Ontdek hoe poppenkastspel in groep 8 verrassend leuk en leerzaam kan zijn. Met een extra online praktijkvoorbeeld uit de klas van auteur Merel Jongman.

Bestanden

Klik op de naam van het bestand om het te openen.

Artikel

Praktijkopdracht uit eigen ervaring

Met mijn bovenbouwleerlingen speelde ik eens een verhaal over ridders na tijdens de geschiedenisles. Dit deed ik met een eenvoudig kartonnen kasteel en kartonnen poppetjes, die ik zelf had gemaakt. Ik was eerst bang dat ze het te kinderachtig vonden en zouden afhaken, maar ze hingen al gauw aan mijn lippen. Ze speelden mee met de ophaalbrug en leefden helemaal mee met het verhaal.

De kinderen maken zich de leerstof nog meer eigen als ze het daarna ook zelf gaan spelen en er hun eigen materiaal voor maken. Dan gaan ze er helemaal in op en dwing je ze ook na te denken over hoe het is gegaan. Dit gaat allemaal onbewust, want de leerlingen zijn heerlijk bezig met ontwerpen, knutselen, schilderen en toneelspelen.

‘Vlug, Hugo, in de boekenkist, nu!’ sist een stem er van achter het houten Slot Loevestein. De ophaalbrug, de torens en tralies; alles wijst erop dat deze poppenkast Slot Loevestein moet voorstellen. ‘Schiet nou op Hugo, straks zien ze je nog.’ De pop Hugo kruipt in het boekenkistje en Hugo’s vrouw sluit de kist. Er komen twee mannelijke handpoppen die het kistje meenemen. De mannen dragen de kist naar buiten. Vanachter het houten kasteel komen twee jongens uit groep 8 opgelopen, verkleed als mannen uit de 17e eeuw. Ze dragen een levensgrote boekenkist en acteren dat deze heel zwaar is. Zacht gegiechel klinkt er vanuit het publiek, maar dan klinkt er een geluidje vanuit de boekenkist. Groep 8 houdt zijn adem in…