Het artikel in het Praxisbulletin gaat over streetdance en hiphop. Streetdance is de jeugdcultuur van dit moment. En het begrip hiphop is een allesomvattende branche geworden. De idolen van dit moment gebruiken hiphop en streetdance als middel om te communiceren. Door hier aandacht aan te besteden creëert u een brug tussen de verschillende culturen van deze tijd. De auteur geeft praktische handvatten om in de klas op een geïntegreerde manier met streetdance en hiphop aan de slag te gaan.
In deze internetuitbreiding vindt u per bouw twee uitgewerkte dansbeschrijvingen.

Gebruikte liedjes

Korte informatie over de gebruikte liedjes.

Onderbouw

– M-kids – Funky Monkey: van het album Crazy! release 2002, label Universal.
YouTube-clips
– Rednex – Cotton Eye Joe: van het album Sex & Violins, release 01-06-1995, label Battery.
YouTube-clips

Middenbouw

– Sean Paul ft. Eve – Give it to you girl: van het album Here I am, release 16 oktober 2007, label Geffen.
YouTube-clips
– Djumbo – Going up: van het album Jump, release 9 mei 2005, label CMM.
YouTube-clips

Bovenbouw

– Def Rhymz – Ik ben niet te stoppen: van het album Hoorgasme, release 2002, label Dino Music.
YouTube-clips
– Partysquad en Ali-B – Rampeneren: van het album De bazen van de club, release 2006, label Universal.
YouTube-clips

Dansbeschrijvingen

Onderbouw

 

Liedje: M-kids – Funky Monkey
tellen beschrijving opmerkingen
1-4 Begin in de kring.
“Voel je ook die beat”
Met je rechterhand plat 4 × kloppen op je borst (Je doet het kloppen van je hart na.)
De hele dans wordt in een kring uitgevoerd.
5-8 “Knetter kierewiet”
Met je rechterwijsvinger naar je slaap wijzen en je vinger 4 × ronddraaien (een beetje gek/doorgedraaid uitbeelden)
1-4 “Doe de beestig gekke dans”
Maak vuisten van je handen.
1-2 = rechterarm op linkerarm naar beneden/wissel.
3-4 = idem.
5-8 “En je weet niet wat je ziet”
Rechterhand als een klepje (van een pet) op je voorhoofd zetten. Tegelijkertijd met je hoofd rechts, links, rechts, links kijken.
1-4 “Zet de wereld op zijn kop”
1-2 = Je lichaam een halve slag draaien, zodat iedereen met het gezicht wegkijkt van de kring.
3-4 = Meteen buk je voorover met je bovenlichaam en weer terug.
5-8 “Doewap doewop”
Je doet je armen omhoog en maakt 4 × korte (hallo-)zwaaibewegingen.
1-4 “Kom, we gaan ervoor”
1-2 = Je draait weer een halve slag draaien, zodat alle gezichten weer naar het midden van de kring kijken.
3-4 = Je loopt allemaal twee passen achteruit.
5-8 “Zing maar hop, hop, hop”
Je springt allemaal 4 × met je voeten naast elkaar naar binnen (naar het midden van de kring).
Tegelijkertijd strek je je rechterarm omhoog.
Je maakt de kring dicht.

 

Liedje: Rednex- Cotton Eye Joe
tellen beschrijving opmerkingen
Wacht de eerste 8 tellen. In de kring met je handen in je zij acht tellen wachten.
1-4 Rechtervoet naar voren zetten (hak) en weer terug (teen), naar voren (hak) en weer terug (teen),
Tegelijkertijd je linkerhand in je zij en je rechterhand op je cowboyhoed.
5-8 5-6 = Ga op je paard zitten (eerst rechtervoet uitzetten, dan linkervoet uitzetten)
Tegelijkertijd doe je alsof je met je handen de teugels vasthoudt.7-8 = Je zwaait met je rechterhand je lasso en galoppeert op je paard (rechterarm rondzwaaien en galopperende beweging maken met je voeten).
1-8 De kinderen zoeken een partner op en gaan tegenover elkaar staan. Je maakt met alle tweetallen een lange rij (elkaar aan de polsen vasthouden).
1-4 Nu alles in spiegelbeeld doen.
Het ene kind begint met links, het andere kind met rechts: hak, teen, hak, teen.
(Zie eerste vier tellen van de dans, maar nu naar de zijkant en terug.)
5-8 Allemaal in aansluitpas 4 × naar rechts gaan (of naar links voor spiegelbeeld).
1-4 Idem als de vorige 1-4 tellen, maar nu de andere kant op (hak, teen, hak, teen).
5-8 Idem als de vorige 5-8 tellen, maar nu de andere kant op (aansluitpas).
1-4 Nu allebei met dezelfde hand de volgende bewegingen:
– rechterhand op en 3 × klappen tegen elkaar;
– linkerhand op en 3 × klappen tegen elkaar.
Dit is een soort handjeklapspel, zoals vroeger ook op het schoolplein werd gedaan.
5-8 Allebei de handen op en 3 × tegen elkaar klappen.
Allebei de handen 3 × op je eigen bovenbenen.
1-8 De rechterarmen b ij elkaar inhaken en zo 2 × een rondje draaien.
Overige tellen (totdat de muziek stopt) Het eerste stel van de rij maakt een poortje met hun armen (een soort ereboog).
Het tweede stel van de rij gaat onder het poortje door en gaat dan ook als poortje staan. Zo doorgaan totdat alle stellen geweest zijn.

