Het Praxisbulletin-artikel beschrijft een lessenserie over trouwen. De lessenserie is niet alleen te gebruiken als de meester of juf gaat trouwen, maar ook als algemeen thema, vooral bedoeld om de kinderen op een gezellige en creatieve manier bezig te laten zijn met het thema “trouwen”. De rode draad is een voorleesverhaal met vier hoofdstukken. Elk hoofdstuk vertelt wat er in de komende les gaat gebeuren.
In deze internetuitbreiding vindt u een overzicht van de lessenserie, de integrale versie van het voorleesverhaal, het “trouwspel” (met spelregels, opdrachtkaartjes, speelbord en schrijfblad), hartjes (voor de woordspin), het kwartetspel (met schrijfblad), het juryblad en extra werkbladen om als zelfstandig werk in te zetten.

Bestanden

Klik op de naam van het bestand om het te openen.

Uitbreidingen

Lessenserie rond thema “trouwen”

Les 1

Benodigdheden

– Groot vel voor woordspin;
– rode hartjes;
– het voorleesverhaal;
– bordspel met opdrachtenkaartjes en spelregels;
– invulblad voor spelkeuzes;
– blad voor collage;
– bruidstijdschriften;
– tekenmateriaal.

Introductie

Met de groep een woordspin maken over het thema “trouwen”:

– De kinderen schrijven de woorden in rode hartjes, die later weer in deelonderwerpen op een groot vel verzameld kunnen worden.
– Coöperatieve werkvorm: placemat.

Kern:

Deel 1 van het verhaal voorlezen:

– De juf vertelt in de klas dat ze gaat trouwen en deelt ook uitnodigingen aan de kinderen uit. Ze vraagt hen om haar te helpen bij de voorbereiding, omdat het zoveel werk is.

Bordspel spelen in groepjes:

– Tijdens het spelen van het bordspel maken de kinderen samen keuzes over de bruiloft die zij voor de juf zullen organiseren. Ze vullen de keuzes op een blad in, want die hebben ze later nog nodig. Ook leren ze leuke weetjes over trouwen en voeren ze korte opdrachten rondom het thema uit.

Collage maken:

– De kinderen maken een collage van plaatjes en/of tekeningen over de bruiloft die zij gekozen hebben naar aanleiding van het spel. Deze opdracht staat bij het laatste vakje op het spelbord.

Presentaties:

– De groepjes vertellen over de bruiloft die zij gekozen hebben.

Afsluiting

De woordspin aanvullen:

– De kinderen die tijdens het spel en het werken aan de collage nog nieuwe woorden zijn tegengekomen rondom het thema, mogen deze nog op een hartje schrijven en bij de woordspin plakken. Het is leuk om lege hartjes op een vaste plek bij de spin te laten liggen, zodat deze de komende weken ook tussen de lessen door nog aangevuld kan worden.

Vervolg van het verhaal voorlezen:

– Dit deel moet dan ook alvast verwijzen naar de volgende les.

Les 2

Benodigdheden

– Kwartetkaarten;
– schrijfblad om de samenvatting op te schrijven;
– materialen om de bruidskleding mee te maken (bv. witte en zwarte stof, vuilnis- en pedaalemmerzakken, lintjes, crêpepapier, touw);
– scharen, lijm, naald en draad;
– het voorleesverhaal.

Start

Kwartet over trouwen over de hele wereld:

– De kinderen krijgen een kaart die deel uitmaakt van een kwartet. Elk kwartet gaat over trouwen in een ander land. De kinderen zoeken elkaar op en schrijven samen een stukje over trouwen in dat land.
– De stukjes worden later door u verzameld en samengevoegd tot één informatieblad. Ieder kind krijgt zo’n blad.

Kern

Bruidskleding ontwerpen:

– De kinderen gaan in tweetallen een bruidsjurk of bruidspak maken. Een van de twee zal het kledingstuk ook showen tijdens een bruidsmodeshow.

