Aan het eind van het creatieve ontstaansproces van dit magische spektakelstuk zit het publiek klaar en het ziet op het podium stoeltjes in een halve cirkel staan. Ook aan andere dingen is duidelijk te zien, dat het hier gaat om een klaslokaal. Het schoolbord is een projectiescherm. We horen een schoolbel. Dus nu gaat er iets gebeuren!
Bestanden
Klik op de naam van het bestand om het te openen.
Muziek
Uit het stuk mag naar voren komen, dat dingen die altijd zĆ³ waren niet per se ook voor altijd zĆ³ hoeven te blijven…
Decor
ā¢ Sprookjesbos
Het grootste gedeelte van het theaterstuk speelt zich af in het sprookjesbos. Op een groot doek kunnen de kinderen dit bos schilderen. Op het podium komen dan nog attributen en opzetstukken (zoals struiken, bloemen en paddestoelen, gemaakt van beschilderd karton).
ā¢ Kasteel
Voor de scĆØnes die zich in het kasteel afspelen, zou kunnen worden volstaan met het neerzetten van een niet al te laag rek met gordijnen. Indien daarvoor twee chique stoeltjes en een tafeltje worden gezet, ontstaat de sfeer van een interieur.
Actief publiek
Het is de bedoeling, dat in dit theaterstuk de kinderen in het publiek actief betrokken worden. Om dat te bewerkstelligen, is het nodig enkele kinderen uit de groep een taak te geven in het publiek. Zij moeten ervoor zorgen, dat ze de andere kinderen in het publiek enthousiast maken. Dit doen ze door te reageren op het toneelspel. Vooral wanneer aan het eind van enkele scĆØnes de koning en de koningin, de lakei en het kamermeisje nĆ©t te laat zijn om prinses Lamelos te vinden. Als die personages dan vragen waar de prinses is, reageren deze kinderen vanuit de zaal. Ook doen zij natuurlijk actief mee met het liedje Prinses Lamelos is zoek! (liedje 1), waarbij geklapt en gestampt moet worden.
Tip. Wellicht is het een idee om de tekst van het liedje duidelijk zichtbaar voor het publiek op te hangen. Hierdoor kan er gemakkelijk meegezongen worden.
Spelers en rollen
Meer of minder spelers
In dit theaterstuk kunnen alle kinderen uit de groep een rol krijgen. Bij een kleine groep kunt u rollen samenvoegen. U kunt bijvoorbeeld van drie prinsessen Ć©Ć©n prinses (of twee prinsessen) maken. En/of in plaats van zeven dwergen voert u minder dwergen op. Eventueel kunt u ook de lakei en/of het kamermeisje weglaten. En ook kunt u natuurlijk minder kinderen vanuit het publiek laten spelen. Omgekeerd kan het natuurlijk ook. U kunt rollen toevoegen, door bijvoorbeeld meer kinderen vanuit het publiek te laten spelen, twee kamermeisjes te nemen of naar eigen inzicht een sprookje in het verhaal toe te voegen.
Overzicht van de rollen
ā Prinses Lamelos
ā Koning Carlos
ā Koningin Haardos
ā Lakei Krimpveer
ā Kamermeisje
ā Prins
ā Dwergen 1-7
ā Kikker
ā Roodkapje
ā Grote, boze wolf
ā Grootmoeder
ā Sneeuwwitje
ā Assepoester
ā Doornroosje
ā Kinderen in het publiek
ā Verteller/voice-over
Aandachtspunt
Prinses Lamelos heeft niet voor niets deze naam. Wat voor karakter zou ze hebben? Houd hierover met de kinderen vooraf een gesprek. Prinses Lamelos is een zelfstandig en wat eigenwijs meisje, dat graag haar eigen gang gaat en zelf keuzes wil maken. Na het voorlezen (of vertellen) van het verhaal komt u op deze typering terug.
Startactiviteit in de groep
Alvorens met de eigenlijke activiteiten te beginnen, is het raadzaam om de sprookjes die voorkomen in het theaterstuk nog eens voor te lezen of te vertellen. De kinderen weten dan weer hoe het er in het sprookje āechtā aan toe ging. Tevens is zo de belangstelling voor het onderwerp gewekt.
Het verhaal
U leest onderstaand verhaal voor. Maar het is natuurlijk beter ā en veel leuker ā als u het verhaal uit het hoofd vertelt!
