzetjes
Voor wie verlegen zit om een beginnetjeā¦
Tsjieie-ploeng, tsjieie-ploeng
latta, latta ā latta, latta.
Tsjieie-ploeng, tsjieie-ploeng
latta latta latta loeng.
Goeiegrutte goeiegrutte ā ozewozewarrewoef
Goeiegrutte goeiegrutte ā wiezewarre. Poef!
Kartoem! Kartoem! Bilababba en plokplok.
Omzie-omzag, omladadda! Omladadda en lombok.
Lay-out
Behalve mooie, klankrijke woorden op een blad papier, kan er ook iets gedaan worden aan het visuele aspect: het oog wil ook wat! Hierbij gaat het om het volgende:
Laat aandacht schenken aan de compositie: hoe worden de klanken, klankgroepen mooi verdeeld over het blad? Laat vooral ook gebruik maken van herhaling.
Het kan ook visueel een mooi product opleveren als een en ander met diverse lettergroottes en lettertypes, vet, cursief, enzovoort in de tekstverwerker opgemaakt en uitgeprint wordt, als gedichtenposter. Zie bijvoorbeeld het gedicht āKlokkenā op bijgaand kopieerblad 2.
Is het ook mogelijk om de woorden zo te vormen en/of te rangschikken dat je aanwijzingen krijgt voor harder-en-zachter, hoger-en-lager, sneller-en-langzamer lezen of voordragen? Laat de kinderen hierover eens met elkaar praten. Wie heeft er goede ideeĆ«n? Ook hierbij: zie het gedicht āKlokkenā.
Tips
Het handigst is het vĆ³Ć³rdat u gaat āgaatjes dichtenā al een stapeltje kopieĆ«n āop de plankā hebt liggen, zodat u het materiaal kunt grijpen wanneer het te ādichtenā kwartiertje zich aandient.
Kopieer ten minste Ć©Ć©n exemplaar van het werkblad op een stevig (gekleurd) vel papier, lamineer het en breng het onder in uw āpoĆ«zie-kaartenbakā. Heel handig voor andere lessen creatief schrijven, voor zelfstandig werken en als extra werk voor ākinderen die mĆ©Ć©r aankunnenā.
Bij de les zelf kan de tekst van het kopieerblad (ook) geprojecteerd worden op het digibord.
Leestips
Jacques Vos – āHet huis lijkt wel een schip. Handleiding voor het poĆ«zieonderwijs op de basisschoolā, Uitgeverij Bekadidact Baarn,1996;
Hans Kuyper ā āKat in āt bakkie, rijmen is een makkieā, Uitgeverij Leopold, 2008;
Marja Baseler ā āSchrijf! Alles over het schrijven van gedichten en verhalenā, The House of Books, 2008;
Pieter Quelle, Adri Roelofs, Machtelt van Thiel ā āDichten is een feest. PoĆ«ziewerkboekā, uitgegeven t.g.v. Werelddag voor Kinderen en PoĆ«zie 1995, Stichting Werelddag voor Kinderen en PoĆ«zie, 1994;
āVan Rijm tot rap ā versjes, liedjes, gedichtenā, brochure āLessuggesties Kinderboekenweekā, 1998.
Serie: Gaatjes dichten
Lees ook de andere artikelen uit deze serie.