Afsluiting

U vertelt de kinderen dat de bruidskleding tijdens de laatste les geshowd zal worden:

– Tweetallen die nog niet klaar zijn, kunnen dan ook nog even de tijd krijgen om hun creatie af te maken.

Les 3

Benodigdheden

– Het voorleesverhaal;
– knutselmateriaal om taarten mee te maken en te versieren (gekleurd papier, kosteloos materiaal, glitters, kartelscharen, kraaltjes, enz.);
– scharen en lijm;
– naamkaartjes voor de bruidstaarten;
– juryblad.

Start

U leest het vervolg van het verhaal voor:

– De juf raakt helemaal in paniek, want de bakker die haar bruidstaart zou maken, heeft de loterij gewonnen en is naar het buitenland vertrokken. En nu heeft de juf dus geen bruidstaart meer.

Kern

Bruidstaarten maken:

– De kinderen maken in groepjes van vier een megabruidstaart voor de juf. Ze krijgen een kartonnen basis voor de taart, die ze vervolgens zelf helemaal mogen gaan versieren.
– Ze geven de taart ook een naam en schrijven deze op een naamkaartje.

Afsluiting

De bruidstaartenkeuring:

– Aan de hand van een juryblaadje gaan de kinderen de bruidstaarten van de andere groepjes beoordelen. Dit doen ze allemaal individueel. Na de modeshow zal ook de winnende bruidstaart bekend gemaakt worden. Dit groepje kan een kleine bruidstrofee winnen.

Les 4

Benodigdheden

– Knutselspullen om de bruidskleding af te maken;
– vraagkaartjes voor de quiz;
– bord om de score op bij te houden;
– het voorleesverhaal;
– muziek voor tijdens de modeshow;
– bruidstrofeeën en andere kleine traktaties.

Start

De werkjes afmaken:

– De kinderen die hun bruidsjurk of trouwpak nog moeten afmaken, krijgen hier nu de gelegenheid voor. De andere kinderen kunnen een werkje uit de bruidshoek (af)maken.
Kern

Grote trouwquiz:

– De kinderen vormen teams en bedenken hiervoor een naam.
– Tijdens de grote trouwquiz worden allerlei vragen gesteld over het thema “trouwen” en alle zaken waar de kinderen de afgelopen lessen mee bezig zijn geweest. Hiervoor gebruikt u de kaartjes van het trouwspel. U kunt zo zelf bepalen hoeveel rondes de quiz krijgt en welke soort opdracht er per ronde gedaan moet worden.
– Het team met de meeste punten krijgt aan het einde van de les een kleine trofee.

Modeshow:

– De kinderen showen de bruidskleding die ze zelf gemaakt hebben.
– Door alle tafels en stoelen aan twee kanten van het lokaal te zeten creëert u een echte catwalk.

Afsluiting

Het laatste stuk van het voorleesverhaal voorlezen.

Uitreiking van de bruidstrofeeën voor beste bruidstaart, winnende quizteam en mooiste bruidsjurk en trouwpak. Alle andere kinderen krijgen uiteraard ook een kleine traktatie.

Het voorleesverhaal

Hoofdstuk 1:Juf gaat trouwen

Het is een drukte van jewelste in de klas van juf Daisy. De kinderen zijn bezig met het opruimen van hun laatjes. Dat doen ze altijd aan het einde van de vrijdagmiddag. En het is wel nodig ook. Wat een rommel kunnen die kinderen in een week tijd verzamelen!
Voor in de klas wordt de papierbak voller en voller.
Luuk zit op de grond, bedolven onder de toetsblaadjes, kladblaadjes en tekeningen die hij deze week gemaakt heeft.
Robin kruipt over de vloer door de klas, om de knikkers te verzamelen die hij heeft laten vallen.
Ondertussen roept Lieke telkens door de klas: “Juf, mag dit werkboekje mee naar huis? Juf, wat moet ik met de taalpuzzel doen? Juf, mag ik die toets weggooien?”
Naast haar is Joyce heel rustig bezig haar boeken en schriften terug in haar laatjes te leggen. Ze liggen keurig recht op hun plaats en allemaal van groot naar klein. Dat heeft ze zelfs met haar liniaal nagemeten.
In een hoek van de klas zijn Rick en Bas met heel andere dingen bezig. Zij hebben helemaal geen tijd om op te ruimen. Ze zijn bezig met het sorteren van de potloodpunten die ze verzameld hebben. Niet dat ze iets met die punten doen, het is gewoon leuk om ze te hebben. En als je ze verzamelt, dan moet je het ook goed doen. Dus sorteren Rick en Bas ze netjes op kleur.

