
Hier treft u de tekst, het notenschrift, de melodie en de karaoke en de lessuggesties aan.
Bestanden
Klik op de naam van het bestand om het te openen.
Muziek
Dichter worden
Refrein:
Zou jij dichter willen worden,
weten wat een dichter doet?
Luister dan maar naar dit liedje,
want dan weet je hoe het moet.
1 Eerst natuurlijk goed bedenken
waar āt gedicht voor is bedoeld.
Over iets dat echt bij jou hoort,
wat je diep van binnen voelt!
Refrein
2 Zoek dan naar de mooiste woorden,
zoek wat past bij jouw verhaal!
Zoek allƩƩn maar mooiste woorden,
zoek naar echte “dichtertaal”.
Refrein
3 Zorg ook, als je wilt gaan dichten,
dat het als een liedje klinkt,
zó, dat als je voor gaat dragen
alles klinkt alsof je zingt!
Refrein
4 Laat het ook een beetje rijmen:
eind, begin of middenin.
Elke regel, om de regel
of alleen de laatste zin.
Refrein
5 Ga het nu maar eens proberen,
kijk maar eens of alles klopt.
Wie weet, zit er wel een dichter
ergens diep in jou verstopt!
Refrein
De liedjes beluisteren en downloaden
Hierboven in de lijst staan de liedjesbestanden. Als u ze aanklikt, opent op uw computer een programma om ze af te spelen. Hebt u dit niet, dan kunt u de liedjes uiteraard wel gewoon opslaan.
Liednotering
Lessuggesties
1 Het lied aanleren
Dat kan met activiteiten rond de melodie van een lied, zoals grafische notaties en getekende melodielijnen. Maar het kan ook met de tekst, terwijl ondertussen de melodie te horen is.
Gebruik er een ingezongen versie van het lied voor.
Mogelijke activiteiten
Daarna wordt het lied gezongen door de kinderen.
Tip: met uitzondering van de laatste regel van het refrein beginnen alle regels in het lied op de tweede tel. Dat gaat wat makkelijker als u op de eerste tel met de vingers knipt of in de handen klapt. (“Een, twee, drie, vier, knip, Zou jij dichter willen worden, drie, vier, knip, weten wat een dichter doet?” Enz.)
2 Muziek maken met bodysounds
Eerste keer beluisteren
In het liedje worden vier belangrijke punten genoemd voor het maken van een gedicht.
Luister goed en schrijf die vier dingen op. (Het hoort echt bij je ā “dichtertaal” ā als een liedje ā rijm.)
Tweede keer beluisteren
Laat alleen het refrein en couplet 1 horen. Welk eindrijm is er gebruikt? (Bij beide A-B-C-B).
Derde keer beluisteren
Is dat rijmschema bij alle coupletten hetzelfde? (Ja.)
Vierde keer beluisteren
Is in het lied ook beginrijm en middenrijm gebruikt? Beluister en bespreek het lied regel voor regel.
Refrein:
Zou jij dichter willen worden,
weten wat een dichter doet?
Luister dan maar naar dit liedje,
want dan weet je hoe het moet.
Het eerste woord van elke regel is steeds: zoek.
Couplet 5:
kijk maar eens of alles klopt.
Wie weet, zit er wel een dichterBespreek ook of kinderen vinden dat het daardoor “beter” klinkt.
Draag vervolgens zelf het lied een keer gesproken voor, om te laten horen dat het “als een liedje klinkt”.
Vijfde keer beluisteren
Is dit liedje zelf ook een gedichtje? (Qua metrum en rijm wel.)
Daarna wordt het lied gezongen door de kinderen.
Tip:met uitzondering van de laatste regel van het refrein beginnen alle regels in het lied op de tweede tel. Dat gaat wat makkelijker als u op de eerste tel met de vingers knipt of in de handen klapt. (“Een, twee, drie, vier, knip, Zou jij dichter willen worden, drie, vier, knip, weten wat een dichter doet?” Enz.)
3 Korte handleiding dichten
In het liedje worden vier criteria genoemd voor een gedicht:
– persoonlijk verhaal,
– “dichtertaal”,
– metrum,
– rijm.
Een altijd succesvolle manier om met kinderen gedichten te maken is om dat te doen naar aanleiding van muziek. In deze suggestie gebruiken we de in het lied genoemde criteria om gedichten te maken.
Stap 1: spannend
Zoek muziek die spannend is (door de muziek zelf of door geluiden die erin gebruikt worden), die kinderen aan het fantaseren zet (filmmuziek doet het altijd goed).
Stap 2: gebeurtenis
Beluister de muziek met de kinderen. Geef daarbij als luisteropdracht te bedenken over welke gebeurtenis het in de muziek gaat. De kinderen leggen tijdens het luisteren hun hoofd op hun armen en houden de ogen gesloten.
Stap 3: verhaal
Direct daarna schrijven de kinderen op, welk verhaal zich volgens hen in de muziek afspeelde. Om te beginnen noteren ze hoe ze zich voelden bij de muziek. Daarmee voldoen zij al meteen aan criterium 1, want het gaat zo vanzelf over iets wat bij je hoort.
Stap 4: dichtertaal
Om er dichtertaal van te maken (criterium 2) halen de kinderen daarna alle woorden weg, die niet per se nodig zijn.
Stap 5: metrum
Ook schrijven de kinderen het verhaal in een bepaald metrum, bv. elke zin heeft vier lettergrepen.
Stap 6: rijm
Tot slot kan het rijm nog versterkt worden.