Tijdens dit uitdagende, actieve kinderboekenweekproject worden de kinderen stukje bij beetje omgetoverd tot échte superhelden! Niet alleen krijgen ze het uiterlijk van een superheld, maar ze leren ook om heldendaden te verrichten! Ze ontwikkelen superheldenkracht en moed.
Tijdens de afsluiting van het project ontvangen de kinderen een superheldendiploma (en/of een superheldenmedaille). En dan is er een nieuwe generatie superhelden geboren!

Lees ook de uitbreiding

Bij dit artikel hoort een online uitbreiding

Voorbereiding

U verzamelt (of maakt) kleding, om uzelf als superheld te kunnen verkleden. Denk dan bijvoorbeeld aan een cape en een masker.

Introductie

SUPERHELD
U vraagt in de kring wat de kinderen graag willen worden als ze groot zijn. U vertelt, dat u nu wel juf/meester bent, maar dat u eigenlijk iets heel anders had willen worden toen u klein was. En dat u dat eigenlijk nog steeds wilt worden! U laat de kinderen raden wat dit zou kunnen zijn. Dan vertelt u, dat u eigenlijk een superheld zou willen zijn. Maar dat u niet weet hoe je eigenlijk een superheld wordt. U vraagt de kinderen of zij het misschien weten.
U laat ze eerst vertellen hoe een superheld eruitziet. (Een superheld draagt meestal een cape en een masker.) U zegt, dat dit geen probleem is voor u. Want u hebt vast nog wel ergens zoiets liggen.

b6344fff-8a48-4725-a22c-3c992213ef31_superhelden1

HELDENDADEN
U haalt de verkleedkleren tevoorschijn en trekt ze aan. Dan vraagt u aan de kinderen of u zo een superheld bent. Of is er meer voor nodig? Want wat doet een superheld eigenlijk? Wat zijn heldendaden? En wat niet? U zorgt ervoor, dat duidelijk wordt, dat een superheld weet wanneer een situatie veilig is, oplossingen bedenkt voor onveilige/lastige situaties en anderen redt/helpt. En dat een superheld moed en (spier)kracht nodig heeft.
Tot slot vraagt u wie ook graag een superheld wil worden. En u vertelt, dat de kinderen er de komende weken samen voor gaan zorgen, dat u straks een klas vol superhelden hebt!

Superheldenkleding maken

336eddc0-4d7f-4807-9c93-65c0c92f3847_superhelden4
Om eruit te zien als een superheld maken de kinderen hun eigen superheldenoutfit. Behalve maskers en capes kunnen ook geheime wapens bedacht en geknutseld worden.
– Maskers
Bij een masker kunt u denken aan zelf ontworpen of voorgetekende maskers. (Als u googelt op maskers knutselen, dan vindt u allerlei, uit te printen voorbeelden.)
– Capes
Voor de capes gaat u naar een winkel, waar ze stoffen verkopen. Vraag of er misschien een afgedankte rol stof beschikbaar is. Die krijgt u dan vaak gratis of voor een spotprijs. Maar de kinderen kunnen ook een oud laken meenemen van thuis.
Voor een eenvoudige cape knipt u de stof op maat. Dit kunnen de ouders thuis overigens ook al doen. Of een groepje hulpouders doet dit, samen met de kinderen in de klas. De cape kan dan vooraan bij de hals aan de punten dichtgeknoopt worden.
→ Als u (of een hulpouder) liever met een patroon werkt, dan vindt u op denachtuil.eu/cape.htm een goed voorbeeld.
– Geheime wapens
Voor de geheime wapens kunt u bijvoorbeeld karton gebruiken, dat u laat beplakken met aluminiumfolie of met verf laat beschilderen.

Superheldendaden verrichten

INVENTARISEREN
Een superheld helpt anderen. Vraag aan de kinderen hoe zij een held kunnen zijn voor anderen en hoe je dat in de klas (of buiten de klas) tot uitvoering kunt brengen. Je kunt bijvoorbeeld de jas dichtknopen voor een ander. Of het dekseltje van een drinkbeker opendraaien. Je kunt iemand helpen met aan- en uitkleden bij de gymles. Of je kunt iets pakken voor iemand, waar hij/zij niet bij kan. Maar je kunt ook samen met iemand spelen, iemand die gevallen is overeind helpen, iemand troosten, een knuffel geven, enzovoort.
BELONEN
Gedurende dit project let u extra goed op de heldendaden, die door de kinderen worden verricht. U benoemt die daden zo veel mogelijk in de kring en beloont de betreffende kinderen met een beloningssticker (zilveren of gouden sterstickers lenen zich hier goed voor) of een stempel.
Het kan een extra stimulans zijn, als u voor ieder kind een superheldendadenbeloningskaart maakt. Degene met de meeste stickers/stempels op zijn/haar kaart is dan de superheld van de dag. Diegene mag aan het eind van de dag op zijn/haar stoel staan. Op de wijs van het Dankjewellied, dat vaak na het uitdelen van een traktatie wordt gezongen, zingt de groep dan:

Dankjewel …*, dankjewel ….
Dat heb jij goed gedaan!
Dankjewel …, dankjewel ….
Jij bent een superheld!

* Hier wordt de naam van het kind gezongen.

56520298-a718-4d84-b12c-6522c945cc39_superhelden2

Superheldenkracht en superheldenmoed ontwikkelen

PARCOURS BINNEN
Een superheld moet sterk en dapper zijn. Om dit te trainen, wordt in het speel- of gymlokaal een superheldenparcours uitgezet. U zorgt voor zo veel mogelijk uitdagende activiteiten. Bijvoorbeeld:
– Onder een (camouflage)net doorkruipen.
– Kruipen door een donkere «tunnel». (Bevestig bijvoorbeeld twee ladders boven elkaar tussen het wandrek en een kast en hang over de bovenste ladder een donkere doek.)
– Touwklimmen, touwslingeren en touwtrekken.
– Onder «kriskrastouwtjes» doorkruipen. (Als je het touw aanraakt, ben je «af».)
– Spelen met autobanden. Laat de kleuters eerst zelf experimenteren met de autobanden. Ze zullen spontaan de banden laten rollen, erin gaan zitten, de banden verslepen, enzovoort.
Bedenk zelf ook een hele reeks activiteiten met autobanden, zoals: opstapelen rond een kind, kruipen door een reeks autobanden, erdoorheen lopen, enzovoort. U kunt ook enkele banden met stevige touwen ophangen aan een klimrek en er zo een slingerparcours van maken. Gebruik zeker matrassen en kussens! De kinderen kunnen dan bijvoorbeeld van een (geringe) hoogte (bijvoorbeeld een deel van een kast) op de matrassen en/of in de kussens duiken!

Parcours buiten

aa1f2f4f-b6fd-4adb-bb6e-c501e1e93587_superhelden5
Nieuwe elementen
Hebt u de mogelijkheid om het beschreven parcours buiten uit te zetten? Dan is het lopen over een boomstam (over water heen óf met touwen tussen twee bomen bevestigd) een extra mogelijkheid. Autobanden kunnen bijvoorbeeld aan touwen in de bomen worden gehangen (in plaats van aan het klimrek). En als er zand in de buurt is, kan er een «tunnel» worden gemaakt, door autobanden half in het zand in te graven.
Autobandenroetsjbaan
– Een ander idee is de autobandenroetsjbaan. Met een stevig zeil op een heuvel en bruine zeep en water maak je in een mum van tijd een gladde roetsjbaan. Laat de kleuters meehelpen om het zeil helemaal glad te maken (water aanvoeren, met een borstel wrijven). Is de roetsjbaan klaar? Dan… glijden maar! Het wordt pas écht leuk, als je in een autoband van de roetsjbaan kunt glijden!
– Als u het zeil op een vlak stuk gras legt, kunt u de kinderen, zittend op een autoband, ook voorttrekken van de ene naar de andere kant. Of span een touw over het zeil. Dan kunnen de kinderen zichzelf van de ene naar de andere kant trekken!
→ Vanwege de bewerkelijkheid kan de autobandenroetsjbaan ook alleen bij de afsluiting gebruikt worden. (Zie het tekstblokje Afsluiting, op de pagina hiernaast.)
Inspiratie
U vindt ook inspiratie in het bekende kinderboek Wij gaan op berenjacht, van Michael Rosen en Helen Oxenbury (Gottmer Uitgevers Groep, 2005).

AANVULLENDE SPELLETJES
Spelletjes, die in dit verband in het speel- of gymlokaal of buiten gespeeld kunnen worden, zijn: Vos, kom eens uit je hol en Zeg roodkapje, waar ga je heen? (Googel even voor beide spelletjes, als u wilt beschikken over een duidelijke spelbeschrijving.)
Maar ook het spelletje boefje vangen kan worden gespeeld. (Eén kind is superheld en vangt zo veel mogelijk boeven, die door de superheld naar een zogenaamde gevangenis gebracht worden.)