Ondertussen loopt juf Daisy rustig door de klas. Ze controleert of alle laatjes ook echt netjes zijn, ze beantwoordt vragen en ze geeft kinderen die klaar zijn, een klusje in de klas. Want het klaslokaal moet er toch ook netjes uitzien.
Als alle laatjes er weer goed uitzien, alle plantjes water hebben gehad, alle kasten weer opgeruimd zijn en iedereen op zijn plaats zit, pakt de juf de uitdeelbak erbij. Hierin zit een grote stapel papieren die uitgedeeld moeten worden.
Lisa is de eerste die ziet dat er een mysterieus uitziende stapel rode enveloppen bovenop ligt. Maar de juf houdt de enveloppen apart en laat de andere papieren uitdelen.
Als steeds meer kinderen de rode stapel in de gaten krijgen, wordt het steeds drukker in het lokaal.
“Wat denk jij dat erin zit?” vraagt Martijn fluisterend aan Lisa.
“Geen idee. Misschien een belangrijke brief voor onze ouders.”
“Ja, of gewoon weer reclame voor een abonnement op een nieuw tijdschrift.”

Gelukkig hoeven ze niet lang op het antwoord te wachten. Als de helpers klaar zijn met uitdelen, is het snel stil.
“Zo jongens en meisjes,” zegt juf Daisy. “Ik heb hier nog belangrijke post voor jullie.”
Een paar kinderen schuiven zenuwachtig heen en weer op hun stoel.
De juf gaat verder: “De envelop is echt voor jullie zelf bedoeld en niet voor pap en mam. Verder ga ik er niet te veel over zeggen, want dat kunnen jullie zelf lezen.”
En zonder nog iets te zeggen staat ze op en begint ze de enveloppen uit te delen.
Als iedereen er eentje heeft, worden de papiertjes snel opengescheurd. Eerst blijft het muisstil. Het enige dat je hoort, is het gescheur van papier. Totdat Lieke opeens een hoog gilletje slaakt. “Aaah, juf Daisy gaat trouwen!”
Ook andere kinderen zien dat er in de envelop een trouwkaart zit.

“Wow. Dus wij mogen ook komen, juf?” vraagt Bas.
“Inderdaad!” zegt juf Daisy lachend.
Meteen barst er een stortvloed van vragen los. “Wat ga je aandoen, juf?” “Nee, wat moet ik aandoen?” “Komt je vriend dan ook een keer naar school?” “Krijgen jullie nu ook kinderen?” “Eten we dan ook bruidstaart?” “Gaan we ook nog een feestje vieren in de klas?”
En zo gaat het maar door. Juf Daisy probeert antwoord te geven, maar ze krijgt er gewoon de kans niet voor. Telkens wordt er alweer een nieuwe vraag gesteld.

Dan gaat plotseling de bel en het geroep wordt langzaam minder.
“Weet je wat? Maandag in de kring hebben we het er nog over,” zegt de juf. “Maar ondertussen kunnen jullie me alvast een beetje helpen. Denk in het weekend maar eens na of je ideeën hebt voor de bruiloft. Want ik kan de hulp wel gebruiken. Er moet nog een heleboel geregeld worden. Kunnen jullie mij een beetje helpen?”
Er klinkt een luid “Ja!” door de klas.
“Goed, tot volgende week dan.”
En na die woorden rennen de kinderen de klas uit. Ze kunnen niet wachten om aan iedereen te vertellen dat hún juf gaat trouwen.