Vooraf vertelt u dat de klas aan de hand van dit verhaal een theaterstuk gaat maken, waarbij de kinderen zelf veel mogen bedenken en iedereen wat te doen krijgt. Het is een stuk, waarin sprookjes en sprookjesfiguren voorkomen, die de kinderen ongetwijfeld allemaal kennen. Maar of het er in die sprookjes allemaal net zo aan toe gaat als in de sprookjes uit het Grote Sprookjesboek, dƔt is nog maar de vraag!
Prinses Lamelos woont met haar ouders ā koning Carlos en koningin Haardos ā in een prachtig kasteel. Het prinsesje komt niets tekort. Voor alles wordt gezorgd. Daar zorgt haar kamermeisje wel voor! Waar de prinses gaat, gaat ook het kamermeisje. En als de koning en de koningin denken dat Lamelos wat tekortkomt, dan sturen ze er hun lakei op uit, om ervoor te zorgen dat het haar aan niets ontbreekt. Nu zul je wel denken dat prinses Lamelos een onuitstaanbaar verwend nest is. Maar dat is niet zo. Ze vindt het afschuwelijk dat er zo op haar wordt gelet! Ze wil zĆ©lf bedenken wat ze nodig heeft en wat ze wil, ook al zal er dan wel eens iets mislukken. Ze heeft er schoon genoeg van en besluit om het kasteel te verlaten en geen prinses meer te zijn.
De prinses verruilt haar mooie jurk voor een stoer pak. En alleen aan het kroontje kun je nog zien, dat ze een prinses is.
In de kasteeltuin ontmoet ze de kikker. Die haalt met een diepe zucht voor de zoveelste keer de gouden bal uit het water. Prinses Lamelos vraagt of ze hem een zoen moet geven, zodat hij in een prins verandert. Maar daar heeft de kikker helemƔƔl geen zin in. Dat baantje laat hij liever aan een ander over.
In het sprookjesbos komt de prinses Roodkapje tegen. Roodkapje is op weg naar haar grootmoeder. Alweer. Roodkapje heeft er schoon genoeg van om elke keer maar weer met zoān mandje op en neer te moeten lopen. Ze zou willen dat ze in een ander sprookje zat. Zelfs de grote, boze wolf heeft er genoeg van. Hij vindt er niks meer aan zo. Elke keer die grootmoeder opeten is nog niet zo erg, maar haar iedere keer weer uit zijn buik laten halen, dat is toch zĆ³ pijnlijk! Nee, hij speelt liever een potje kaart met grootmoeder. En die vindt het zo ook wel best. Ze krijgt het altijd zo benauwd in de buik van de wolf. Als prinses Lamelos dat hoort, vindt ze haar oude leventje niet eens zo slecht meer.
Tegen de avond komt prinses Lamelos aan bij het huisje van de zeven dwergen. Die zijn maar wat blij dat ze er is! Want de vorige prinses is al een poosje geleden meegenomen door een witte prins op een paard. Er is nog van alles te doen. De bedden moeten verschoond, de vloer moet geveegd en de ramen moeten gelapt. De prinses doet wat de dwergen aan haar vragen. Maar dat werk is ze niet gewend. Ze wordt er veel te moe van! En ze besluit dat ze ook hier niet wil blijven.
Prinses Lamelos trekt verder. Op een gegeven moment hoort ze stemmen. Ze besluit een kijkje te gaan nemen en treft drie prinsessen aan. Die klagen tegen elkaar over hun leven in het sprookje. De ene prinses klaagt nog harder dan de andere. Als prinses Lamelos vraagt wat er scheelt, vertellen de prinsessen waarom ze hun sprookje zo erg vinden. Als ze hun verhalen heeft aangehoord, stelt prinses Lamelos vast, dat haar eigen leventje op het kasteel zo slecht nog niet was.
Prinses Lamelos is moe van haar tocht door het bos. Ze zoekt een plekje op het mos en valt in slaap. Terwijl ze slaapt, komt er een witte prins op een paard voorbij. Als hij het meisje ziet, wordt hij op slag verliefd op haar. En zoals in de meeste sprookjes besluit hij om haar wakker te zoenen. Prinses Lamelos schrikt zich wild, maar bedenkt dan berustend dat Ć©lk sprookje zo eindigt. Samen gaan ze terug naar het kasteel van de koning en de koningin. Die zijn reuzeblij dat prinses Lamelos weer veilig thuis is. Ze besluiten om een groot feest te geven. En de prinses mag iedereen uitnodigen die ze wil. Nou, dat doet ze! Alle nieuwe vrienden en vriendinnen van haar avontuur komen. En ze feesten tot het weer licht wordt.
