Een ei kan een symbool voor vruchtbaarheid zijn. Met Pasen is het ei een mooi symbool voor een nieuw begin. Of u nu het christelijke verhaal of een verhaal over de paashaas vertelt, het gaat erom, dat kinderen weten dat Pasen een mooie tijd is om even stil te staan bij dingen die groeien, het nieuwe leven…Deze symboliek kunt u vertalen in leuke of grappige paasactiviteiten. Het beste symbool voor een nieuw leven is het ei. En met een ei kun je een heleboel doen!

Bestanden

Klik op de naam van het bestand om het te openen.

Artikel

Eivariatie

Koop eens wat verschillende eieren. Bijvoorbeeld bij een boer of op een kinderboerderij. Zoek verschillende kleuren en verschillende vormen uit. Koop of regel kwarteleitjes of een eendenei. Stal de eieren uit op een centrale plaats in de kring. En beschrijf samen met de kinderen de verschillen. Help ze op weg met de volgende startvragen:
ā€“ Wie kan er wat vertellen over de verschillende vormen van de eieren?
ā€“ Van welke vogel zouden de eieren zijn?
ā€“ Waar zouden deze eieren vandaan komen?
ā€“ Welke vogels (en/of reptielen) leggen een ei?

En dan komt natuurlijk de hamvraag: zit er een kuikentje in het ei? Sommige kinderen weten al hoe dat zit. Laat ze het samen ontdekken. U kiest zelf voor een uitgebreide of een summiere uitleg. Belangrijk is, dat u in ieder geval meldt, dat het ei warm gehouden moet worden, om het kuikentje te laten groeien. (Als het er al in zit.)
Laat de kinderen de eieren vasthouden! Geef de kinderen de ruimte om te laten zien hoe voorzichtig ze kunnen doen.

Tip. Maak fotoā€™s van de afzonderlijke eieren en druk die fotoā€™s af. Plastificeer de fotoā€™s en gebruik ze om de eieren bijvoorbeeld in volgorde van grootte te leggen.

Leesei

Lees een prentenboek voor over een ei. Eieren zijn blijkbaar voor schrijvers een prachtige inspiratiebron. Want er zijn een heleboel prentenboeken over een ei. Ik noem er een paar:
ā€“ Helme Heine, Het mooiste ei van de wereld, Clavis.
ā€“ Dick Bruna, Het ei, Mercis Publishing.
ā€“ Michel van Zeveren, Dat ei is van mij!, Lemniscaat.
ā€“ Emily Gravett, Het vreemde ei, Unieboek.
ā€“ Koos Meinderts, Dit ei is van mij!, Ploegsma, 2005.

Maar u kunt natuurlijk ook het prentenboek voorlezen dat u wilt of dat in het documentatiecentrum of in uw klassenbibliotheek aanwezig is.

Vers(je) eitje

Ik heb hier een prachtig ei.
Zo mooi en glanzend wit.
Wat zit daar dan van binnen?
ā€™t Is een cadeautje, dat daar zit.

Zal ik het uitpakken?
Of laat ik het heel?
Maar ik ben zo nieuwsgierig!
Geen cadeau is mij te veel.

Maar wat is dat?
Iemand maakt van binnenuit
het ei vanzelf kapot.
Het piept en kraakt heel luid!

Een kleine snavel steekt eruit.
Het lijkt een beetje vreemd.
Twee oogjes en een heel klein lijf.
Het is zowaar een …
(Laat de kinderen invullen: eend!)

Eispoor

Verstop een doos met (scharrel)eieren ergens in de school. Schrijf de naam van uw groep erop. Maak een spoor van papieren eieren over de vloer. Een spoor, dat leidt naar de doos met eieren. Maak het niet te makkelijk, maar bevestig de eieren op enige afstand van elkaar. Als je het ene ei ziet, hoeft het volgende ei niet onmiddellijk zichtbaar te zijn. Maak dit spoor bijvoorbeeld net voordat de kinderen na een pauze weer binnenkomen. Zeg niets, maar laat de kinderen zelf aan hun nieuwsgierigheid toegeven. Loop met de kinderen mee, als ze ontdekken dat het een spoor is. Als de kinderen de doos met eieren ontdekken, mogen ze de doos voorzichtig meenemen naar de klas. Bekijk met de kinderen daarna de doos en bespreek met ze de volgende zaken:
ā€“ Hoeveel eieren zitten er in de doos?
ā€“ Wat is dat voor doos: een eierdoos? Waarom ziet die er zo uit?
ā€“ Zijn de eieren allemaal hetzelfde? Wat zijn de verschillen?
ā€“ Wat kunnen we allemaal doen met eieren?
ā€“ Wat gebeurt er met een ei als je het kookt?

Kook de eieren voor de kinderen. Wilt u dit samen met de kinderen in de klas doen? Regel dan een eierkoker. En laat de liefhebbers daarna een stukje proeven.

Eierkop

Laat de kinderen zien wat het verschil is tussen een cirkel en de vorm van een ei. Geef alle kinderen een groot vel papier. Laat oudere kinderen zƩlf een groot ei tekenen en geef de jongste kleuters een voorgetekend ei.
Laat de kinderen hun eigen gezicht tekenen op het ei. Ondertussen maakt u fotoā€™s van de gezichten van de kinderen. Druk de fotoā€™s klein af en plak ze op een ei.
Maar er zijn meer mogelijkheden:
ā€“ U kunt samen met de kinderen een eierdopje maken van de fotoafdrukken, die u dan bijvoorbeeld kunt gebruiken tijdens het paasontbijt of de paaslunch. (Maak hiervoor van een foto een klein kokertje, waarvan de uiteinden aan elkaar worden geplakt.)
ā€“ U kunt de fotoā€™s digitaal (laten) bewerken en de gezichten bijvoorbeeld in een fisheye (laten) afdrukken, zodat het ei-effect extra groot wordt.

De kip of het ei?

Wat was er eerder: de kip of het ei? We zullen het nooit weten. Wat we wƩl zeker weten, is dat een kip een ei legt. Laat de kinderen een mooie kip maken, met behulp van hun eigen hand. Werkwijze:
ā€“ Smeer de hand helemaal in met verf en maak een afdruk op papier (vingers bij elkaar, de duim steekt uit).
ā€“ De vingers worden de staart van de kip. De duim wordt de nek en de kop.
ā€“ Laat de kinderen de poten, de snavel, de ogen en de kam erbij verven.
ā€“ Tot slot verven de kinderen een mooi ei bij de kip. Daag de kinderen uit om een bijzonder ei te verven. Heeft de kip aardbeien gegeten? Dan is het ei vast knalrood, met groene stippeltjes! (Bron: www.knutselidee.nl)

Tot slot

Of u nu veel of weinig aandacht besteedt aan Pasen op school, het blijft een feestelijke tijd. Al was het alleen maar omdat de lente in aantocht is!

Vrolijk Pasen!