Hoofdstuk 2: Plannen maken

Die maandagochtend komen de kinderen sneller dan normaal de klas binnen. Ze pakken vlug hun stoelen en gaan in de kring klaarzitten. Veel kinderen hebben papieren in hun handen. Sommigen zelfs een heel pakket.
Als de juf binnenkomt, kijkt ze verbaasd naar de kring nieuwsgierige kinderen die haar zit aan te staren. “Zo, wat is hier aan de hand? Normaal gesproken zijn jullie nog druk aan het bijkletsen over het weekend, als ik binnenkom.”
“Juf, we hebben allemaal goede ideeën bedacht voor je bruiloft,” zegt Lisa.
De andere kinderen knikken heftig.
“Nou, ik ben benieuwd.” En gauw gaat de juf op haar stoel in de kring zitten.
Terwijl juf haar kopje thee leegdrinkt, begint Fadima te vertellen over trouwen in Marokko.

“Bij ons duurt een bruiloft drie dagen. De eerste dag van de Marokkaanse bruiloft is de hennadag. De handen en voeten van de bruid worden dan met henna versierd. De tweede dag is de officiële trouwdag. Op die dag draagt de bruid een witte trouwjurk, maar gaat ze zich ook een paar keer omkleden. Ze draagt dan dus verschillende jurken. En op de laatste dag gaat de bruid weg uit het huis van haar ouders. Ze gaat dan voor het eerst bij haar man wonen.”
Fadima’s klasgenoten zitten ademloos te luisteren. “Dat is heel wat anders dan hier in Nederland,” zegt Luuk. “Toen mijn tante ging trouwen, duurde het maar een dag. En ze had de hele dag dezelfde jurk aan.”
“Inderdaad, Luuk,” zegt juf Daisy. “Een Marokkaanse bruiloft is heel anders dan een Nederlandse. Maar zo heeft elk land zijn eigen tradities. Een Spaanse is weer heel anders dan een Indische bruiloft. En overal dragen de bruid en bruidegom ook weer andere kleding, wordt er andere muziek gedraaid en ander eten gegeten.”
“Ja,” zegt Martijn. “Ik ben een keer bij een Chinese bruiloft geweest. De vriend van mijn vader is Chinees en zijn dochter ging trouwen. Toen mochten wij ook komen. We kregen wel negen gangen bij het diner! In Nederland krijg je alleen een voorgerecht, een hoofdgerecht en een toetje. Bij die bruiloft duurde het diner echt úren.”

De kinderen beginnen nu allemaal door elkaar te praten over de bruiloften die ze wel eens meegemaakt hebben.
“Ho, ho, wacht even. Niet allemaal door elkaar.” Juf Daisy staat op en loopt naar haar bureau. Daar haalt ze een dikke stapel kaarten uit. “Als jullie het leuk vinden om meer te weten te komen over hoe trouwen in andere landen gaat, dan heb ik hier nog een leuk spel.”
Nou, dat hoef je tegen deze groep niet nog een keer te zeggen. Die houden allemaal wel van een spelletje. Algauw zijn ze zo druk bezig, dat de tijd voorbijvliegt en ze niet eens in de gaten hebben dat het al pauze is. Als de bel gaat, kijkt iedereen verbaasd op.
“Oké, allemaal jullie spelkaarten bij mij inleveren. Na de pauze heb ik nog een andere opdracht voor jullie.” zegt de juf.