En de prinses? De leeft nog lang en gelukkig met haar witte prins. En… zoals het hoort, wuift ze naar de mensen en knipt ze lintjes door. Maar Ćn het kasteel blijft ze lekker doen wat ze zĆ©lf wil!
ScĆØnes
ScĆØne 1
ā¢ Podiumactiviteit: pantomime
ā¢ Liedje: Prinses Lamelos is zoek! (liedje 1)
ā¢ Beschrijving en aandachtspunten
ā Alle kinderen zingen allereerst het liedje Prinses Lamelos is zoek!
ā De verteller brengt het publiek in de sfeer van het verhaal, door (vooraf) in het kort te vertellen hoe prinses Lamelos leeft en wat haar dwarszit. Hij (of zij) vertelt, dat prinses Lamelos het beu is dat ze op haar wenken wordt bediend en dat ze overal wordt gevolgd door haar kamermeisje. Tot overmaat van ramp sturen haar ouders ā koning Carlos en koningin Haardos ā om de haverklap de lakei naar haar toe, om te controleren of alles nog wel goed met haar gaat en of alles naar wens is.
Ā» Zie: liedje 1.
ScĆØne 2
ā¢ Podiumactiviteit: toneelspel
ā¢ Beschrijving en aandachtspunten
Vanuit pantomime gaat het spel verder. Maar nu wordt er wƩl bij gesproken. Prinses Lamelos laat duidelijk merken, dat ze de bemoeienis van iedereen beu is. Ze wil niet meer achterna gelopen worden door haar dienstmeisje en gecontroleerd worden door Krimpveer. Ze besluit om weg te lopen en op zoek te gaan naar een beter leven. Ze kleedt zich om en slaat de deur met een klap achter zich dicht. Alleen aan haar kroontje kun je nog zien dat ze een prinses is.
ScĆØne 3
ā¢ Podiumactiviteit: tableau vivant
Het moet zijn alsof er steeds een plaatje van een prentenboek wordt omgeslagen.
ā¢ Beschrijving en aandachtspunten
De spelers vormen samen als het ware een āplaatje uit een prentenboekā. Als de spelers op hun plaats staan, vertelt de verteller wat er te zien is:
ā Plaatje 1. Prinses Lamelos loopt door de kasteeltuin. Ze moppert, omdat ze haar leven op het kasteel beu is. Met ferme stappen loopt ze richting het grote bos.
ā Plaatje 2. Bij de vijver ontmoet ze een kikker. De kikker moppert, omdat hij alweer de gouden bal aan de kant moet brengen. Dat is al zeker voor de honderdste keer dit jaar. Hij vindt het wel erg vervelend worden.
ā Plaatje 3. Prinses Lamelos vraagt of ze hem dan even moet kussen, zodat hij in een prins verandert. Ze buigt zich al naar voren, maar de kikker schrikt zich wild!
ā Plaatje 4. Prinses Lamelos is verbaasd dat de kikker niet wil veranderen in een prins. De kikker legt uit, dat hij dĆ”t baantje liever aan een ander overlaat. Hij blijft liever gewoon een kikker, ook al moet hij daarvoor dan elke dag een paar keer die gouden bal opduiken.
ScĆØne 4
ā¢ Podiumactiviteit: toneelspel en zang
Interactie met de spelers, die in het publiek zitten.
ā¢ Liedje: Prinses Lamelos is zoek! (liedje 1)
ā¢ Beschrijving en aandachtspunten
ā Aan het eind van de scĆØne ā als de prinses alweer is verdwenen ā komt de koning met zijn gevolg op het toneel. Zij zingen het liedje Prinses Lamelos is zoek!, gesteund door de kinderen, die in het publiek zitten.
ā Tot slot vraagt de koning welke kant de prinses is opgegaan. De kinderen in het publiek gaan staan en wijzen en roepen.
Ā» Zie: liedje 1.
ScĆØne 5
ā¢ Podiumactiviteit: toneelspel en zang
Een aantal spelers kan een koortje vormen, dat zachtjes Zeg Roodkapje, waar ga je henen? zingt of neuriet.
ā¢ Beschrijving en aandachtspunten
In het bos komt prinses Lamelos Roodkapje tegen, aan wie ze vraagt waar zij naartoe gaat. Roodkapje antwoordt verveeld, dat ze naar haar oma gaat. Dat lijkt de prinses wel gezellig. Maar Roodkapje heeft er helemaal geen zin in. Ze moet er elke week naartoe, met zoān stom mandje met spullen. En altijd bij de laatste bocht komt ze de wolf tegen en moet ze van hem ook nog bloemetjes gaan plukken. Alsof er bloemetjes in de winter bloeien! Samen lopen ze verder en ontmoeten de wolf.