 

Middenbouw

 

Liedje: Sean Paul ft. Eve – Give it to you girl
tellen beschrijving opmerkingen
1-2 Twisten: 2 × laag, 2 × hoog.
3-4 Twisten: 2 × laag, 2 × hoog.
5 Klap onder rechterknie. knie optillen
6 Klap onder linkerknie. knie optillen
7 Klap achter je rug.
en Klap voor. op lengte van je navel
8 Wijs je armen gestrekt naar voren,
tegelijkertijd benen sluiten.
1-2 Stap links uit en wapper  met je handen, sluit.
3-4 Idem rechts.
5 Spring uit, armen gekruist tegen borst.
6 Armen gekruist naar beneden laten vallen.
7 en 2 × met vuist op bovenbenen tikken.
8 Sluit.
Herhaal bovenstaande 2 × 8 tellen!
1-2 Stap schuin naar voren uit met rechterbeen, beweeg je armen tegelijkertijd uit en in.
3-4 Idem links.
5-6 Tik rechtervoet voor, tik linkervoet voor.
7 Rechterknie heffen.
en Zet je been voor neer.
8 Draai lichaam links.
1-2-3-4 Draai lichaam achter-voor-achter-voor en boks met je armen mee.
5-8 4 × stappen om een hele draai te maken.
1-4 Twist 3 tellen naar rechts en op de 4e tel klap je twee keer. Om bewegend te twisten beweeg je je voeten op je hakken en je tenen om zo gemakkelijk te kunnen schuiven.
5-8 Nu doe je 5-6-7-8 idem, maar dan naar links.
1-2 Met rechtervoet twee stappen schuin naar achter, tegelijkertijd klap je in je handen en maak je een zonneschijnbeweging. Zonneschijn is een vorm van de zon met je armen maken. Dit moet in twee tellen.
3-4 Met linkervoet idem (schuin naar achter).
5-6 Met rechtervoet twee stappen naar voren en de zonneschijnklap tegelijkertijd.
7-8 Idem met linkervoet.

 

 

Liedje: Djumbo – Going up
tellen beschrijving opmerkingen
1-2 “Going up”
Rechtervoet stap naar rechts, tegelijkertijd een hoekbox met linkerarm.
3-4 (Bij “up”)
Stap met linkervoet naar links en wijs met je rechterarm tegelijkertijd omhoog. Tel 4 is rust.
5-8 “Spinning all around”
Draai een heel rondje (met je rechterarm omhoog) door met je rechtervoet 4 × rond te tikken.
1-4 “Going down”
Buk naar voren (je hoofd ook mee naar beneden).“Down”
Kom weer terug, hoofd omhoog
5-8 “get your feet off the ground”
Spring 4 × met je voeten om en om (alsof je rent op je plaats).
1-4 “To the left, to the right”
Spring naar links met twee voeten naast elkaar en duw tegelijkertijd je armen opzij.Spring naar rechts: idem.
Je duwt je als het ware naar de kant die je opgaat met je armen.
5-8 “Put your hands up high”
Marcheer 4 × naar achteren (begin met rechtervoet) en duw tegelijkertijd 4 × je armen omhoog.
Je armen pomp je omhoog, alsof je een fiets boven je hoofd oppompt.
1-4 “Here we go”
Pivot op rechts, doe tegelijkertijd met je rechterarm de beweging  “kom mee”.
Een pivot = stap met rechtervoet voor, omdraaien en stap weer met rechtervoet voor, en draai weer om (je staat dan weer op de normale positie).
5-8 “Ready for a ride”
Spring in spreidstand en maak tegelijkertijd met je rechterarm een grote cirkel.
1-4 Grapevine.
Op rechts en op de vierde tel klappen.
Grapevine = met rechtervoet opzij uitstappen, met linkervoet achter kruisen, met rechtervoet rechts weer uitstappen.
5-8 Stap met linkervoet en stap weer bij.
Spring 2 × op je plaats en duw handen omhoog: “Up, up”.
1-4 Draai in vier stappen rechtsom. Op de vierde stap/tel klap je.
5-8 Stap met linkervoet uit en weer bij.
Leg je handen op je bovenbenen en buk 2 ×: “Down, down”.
1-6 Stap met rechtervoet uit en bij, met linkervoet uit en bij, met rechtervoet uit en bij.
Zwaai tegelijkertijd met je armen heen en weer.
7-8 “Left, right”
Zie boven.
1-6 Spring zes tellen op je plaats (rennen op je plaats).
7-8 Spring in spreidstand en maak tegelijkertijd met je rechterarm een grote cirkel.