Als de kinderen na de pauze weer binnenkomen, ligt het hele klaslokaal vol met spullen. Overal liggen stukken stof, papier, vuilniszakken en versierspullen. En op elk groepstafeltje ligggen tekenpapier en tekenspullen.
Juf Daisy staat de kinderen voor in de klas op te wachten. “Goed, ga allemaal maar even op je eigen plaats zitten, dan vertel ik jullie wat we gaan doen.”
Zonder protest gaan de kinderen zitten en de juf begint te vertellen. “Zoals jullie net in het spel ontdekt hebben, is trouwen over de hele wereld anders. Maar één ding is overal hetzelfde: op hun trouwdag dragen de bruid en bruidegom extra mooie kleren. En dat gaan Thijs en ik natuurlijk ook doen. Nu is het aan jullie de opdracht om te gaan bedenken wat wij aan zullen hebben op onze trouwdag. Hoe ziet mijn jurk eruit? En hoe ziet het pak van Thijs eruit? In de groepjes waarmee jullie net het spel hebben gespeeld, gaan jullie ook een trouwjurk en een trouwpak maken. Twee van de kinderen uit jullie groepje zullen die ook gaan showen tijdens een grote modeshow op de laatste schooldag voor mijn bruiloft. Lijkt jullie dat wat?”
Verschillende kinderen willen al meteen opspringen om aan de slag te gaan. Er wordt druk gepraat over hoe de kleren eruit moeten komen te zien.
“Oké, oké. Ik zal jullie niet te lang ophouden. Ik heb bij elk groepje een tekenblaadje gelegd. Daarop kunnen jullie eerst tekenen wat jullie willen gaan maken. En als iedereen in het groepje het ermee eens is, kunnen jullie aan de slag. Zijn er nog vragen?”
Niemand steekt zijn hand op, dus gaan ze beginnen. Binnen korte tijd zijn verschillende kinderen druk aan het tekenen, knippen, plakken en nog veel meer. En aan het einde van de ochtend hangt de hele klas vol met trouwjurken en trouwpakken.

Hoofdstuk 3: Paniek

Het duurt nu nog maar een paar weken, voordat juf Daisy gaat trouwen. De aftelkalender die in de klas hangt, staat op nog maar 18 dagen. In de tussentijd hebben de kinderen een hele hoek ingericht over het thema “trouwen”. Er hangen trouwfoto’s van hun ouders, tekeningen die ze gemaakt hebben, puzzels, vouwwerkjes, informatie die ze gezocht hebben. De hoek puilt gewoon uit, zoveel hebben ze mee naar school gebracht.

Als juf Daisy die ochtend de klas inkomt, ziet ze er nogal bezorgd uit, maar ze zegt er niks over. Ze pakt de rekenboeken en laat die uitdelen. Ze begint te vertellen over deelsommen, maar om de zoveel tijd loopt ze even de klas uit en komt dan na een paar minuten weer terug.
Dit gaat zo door tot aan de pauze, maar dan is Lieke het zat.“Zeg juf, wat is er aan de hand?”
Juf Daisy kijkt haar niet begrijpend aan. “Waar heb je het over, Lieke?”
“Nou,” begint Joyce voorzichtig. En de hele groep draait zich in een ruk om. Want Joyce zegt normaal ooit iets in de klas. “U loopt de hele tijd de klas uit. En u ziet er bezorgd uit.” Haar wangen zijn helemaal rood geworden en ze durft de juf niet aan te kijken.
Maar dan slaakt juf Daisy een diepe zucht. “Jullie hebben gelijk. Ik zit inderdaad met een probleem. Onze banketbakker die de bruidstaart zou gaan maken, heeft de loterij gewonnen.”
“Gaaf!” roept Luuk. “Krijg je nu de taart voor niks?”
Juf Daisy moet er een beetje om lachen. “Nee, Luuk. We krijgen zelfs helemaal geen taart meer. Hij heeft namelijk meteen zijn koffers gepakt en is samen met zijn vrouw naar Australië verhuisd. Dat wilde hij al jaren.”
De kinderen zijn er stil van.
“Maar kun je dan niet gewoon een andere banketbakker zoeken?” vraagt Fadima.
“Daar ben ik dus al de hele ochtend mee bezig. Maar alle bakkers in de buurt hebben het ontzettend druk. Laten we nu maar gewoon verdergaan met de taalles. En dan beloof ik jullie dat ik niet meer onder de les zal weglopen.”

Niemand heeft nog wat te zeggen, dus gaan ze rustig verder met hun taalles.
Na een paar minuten voelt Lisa iets tegen haar been vallen. Ze kijkt naar de grond en ziet daar een klein, opgevouwen stukje papier liggen. Ze raapt het stiekem op en leest: “Na school bij de fietsenstalling. We moeten de juf helpen!”
Ze kijkt om zich heen en ziet dat Lieke haar in de gaten houdt. Heel voorzichtig knikt ze met haar hoofd om te laten weten dat ze er zal zijn.

