Serie interviews met mensen die het onderwijs iets te bieden hebben.
Bestanden
Klik op de naam van het bestand om het te openen.
Artikel
Algemeen
Naam: Remco Pijpers.
Functie: Directeur stichting Mijn Kind Online.
Leeftijd: 43.
Woonplaats: Amsterdam.
Favoriete werkplek: Ons kantoor op de Amstel 82, met een prachtig uitzicht op de Zuidertoren en hotel De LāEurope.
Vrijetijdsbesteding: Voorlezen aan en dansen met mijn drie jonge kinderen. Als er tijd voor mijzelf is, lees ik graag literatuur of dans ik op heel oude jazzmuziek.
Wat heb jij met het onderwijs?
Persoonlijk, omdat mijn oudste kind, mijn zoon van 6, op de basisschool zit en ik als lid van de ouderraad zie hoeveel geluk hij heeft goed onderwijs te genieten, gegeven door fantastische, betrokken juffen en meesters. Wat betreft mijn werk: ik ervaar het als een groot voorrecht zelf zo nu en dan les te geven, over sociale media en mediawijsheid, voor een groep kinderen of jongeren. Elke keer dat ik dat doe, groeit mijn respect voor leraren weer.
Wat is jouw achtergrond?
Ik heb een achtergrond als journalist en historicus. Ik ben begonnen als freelance onderwijsjournalist, bulletin board systems opzettend voor onderwijzers, halverwege de jaren negentig. Lange tijd schreef ik voor onderwijstijdschriften over internet en kinderen, waarna ik zelf voor kinderen media ging maken. In 2005 ben ik, samen met mijn collega Justine Pardoen, begonnen met de stichting Mijn Kind Online, die onderzoekt wat kinderen tussen 0 en 18 jaar doen met nieuwe media. Daarover publiceren en adviseren we. We helpen scholen op het gebied van sociale media, maar we adviseren ook Unicef, Google, de Europese Commissie en makers van tv-programma’s voor kinderen. En soms maken we ook producten, zoals MyBee, een gratis 2.0-kinderbrowser, die jonge kinderen verwijst naar geschikte, mooie inhoud, in plaats van ze alleen maar weg te houden bij wat schadelijk kan zijn.
Wat heb jij het onderwijs/leerkrachten te bieden?
Expertise op het gebied van onderwijs en sociale media. Hoe kun je die positief inzetten, om je onderwijs nog beter te maken, ouderbetrokkenheid te verhogen en de uitstraling van de school te verbeteren? Ik ben niet de allesweter, ik ben wel een goede gesprekspartner, al sinds 1997 gepassioneerd bezig met het thema Kinderen en internet.
Heb je een praktische tip voor alle leerkrachten?
Download onze publicaties over kinderen en internet. Ons Handboek Mediawijsheid op School is gratis verkrijgbaar via onze site. In september komt er een vervolg: het Handboek Sociale Mediawijsheid op School. Dan ons inspiratieboek Sociale Media op de Basisschool, met portretten van uitblinkers, die succes hebben met sociale media in hun klas. Een andereĀ publicatie is App Noot Muis, over peuters en kleuters op internet, gratis te downloaden via mijnkindonline.nl.
Wat is je mooiste ervaring uit het onderwijs?
Ik heb zo veel mooie ervaringen. Mijn mooiste ervaring is de betrokkenheid bij de school van mijn eigen kind. Als lid van de ouderraad was ik een van de trekkers van het WIDFA, het WItte Olifant Documentaire- en Filmfestival Amsterdam. In de Mozes- en AƤronkerk op het Waterlooplein waren 700 mensen aanwezig – kinderen, leerkrachten, ouders en grootouders – om te genieten van mediaproducties, die door kinderen waren gemaakt. Op samenmediamaken.nl vind je een (gratis) toolkit, waarmee je zelf een mediafestival voor kinderen kunt opzetten.
Mijn mooiste ervaring als Mijn Kind Online-directeur was de actie, die De Voorwegschool in Heemstede deed, in het kader van ons project Sociaal Met Media: 50 achtstegroepers zetten zich in voor een school in Kenia, met hulp van sociale media. Toen zag ik hoe krachtig sociale media kunnen zijn en hoe mooi het is om kinderen te zien groeien, niet dankzij sociale media, maar dankzij hun twee juffen, met het talent om leerlingen sociale media te laten gebruiken om anderen te helpen.
Wat zou er volgens jou de komende tien jaar in het onderwijs moeten veranderen?
Wij denken, dat het gebrek aan mediawijsheid het nieuwe analfabetisme is. Mijn Kind Online ziet grote verschillen in mediavaardigheden tussen kinderen onderling. Veel hangt af van hoe ver de school is met het ICT-onderwijs. In de komende tien jaar moet daarom, meer dan nu gebeurt, werk gemaakt worden van de digitalisering van het onderwijs, zodat kinderen de kans krijgen zich stevig voor te bereiden op een carriĆØre, waarin je niet meer zonder sociale mediavaardigheden kunt.