Veel superhelden kunnen ook vliegen. Het volgende spel zullen de kinderen dan ook zeker met enthousiasme ontvangen:
– U zet twee rijen kinderen met gekruiste armen tegenover elkaar: ieder kind pakt de handen van zijn/haar overbuurman (of -vrouw) vast.
– De superheld wordt – liggend op de gekruiste armen – in de rij van voren naar achteren bewogen. Hiertoe bewegen de kinderen hun armen met zo veel mogelijk kracht van onderen naar boven, waardoor de superheld steeds omhoog gegooid wordt en stukjes lijkt te «vliegen».
– Voor dit spel is het raadzaam om matten neer te leggen en aan iedere kant van de rij een volwassene mee te laten lopen, om de kinderen en de superheld te ondersteunen. U zult zien dat het «omhoog gooien» van de superheld steeds makkelijker gaat, naarmate hij/zij verder in de rij komt.

Andere superheldenactiviteiten

Tot slot noem ik nog een aantal andere superheldenactiviteiten, die ook een plaats kunnen krijgen in het project:
Superheldennaam
De kinderen zullen graag een eigen superheldennaam bedenken. Als u ze de opdracht geeft om zichzelf als superheld te tekenen, kunnen ze hun superheldennaam hierbij stempelen (of schrijven).
Superheldenkoekjes
Het bakken van superheldenkoekjes zal ook een succes zijn. Zie voor het recept: de lessuggestie, die is opgenomen op praxisbulletin.nl.
Superheldenpuzzels
Maak uw eigen superheldenpuzzels. Googel op: superhelden kleurplaten, print de kleurplaten uit, laat ze inkleuren, plak ze op karton en knip ze in (puzzel)stukken.
Activiteiten buiten de deur
– Leuke activiteiten buiten de deur, die bij dit project passen, zijn bijvoorbeeld: een bezoek aan de brandweer, politie, natuurbescherming of dierenbescherming. Want hier werken immers allemaal helden!
– Of laat de kinderen een heitje voor een karweitje doen in (bijvoorbeeld) een bejaardentehuis, om zo geld in te zamelen voor een goed doel (eventueel gerelateerd aan het genoemde bezoek).

cf351027-e085-4129-8ee9-18646e9d0dc8_superhelden3

Afsluiting

Aftekenkaart
Ter afsluiting van het superheldenthema wordt een dag(deel) georganiseerd, waarbij de activiteiten, die de afgelopen weken in het speel- of gymlokaal en/of buiten zijn geoefend, nogmaals gedaan worden. Alleen staat nu bij ieder onderdeel iemand (bijvoorbeeld een hulpouder), die kijkt of de uitvoering goed genoeg is om officieel superheld te kunnen worden. Hiertoe wordt voor ieder kind een kaart gemaakt, met daarop de verschillende onderdelen, die afgetekend worden, als ze goed zijn uitgevoerd.
Superheldendiploma en/of -medaille
Als alle onderdelen afgetekend zijn, krijgen de kinderen een superheldendiploma en/of een superheldenmedaille uitgereikt. En omdat ze nu tot de beroemde superhelden behoren, mogen ze allemaal in hun superheldenkleding op de foto! Beschilder hiertoe een achtergronddoek en bedek een tafeltje met blauw doek. Elke kind maakt vliegbewegingen, liggend op zijn/haar buik op de tafel. Maak «nepvliegfoto’s» van alle superhelden, om mee naar huis te nemen.
TIP Zacht opgeblazen ballonnen, verstopt in de verkleedkleren van de kinderen, zorgen voor prachtige nepspierballen!
Superheldenfeest
Hierna barst het superheldenfeest los! Na alle inspanningen verdient een informeel feest de voorkeur. Bijvoorbeeld: nog een (half) uurtje dansen op muziek en limonade drinken.
Mocht het feest buiten gehouden worden, dan kan er nog een waterballonnengevecht gehouden worden. (Superhelden gooien waterballonnen naar de schurken/ouders. Oudere kinderen uit de hogere groepen kan ook gevraagd worden voor «schurk» te spelen.)
Heel veel superheldenplezier gewenst!