Wanneer de schoolbel eindelijk gaat, pakt Lisa gauw haar spullen bij elkaar en ze rent bijna het klaslokaal uit.
Als ze bij de fietsenstalling komt, ziet ze Lieke, Fadima, Nathalie, Bas en Rick staan.
“Hoi, hebben jullie al iets bedacht?” vraagt ze.
“Nou, Nathalie kwam net met een heel goed idee.” zegt Lieke. “Zij stelde voor dat wij een taart voor juf Daisy maken. Als we vanmiddag na school de spullen gaan halen, dan kunnen we hem morgen al mee naar school nemen. Als ze hem dan mooi vindt, kunnen we er vlak voor de bruiloft nog eentje maken.”
“Dat is een ontzettend goed idee, Nathalie,” zegt Lisa. “Hoe laat spreken we af?”

Die middag na school gaan ze met z’n zessen aan de slag. Ze kopen beslag, glazuur en alle leuke cakeversieringen die ze in de winkel kunnen vinden.
De jongens kloppen het beslag en gieten het in drie verschillen bakvormen.
Als de cakebodems klaar zijn, gaan de meiden beginnen met het versieren.
Het duurt een paar uur, maar dan staat er een prachtige bruidstaart in de keuken bij Bas thuis.
Als laatste maakt Fadima, die heel goed kan tekenen, een bruid en bruidegom, die bovenop de taart komen te staan.

De volgende morgen is juf Daisy bezig met het controleren van de namen. Als ze klaar is, ziet ze dat ze maar liefst zes kinderen mist. Lieke, Lisa, Fadima, Nathalie, Bas en Rick zijn allemaal niet op school. En dat, terwijl ze geen telefoon heeft gehad van hun ouders.
Ze wil net opstaan om hen te gaan bellen, als de deur van het klaslokaal openzwaait.
Bas stapt met een vrolijke lach op zijn gezicht in de deuropening. “Sorry dat we een beetje laat zijn, juf! Maar we hebben een verrassing.”
Dan stapt hij aan de kant en komen Nathalie en Lieke tevoorschijn. In hun handen hebben ze een prachtige bruidstaart.
Juf Daisy staart er met open mond naar. Dit had ze nooit durven dromen.
“En je hoeft hem niet te bewaren tot de bruiloft, hoor juf,” zegt Rick. “Als je deze mooi vindt, maken we net voor je bruiloft wel een nieuwe.”
Dan springen er tranen in de ogen van de juf. Het lukt haar nog maar net om te zeggen: “Dat is de mooiste verrassing die ik ooit heb gekregen. Dank jullie wel.”

Hoofdstuk 4: De grote dag

Eindelijk is het zover. Als Nathalie ’s morgens wakker wordt, kriebelt het een beetje in haar buik. Hoe zou de juf zich nu voelen? Zou ze al zenuwachtig zijn?
Wat vervelend dat zij nu nog de hele dag naar school moet! Het duurt nog tot drie uur, voordat ze eindelijk naar het stadhuis zullen gaan om hun juf buiten op te wachten. Dan zal juf Daisy in haar mooie jurk van de trap af komen.
Nathalie is heel erg benieuwd hoe ze eruit zal zien. En wat Thijs aan zal hebben natuurlijk ook. Die had de dag dat hij in de klas was, gewoon een spijkerbroek, een T-shirt en sportschoenen aan. Dus vandaag zal hij er wel heel anders uitzien.
Snel gaat Nathalie douchen, zich aankleden en ontbijten. Vanmiddag zal ze pas haar mooie jurk aandoen, want stel dat ze hem onder schooltijd vies zou maken!