De wolf zegt dat Roodkapje deze keer de bloemetjes wel kan laten zitten. Hij gaat nu meteen naar grootmoeder. Verbaasd lopen de meisjes mee. Grootmoeder zit al te wachten met een stok kaarten. Ze heeft helemaal geen zin om weer opgegeten te worden door de wolf. Ze hebben samen besloten om dat niet meer te doen. De kinderen moeten het maar lezen in een sprookjesboek. Zij doen niet meer mee!
Prinses Lamelos bedenkt, dat ze het nog niet zo slecht heeft in haar sprookjeskasteel.
ScĆØne 6
ā¢ Podiumactiviteit: toneelspel, rap, dansje bij de rap
ā¢ Rap: De zeven dwergen-rap
ā¢ Beschrijving en aandachtspunten
ā Nadat prinses Lamelos door de zeven dwergen welkom is geheten, gaat ze heel druk het huisje schoonmaken, terwijl de dwergen hun rap (met een dansje) opvoeren.
ā De dwergen zijn blij dat ze er is, want de vorige prinses is al een poosje geleden meegenomen door een witte prins op een paard. Er is nog veel te doen: de bedden moeten verschoond, de vloer moet geveegd, de ramen moeten gelapt. De prinses bedenkt, dat ze het thuis toch nog niet zo slecht had. Daarom trekt ze verder.
Ā» Zie: rap.
ScĆØne 7
ā¢ Podiumactiviteit: maskerspel
ā¢ Beschrijving en aandachtspunten
ā Op een gegeven moment hoort de prinses klagende stemmen. Ze besluit een kijkje te gaan nemen en treft drie prinsessen aan: Doornroosje, Assepoester en Sneeuwwitje. Ze klagen tegen elkaar over hun leven in het sprookje. De ene prinses klaagt nog harder dan de andere.
Als prinses Lamelos vraagt wat eraan scheelt, vertellen de prinsessen waarom zij hun sprookje zo erg vinden. Doornroosje klaagt, dat ze altijd zo vroeg naar bed moet, terwijl ze helemaal niet moe is. Assepoester klaagt, dat het glazen muiltje helemaal niet lekker zit. Ze krijgt steeds blaren op haar hielen. En Sneeuwwitje klaagt, dat ze altijd zo hard moet werken bij de dwergen en dat die dwergen daarbij altijd in de weg lopen.
Tja, dĆ”t heeft prinses Lamelos aan den lijve ondervonden! Als ze dat zo heeft aangehoord, besluit ze, dat haar leventje op het kasteel echt zo slecht nog niet was. Gauw gaat ze ervandoorā¦
ā Interview. Eventueel komt er een totaal onverwacht personage op, die de prinsessen op een overdreven manier gaat interviewen. (Bijvoorbeeld: Robin Hood of de lakei.)
ā Maskers. Voor scĆØne 7 hebben de kinderen een masker nodig. Het is het leukst om die maskers door de kinderen zelf te laten maken. Op stevig karton (of een dunne plaat multiplex) schilderen de kinderen een prinsessenhoofd. Zorg dat het hoofd vrij groot is. Dat is duidelijker voor het publiek. En de spelers kunnen er hun gezicht goed achter kwijt! Aan de achterkant bevestigt u een latje (of rondhout), waarmee de kinderen het masker kunnen vasthouden.
ScĆØne 8
ā¢ Podiumactiviteit: toneelspel
ā¢ Liedje: Prinses Lamelos is zoek! (liedje 1)
ā¢ Beschrijving en aandachtspunten
Aan het eind van de scĆØne ā als de prinses weer net is verdwenen ā komt de koning met zijn gevolg weer op, om te vragen of iemand zijn dochter heeft gezien. De spelers in het publiek reageren weer en zingen het liedje mee. Ze proberen ook de kinderen om hen heen enthousiast te krijgen om mee te zingen, te klappen en te stampen.
Ā» Zie: liedje 1.
ScĆØne 9
ā¢ Podiumactiviteit: toneelspel
ā¢ Beschrijving en aandachtspunten
Prinses Lamelos is moe van haar tocht door het bos. Ze zoekt een plekje op het mos en valt in slaap. Terwijl ze slaapt, komt er een witte prins op een paard voorbij. Als hij het meisje ziet, wordt hij op slag verliefd op haar. En zoals in de meeste sprookjes, besluit hij om haar wakker te zoenen. Prinses Lamelos schrikt zich wild, maar bedenkt dan berustend dat Ć©lk sprookje zo eindigt. Samen gaan ze terug naar het kasteel van de koning en de koningin.
