Over het introduceren van het ‘schetsboek’ in de klas, waarin leerlingen onderzoek doen, tekenen, schrijven, experimenteren en registreren.

Bestanden

Klik op de naam van het bestand om het te openen.

Artikel
Uitbreidingen

Intro

Zonder vooropgezet plan iets maken, iets tekenen, dát is het fijne aan werken in een schetsboek. Het gaat er niet om iets moois te maken. Je hoeft niet altijd iets uit te beelden. Daarom is starten met het werken in schetsboeken in een kleuterklas zo goed. Kleuters gaan nog ongeremd te werk. Als hun schetsboek mee gaat naar de volgende groep, ontstaat er vanzelf een doorgaande leerlijn!

Maar ja. Zomaar iets maken is ook best moeilijk! De meeste leerlingen hebben toch baat bij enige instructie. U hebt in het artikel al een aantal ideeën gekregen om de opstart te vereenvoudigen. Hier volgt een aantal technische en concrete oefeningen.

Materiaal
Zorg ervoor dat elke tafelgroep de beschikking heeft over goed materiaal:
– potloden (zachte, dus minimaal 2B)
– kleurpotloden
– stiften of fineliners
– houtskool en contékrijt
– wasco
– waterverf en dunne penselen
– papier, schaar en lijm
– inkt en tekenpennen

PDF

Bekijk de pdf eerst zelf en bedenk hoe u ermee aan de slag wilt. U kunt de pfd laten zien op het Digibord. Bij pagina 6 vullen de leerlingen een pagina (of meer) van hun schetsboek met vierkantjes. Op verschillende manieren. Op pagina 9 staan meer instructies. Per pagina vullen de leerlingen de vierkantjes met lijntjes. De volgende bladzij vullen zij met stippen, enzovoort.

Oefening

De leerlingen leren experimenteren met verschillende materialen. Doet u zelf ook mee?
Na ongeveer 20-30 minuten stopt u het werken. U bent dus meerdere lessen bezig met deze presentatie.

Eerst gaan leerlingen hun eigen gangetje, als u merkt dat kinderen behoeft hebben aan nog meer structuur, laat ze dan eens de volgende oefeningen doen.

– teken alleen met korte streepjes een boom
– teken alleen met stipjes een klok
– teken alleen met golvende lijnen een bergtop met schaduwkant
– teken alleen met vlekken een konijn
– plak alleen met cirkels een veld vol bloemen

Na het werken, maken de leerlingen een rondje door de klas. Om te bekijken hoe anderen het oppakken. Niet om te beoordelen! Bespreek klassikaal.

Schetsboek vouwen

Heeft uw school grote vellen papier? Dan kunt u eenvoudig schetsboeken met de leerlingen maken. Bekijk het filmpje op YouTube. Er worden drie soorten schetsboeken gevouwen. Het meest praktische is de laatste versie, met de zestien vierkantjes, door het kleinere formaat pagina dat overblijft.
Op deze website ziet u dezelfde techniek, maar dan uitgelegd per foto.

Oefen met de leerlingen het vouwen, gebruik hiervoor A4-tjes. De mini-boekjes die ontstaan vinden ze vast ook mooi!

Ter afwisseling is het leuk om eens een accordeonschetsboek of leporello te vouwen, zie daarvoor deze website.

Uitgebreide info op Booklyn.org.

Inspiratie-sites

Werken met schetsboeken
Nog een Engelse site, met voorbeelden van kinderschetsboeken
Doe mee op Tinkersketch en plaats foto’s van schetsboekprobeersels.
Er zijn nog talloze sites te vinden met de zoekterm ‘sketchbook in the classroom’