Als Nathalie op school komt, staan veel kinderen uit haar groep al bij elkaar op het schoolplein. Ze hebben het allemaal over de spannende afspraak die ze vanmiddag bij het stadhuis hebben. En ze vertellen elkaar wat ze aan gaan doen.
Ze hebben met de hele groep afgesproken om witte kleren aan te doen, omdat ze weten dat juf Daisy ook een witte jurk draagt.
Dan gaat de bel en moeten ze naar binnen.

In hun klaslokaal worden ze opgewacht door meneer Simon. Hij was gisteren ook al bij hen in de klas, omdat de juf natuurlijk vrij had. En er moet gewoon gewerkt worden.
Gelukkig hebben ze aan het einde van de ochtend gym, want de meeste kinderen kunnen hun aandacht er niet bij houden.
’s Middags komen alle kinderen in hun mooiste kleren naar school. Ze mogen lekker spelletjes doen, tv-kijken of een beetje kleuren. Geen les meer nu, want daar is het vandaag te spannend voor. Het gebeurt immers niet elke dag dat je juf gaat trouwen!

Als de wijzers van de klok drie uur aanwijzen, zegt meneer Simon dat ze allemaal hun spullen moeten opruimen. Een voor een komen er een paar ouders de klas binnen die zullen meefietsen naar het stadhuis.
Als iedereen klaar is, gaan ze op weg. In een lange slinger fietsen ze door de stad naar het stadhuis. Het is heerlijk weer, dus niemand hoeft een jas aan over zijn of haar mooie kleren.
Eenmaal bij het stadhuis gekomen, zien ze dat er veel mensen op de terrasjes rondom het stadhuis zitten. Die zitten lekker een kopje koffie te drinken en hebben geen idee wat er aan de hand is. Maar als er opeens een hele groep kinderen op het plein verschijnt, kijken ze toch wel even op.

Alle kinderen zetten hun fiets aan de kant op slot en ze gaan gezellig in een grote groep bij elkaar staan, zodat ze dadelijk allemaal alles goed kunnen zien.
En dan is het afwachten. Hoe lang zou het nog duren? Het is inmiddels al half vier geweest en de juf is nog niet naar buiten gekomen.
Vijf minuten gaan voorbij, tien minuten. Sommige kinderen beginnen onrustig te worden.
“Zouden we ze gemist hebben?” vraagt Martijn aan Lisa.
“Misschien waren we te laat en zijn juf Daisy en Thijs al weg.”
“Nee, dat kan niet,” zegt Lisa. “Want hun trouwauto staat er nog. Kijk maar.” Ze wijst naar een zwarte auto met witte bloemen erop.
Martijn zucht van opluchting en net op dat moment zwaaien de deuren van het stadhuis open. Daar staan ze: juf Daisy en Thijs. Ze lachen en zwaaien naar de kinderen.
Als ze naar beneden komen, begint de hele groep “Lang zullen ze leven” te zingen. Als de juf beneden is, ziet Nathalie pas hoe mooi haar jurk is. Zo een wil ze later zelf ook wel.

Zonder dat de kinderen het in de gaten hebben, komen er opeens mensen tevoorschijn die ijsjes uitdelen. Een traktatie van de juf en Thijs, omdat ze het zo leuk vinden dat de hele groep is gekomen.
Om de beurt mogen de kinderen even naar het bruidspaar om hen te feliciteren. Sommigen geven hen nog een tekening of een kaart die ze gemaakt hebben.
Juf Daisy kan alleen maar lachen. Haar trouwdag is nog lang niet voorbij, maar het is nu al de leukste dag van haar leven!

Het trouwspel

U opent de pdf-bestanden door op de bestandsnaam in de lijst hierboven te klikken. U kunt ze direct afdrukken en/of opslaan op uw computer:
– Spelbord
– Spelregels
– Invulblad
– Vraagkaartjes

Overig kopieermateriaal

– Hartjes voor woordspin
– Kwartetkaarten
– Schrijfblad bij kwartetkaarten
– Juryblad bruidstaarten

Extra werkbladen

– Trouwwoordenboek
– Trouwuitnodiging maken
– Woordenlijst
– Woordenzoeker
– Gedicht schrijven