Cecile van Laarhoven is de moeder van Jonas (6 jaar) en Abe (4 jaar). Ze was twee jaar klassenouder.

Waarom ben je klassenouder geworden?
Ik had me er niet meteen voor opgegeven, maar de juf van Jonas vroeg me of ik interesse had om klassenouder te worden. Dat deed ze zo lief – Jonas had een slimme juf! – dat ik overstag ging. Ik vind het sowieso leuk om betrokken te zijn. Ook vind ik het interessant om de school van wat dichterbij mee te maken en de juf te leren kennen.

Kijk je nu anders naar de school?
Ja, dat denk ik wel. Ik weet nu toch beter wat er in een schooljaar allemaal gebeurt, wat een juf of meester moet organiseren en wat er in een klas kan spelen.

Heb je tips voor andere klassenouders?
Kijk goed wie je toevoegt aan de groepsapp. Ik voegde per ongeluk een taxichauffeur toe die ons vroeger regelmatig van het café naar huis bracht. Die was bijna meegegaan met de herfstwandeling … Verder: duidelijk communiceren en een beetje streng zijn op hoeveel appjes iedereen stuurt. Anders verdwijnt de belangrijke informatie tussen de emoji’s en verloren fruitbakjes.

Wat heb je geleerd?
Hoe moeilijk het soms kan zijn om de juiste toon te vinden bij ouders. Er zijn veeleisende ouders, aandacht- slurpende ouders, maar ook ouders die zich juist stilhouden of niet goed weten hoe ze meer betrokken kunnen zijn. En die wil je allemaal bereiken. Dat zal voor een juf of meester helemaal lastig zijn.