Rijst gooien, bloemen, de jurk, de kus… De trouwdag is voor de meeste mensen een van de mooiste dagen van hun leven. Zo ook voor mij. En als juf wilde ik graag de kinderen uit mijn klas mee laten delen in deze leuke en speciale gebeurtenis.Daarom heb ik deze lessenserie over trouwen bedacht. Te gebruiken als de meester of de juf gaat trouwen, maar ook als algemeen thema. De lessenserie is vooral bedoeld om kinderen op een gezellige en creatieve manier bezig te laten zijn met het thema Trouwen. De rode draad is een voorleesverhaal, dat uit vier hoofdstukken bestaat. Elk hoofdstuk vertelt wat er in de komende les gaat gebeuren.

Lees ook de uitbreiding

Bij dit artikel hoort een online uitbreiding. Klik hier om het artikel te lezen.

Trouwspel

Samenvatting hoofdstuk 1

In het verhaal vertelt de juf dat ze gaat trouwen. De kinderen vinden dit enorm spannend en willen de juf graag helpen. Ze gaan daarom op zoek naar ideeën voor de trouwdag van de juf.

Activiteiten

• Voorlezen
De kinderen in de groep wisten al dat we met het thema Trouwen aan de slag zouden gaan. Maar het bleef toch spannend. Ook voor mij trouwens! Ik begon met het voorlezen van hoofdstuk 1 van het verhaal (Juf gaat trouwen). De kinderen zaten allemaal om me heen en het was een heel gezellig begin.

• Woordspin
Toen ik klaar was met voorlezen, heb ik de kinderen gevraagd een woordspin te maken over trouwen. Ze kregen rode hartjes, waar ze woorden op konden schrijven, die met trouwen te maken hadden. Dit bleek lastiger te zijn dan ik gedacht had. Maar uiteindelijk zijn de woordspinnen prachtig geworden.

• Trouwspel
Toen de woordspinnen klaar waren, zijn de kinderen in groepjes het trouwspel gaan spelen. Het leuke van dit spel is, dat de kinderen niet tegen elkaar spelen, maar juist samen zo snel mogelijk door het hele spel heen moeten komen.

• De ideale bruiloft
Intussen maakten de kinderen keuzes over hun ideale bruiloft. (Welke jurk? Welk eten? Welke muziek?) Uiteindelijk hebben ze na het spel een collage gemaakt over hun ideale bruiloft. Ze knipten plaatjes uit bruidstijdschriften en maakten ook zelf tekeningetjes. Het was leuk om te zien, dat steeds meer kinderen hun eigen bruidsjurk of trouwpak al aan het uitzoeken waren!

Trouwmode

Samenvatting hoofdstuk 2

In de kring vertellen de kinderen welke ideeën ze hebben voor de bruiloft. Al snel ontdekken ze, dat bruiloften in het buitenland er vaak anders uitzien dan in Nederland.

Activiteiten

• Voorlezen
Ik begon weer met voorlezen. Nu was hoofdstuk 2 van het voorleesverhaal aan de beurt (Plannen maken).

• Huwelijkstradities
Net als in het verhaal gingen de kinderen leren over huwelijkstradities in andere landen. Dit deden ze door middel van een kwartetspel. Kinderen die een kaart uit hetzelfde kwartet hadden, zochten elkaar op. Vervolgens lazen ze elkaar voor wat er over hun land verteld werd. Ze schreven er uiteindelijk een samenvatting over. Deze samenvattingen heb ik tot slot samengevoegd tot een klein, informatief boekje over trouwen.

• Bruidsjurk en trouwpak
Daarna kwam het creatieve gedeelte van de middag. In dezelfde groepjes als bij de vorige activiteit moesten de kinderen een bruidsjurk en een trouwpak ontwerpen en die daarna ook écht maken van witte en zwarte vuilniszakken.