ScĆØne 10
ā¢ Podiumactiviteiten
ā Slotlied door alle spelers. Ook de spelers die in het publiek zitten, komen daarvoor nu op het podium.
ā Toneelspel, zang, dans en acrobatiek op het feest.
ā¢ Liedje: Feest in het paleis (liedje 2)
ā¢ Beschrijving en aandachtspunten
De koning en de koningin zijn reuzeblij dat hun kind, prinses Lamelos, weer veilig thuis is. Ze besluiten om een groot feest te geven. En de prinses mag iedereen uitnodigen die ze wil. Nou, dat doet ze maar al te graag! Alle nieuwe vrienden en vriendinnen van haar avontuur komen. En ze feesten tot het weer licht wordt. En prinses Lamelos? Die besluit om gewoon prinses te zijn en dus braaf lintjes door te knippen en te wuiven. Maarā¦ Ćn het kasteel doet ze lekker waar ze zĆ©lf zin in heeft!
Bovendien gaat ze trouwen met haar lieve, witte prins. Lang zullen ze leven…!
Ā» Zie: liedje 2.
Rap
De zeven dwergen-rap
Tekst: Ilona HorvƔth
Dwerg 1 en 2: Prinsesje, o prinsesje,
āk ben zo blij dat jij er bent.
Dwerg 3 en 4: Wij moesten alles zelf doen,
maar dat zijn we niet gewend.
Dwerg 5 en 6: Vloer aanvegen, ramen lappen,
eten koken, houtjes kappen.
Alle dwergen: Veel te moeilijk, te vermoeiend.
Dwerg 7: Geen werk toch voor een ventā¦
Alle dwergen: O, nee!
Dwerg 1 en 2: De vorige prinses, die dacht:
ik ga hier weer eens weg.
Dwerg 3 en 4: Wij wilden best wel helpen,
maar we liepen in de weg.
Dwerg 5 en 6: Goot schoonmaken, boom omhakken,
tuin omspitten, banden plakken.
Alle dwergen: Veel te moeilijk, te vermoeiend.
Dwerg 7: Geen werk toch voor een ventā¦
Alle dwergen: O, nee!
Dwerg 1 en 2: Dus prinsesje Lamelos,
ga nu maar aan de slag.
Dwerg 3 en 4: Er is hier stof genoeg,
waar best een doekje over mag.
Dwerg 5 en 6: Vuilnis buiten, koffiezetten,
hond uitlaten, vliegen pletten.
Alle dwergen: Veel te moeilijk, te vermoeiend.
Dwerg 7: Geen werk toch voor een ventā¦
Alle dwergen: O, nee!
Liedje 1
Prinses Lamelos is zoek!
Tekst & muziek: Ilona HorvƔth
Refrein
Prinses Lamelos is zoek!
Prinses Lamelos is zoek!
Waar ik kijk, waar ik roep,
prinses Lamelos is zoek!
1
Ik kan haar nergens vinden.
Zoeken jullie mee?
Klap maar in je handen.*
Is dat geen goed idee?
Refrein
* Bij de volgende coupletten:
2 Stamp maar met je voeten.
3 Knip maar met je vingers.
4 Dans maar in de rondte.
Enzovoort.
Liedje 2
Feest in het paleis
Tekst & muziek: Floor Koedam
Volgorde van zingen: 1 ā 2 ā A ā 3 ā B ā 4.
1
Het is feest in het paleis.
Prinses Lamelos is binnen,
met haar vrienden en vriendinnen
uit het Grote Sprookjesbos.
2
Het is feest in het paleis.
Kijk, de gasten zijn al binnen,
roepen allemaal: āBeginnen
met het feest voor Lamelos!ā
Tussenstukje A
Zij beleefde avonturen
in het Grote Sprookjesbos.
Maar ze wilde toch naar huis toe,
ons prinsesje Lamelos.
3
Het is feest in het paleis.
De muziek kan ook beginnen.
En de Witte Prins komt binnen,
hand in hand met Lamelos.
Tussenstukje B
Ze ontmoette toen haar droomprins
in het Grote Sprookjesbos.
En nu gaat ze met hem trouwen,
ons prinsesje Lamelos.
4
Het is feest in het paleis.
Want het bruidspaar is al binnen.
Ja, het trouwfeest kan beginnen.
Hiep hoera, voor Lamelos!