Naam: David van der Kooij.
 Functie: Zelfstandige.
 eeftijd: 51. Woonplaats: Amstelveen.
 Favoriete werkplek: Aan een statafel (geeft focus). Vrijetijdsbesteding: Mijn werk is mijn hobby, helaas. Nou vooruit: lezen.

Wat heb jij met het onderwijs?
Onderwijs is de belangrijkste functie, noem het de life line, van onze samenleving. De overdrachtsplaats van gedeelde cultuur en kennis. We zeggen niet voor niets: kinderen hebben de toekomst. Verantwoordelijkheid nemen voor de ontwikkeling van kinderen gaat ons allemaal aan. Het gaat over betrokkenheid bij de maatschappij. Dat we daar op bezuinigen, vind ik gewoonweg dom. Dát heb ik met onderwijs!

Wat is jouw achtergrond?
Bedrijfsleven. Ik heb 21 jaar bij de KLM gewerkt, in de ICT, marketing en communicatie. Ik ben gek op logistiek. Ik geef onder meer trainingen en advies aan bedrijven. Mijn voorliefde gaat dan uit naar organisaties, waar logistiek een centrale rol speelt. Mijn «ding» is, om met creatieve denktechnieken de vindingrijkheid van de opdrachtgevers te vergroten. Zo maak ik mezelf overbodig. ‘Dan kunnen jullie het zelf en kan ik leuke dingen gaan doen,’ zeg ik wel eens gekscherend.

Wat heb jij het onderwijs/leerkrachten te bieden?
Vindingrijkheid. Dat betekent: veel ruimte voor nieuwsgierigheid, vragen stellen en ontdekken. Dit zie je in het natuurlijke leren van jonge kinderen terug: alles willen aanraken, in de modder roeren, proberen. Waarom remmen we kinderen hierin, zodra ze het alfabet kennen en tot tien kunnen tellen? Ik kan helpen die nieuwsgierigheid te bewaren, te ontwikkelen en toe te passen. Sinds 2007 maak ik materialen en geef ik workshops, waarin vindingrijkheid en creatief denken centraal staan. Voor leerkrachten én leerlingen. Mijn weblog Vindingrijk staat bol van de praktisch ideeën voor het ontwikkelen van een creatief leerklimaat op school. Dat is mijn cadeau aan het onderwijs.

Heb je een praktische tip voor alle leerkrachten?
Ja, twee zelfs. Eén: kijk iedere avond, voor het slapen gaan, in de spiegel en vraag jezelf af: waarom sta ik voor de klas? En: wat verwachten de kinderen van mij? En twee: ga naar mijn weblog Vindingrijk. Die vind je op https://vindingrijk.wordpress.com/

Wat is je mooiste ervaring uit het onderwijs?
Oef, die is moeilijk, om te kiezen dan wel te verstaan. Er gebeuren iedere dag mooie dingen in het onderwijs. Voor mij persoonlijk springt er één gebeurtenis uit. Nadat ik mij op creatief denken en onderwijs geworpen had, heb ik samen met leerkrachten een prachtig project gedraaid op BS Curtevenne in Kortenhoef. Ruim vijf weken lang hebben alle kinderen en leerkrachten een creatieve reis over een gefantaseerd eiland -KIEM heet het – gemaakt en daar van alles beleefd en geleerd over creatief denken. Het liet zien, dat je als school en als leerkracht, met een beetje durf, de ruimte vindt om aan denken te werken. Daar pluk je overal de vruchten van.

Tot slot nog graag een inspirerende uitspraak voor leerkrachten
No Guts, No Glory! Daarmee bedoel ik te zeggen, dat je als leerkracht ook je eigen weg moet kiezen. Je zit bomvol met talenten en ideeën, die je de kinderen cadeau kunt doen. Met een beetje extra creativiteit en durf kun je veel meer aan de kinderen geven dan je al doet. Dan ben jij de leerkracht, waar de kinderen van nu over dertig jaar nóg over zeggen: ‘Dat was een kanjer!’