 

Bovenbouw

 

Liedje: Def Rhymz – Ik ben niet te stoppen
tellen beschrijving opmerkingen
1-8 Je staat in twee rijen naast elkaar: in de ene rij de meisjes, in de andere de jongens.
De eerste van de rij leunt naar rechts, de tweede naar links, enz., Acht tellen zo blijven staan.
1-8 Hetzelfde, maar nu wisselen. (Nu leunt de eerste van de rij naar links, 2e naar rechts, enz.)
1-4 “Ik ben niet te stoppen”
Iedereen houdt elkaars middel of schouders vast (treintje) en loopt vier tellen naar voren (begin met rechts).
5-8 “Ik ben niet te stoppen, ja”
Armen gaan los van de schouders of het middel en pompen omhoog. Tegelijkertijd 4 × naar achteren springen.
1-8 “Ik ben niet te stoppen, want ze kunnen me niet pakken, ja”
1-4 = rechtervoet richting zijkant en tikt 2 × op de grond,
Llinkervoet idem.
T egelijkertijd de armen 2 × naar voren duwen (van de borst af).
5-8 = de armen 3 × links boven het hoofd heen en weer zwaaien.
(je stampt als het ware op de plaats met je benen iets gespreid)
Herhaal de pasjes die horen bij de tekst “Ik ben niet te stoppen, want ze kunnen me niet pakken, ja”. In een treintje naar voren lopen en 4 × naar achteren springen.
1-8 “Ik ben niet te stoppen, want ze kunnen me niet pakken, ja”
Sta met de benen gespreid en gebogen. Maak met de armen een cirkel in de lucht door 8 × pompende bewegingen te maken.
1-8 “Alle meisjes, draaien met die heupen”
(De jongens wijzen naar de meisjes tijdens deze beweging.)
De meisjes in de rij draaien in 8 tellen een rondje, met hun armen in draaibeweging boven het hoofd.
1-8 “Alle jongens, dansen in het rond”
(De meisjes wijzen naar de jongens tijdens deze beweging.)
De jongens maken al schoppend een rondje (schop rechts, links, rechts, links, enz.).
Herhaling door de meisjes en de jongens. Zie hierboven.
1-4 “Kom op, dans en spring (spring)”
Iedereen maakt met de linkerarm een “kom maar”-beweging boven het hoofd.
Bij (spring) springen de kinderen op, met hun armen in een hoek omhoog.
5-8 “Kom op, dans en spring (wat)”
Als een standbeeld blijven staan in de houding waarin je geëindigd bent (armen in een hoek omhoog en benen gesloten).
Bij (wat) met de rechtervoet uitstappen en tegelijkertijd de wat-beweging met de armen maken.
zie film voor bewegingen.

 

Liedje: Partysquad en Ali-B – Rampeneren
tellen beschrijving opmerkingen
eerste 32 tellen (totdat er wordt gezongen) In twee rijen naast elkaar staan.
De eerste van de rij kijkt naar rechts (twee tellen) en dan naar links (twee tellen), de tweede in de rij naar links (twee tellen) en naar rechts (twee tellen), enz., steeds tegelijkertijd wisselend van kijkrichting.
1-8 “We bouncen op de beat”
Allemaal een bouncende beweging naar rechts maken en dan naar links; tegelijkertijd met de armen naar beneden pompen.
De bounce = je bovenlichaam op en neer bewegen.
1-4 “We stampen op die beat”
Iedereen houd elkaars middel of schouders vast (treintje) en loopt vier tellen naar achteren (met rechts beginnen).
5-8 “We rampeneren op de vloer”
(Nog steeds schouders of middel vasthoudend) 2 × naar rechts stappen (stap sluit, stap sluit).
1-8 “En het geeft geen ene moer”
(Nog steeds schouders of middel vasthoudend) 2 × naar links stappen (links sluit, links sluit),
Je stampt als het ware op de plaats, met je benen iets gespreid.
“Want het is Ali (Ali)”
Twee kinderen zijn Ali en Yesser. De “Ali” loopt als een rapper naar voren. De anderen wijzen naar “Ali”.
1-8 “Met Yesser (Yesser)”
Nu loopt de “Yesser” naar voren als een rapper. De anderen gaan met armen over elkaar stoer kijken.
1-8 “En Partysquad (Partysquad)” 2 ×
Met een snelle aansluitpas 4 × naar voren gaan, beginnend met rechts.
1-8 Allen hebben acht tellen om in een treintje te gaan zitten (met de benen wijd zoals in een waterglijbaan) en de armen boven het hoofd omhoog te doen.
1-4 Allen leunen met het bovenlichaam naar rechts (armen blijven hoog) en gaan weer terug recht zitten.
5-8 Allen leunen met het bovenlichaam naar links en weer terug.
1-4 Allen leunen met het bovenlichaam naar achteren en weer terug.
5-8 Allen leunen met het bovenlichaam naar voren en weer terug.
1-8 De armen, terwijl ze nog hoog zijn, heel snel boven het hoofd draaien tot de muziek stopt en dan inzakken naar beneden.