Vooral de mededeling, dat deze kleding ook in een echte modeshow geshowd zou gaan worden, leidde tot veel gegiechel. Helemaal omdat in sommige groepjes geen meisjes zaten, waardoor uiteindelijk een paar jongens ook een bruidsjurk aan moesten trekken. Maar toen de eerste schok eenmaal voorbij was, hebben de kinderen heel hard gewerkt. Sommige groepjes kwamen wat tijd te kort. Maar gelukkig was er nog gelegenheid om kleding vlak voor de show af te maken. (Zie: Feestelijke afsluiting.)

Bruidstaarten

Samenvatting hoofdstuk 3

De juf uit het verhaal maakt zich ernstig zorgen. De banketbakker, die de bruidstaart voor haar bruiloft zou maken, is vertrokken. En alle andere bakkers hebben het te druk om een nieuwe taart te maken. Een paar kinderen uit de klas besluiten haar te helpen.

Activiteiten

• Voorlezen
Ik begon weer met voorlezen. Nu was hoofdstuk 3 van het voorleesverhaal aan de beurt (Paniek!).

• Bruidstaart maken
De opdracht voor deze les was simpel: maak een bruidstaart. Hiervoor kregen de groepjes toiletrolletjes en stevig karton, om de basis mee te maken. Hiermee moesten ze een taart maken, die echt bij een bruiloft paste en er vervolgens ook nog een leuke naam voor bedenken. Ondanks dat de samenwerking niet bij alle groepjes even soepel verliep, zijn de taarten erg mooi geworden. Ik heb de kinderen met karton laten werken. Maar er zijn natuurlijk nog veel andere leuke materialen om de taarten mee te laten maken. Denk bijvoorbeeld aan: piepschuim, klei of echte cakebodems.

• Juryrapport

Aan het eind van de les kregen alle kinderen een juryblad. Hiermee moesten ze de taart en de naam van de andere groepjes beoordelen. Op deze manier kozen ze zélf de winnende taart, die in de laatste les bekendgemaakt werd.

Feestelijke afsluiting

Samenvatting hoofdstuk 4

De trouwdag van de juf is aangebroken. Iedereen is zenuwachtig en heel benieuwd naar alles wat er zal gaan gebeuren…

Activiteiten

• Voorlezen
Ik begon weer met voorlezen. Nu was hoofdstuk 4 van het voorleesverhaal aan de beurt (De grote dag).

• Trouwquiz
Deze laatste les heb ik gebruikt om de groepjes eerst hun trouwkleding af te laten maken. Daarna hebben we een trouwquiz gespeeld. Hierbij heb ik gewoon de vragen uit het trouwspel van les 1 gebruikt. Het was vooral leuk om te zien hoe sommige groepjes elkaar aanmoedigden. • Modeshow

En toen was het tijd voor de grote modeshow. Iedereen werd er helemaal zenuwachtig van. Vooral de kinderen die in een bruidsjurk of trouwpak gehesen waren. Sommigen zaten er helemaal in vastgeplakt of -geniet, omdat het materiaal anders niet bleef zitten. Technisch gezien waren het dus geen meesterwerken. Maar de kinderen hebben wél al hun fantasie gebruikt. Strapless jurken, lange en korte rokken, sluiers, kroontjes en handtasjes… Alles kwam voorbij op de geïmproviseerde catwalk. En ondertussen zat de rest van de klas enthousiast als publiek te kijken. We hebben heel wat afgelachen die middag.

• Prijsuitreiking
Tot slot hebben we een prijsuitreiking gehouden. Er waren trofeeën voor de mooiste bruidstaart (gekozen door de klas), de mooiste bruidsjurk en het leukste trouwpak. En als laatste was er een prijs voor degene, die de meeste lol had gehad tijdens het project. U raadt het vast al: dat waren dus alle kinderen! Iedereen kreeg wat lekkers. En daarmee kwam het trouwproject tot een einde.

Tot slot

We hebben uiteindelijk een fantastische bruiloft gehad, met alle kinderen van mijn klas. Maar de aanloop naar de grote dag was – mede dankzij al deze kinderen – minstens net zo leuk!