Hier treft u de tekst, het notenschrift, de melodie en de karaoke en de lessuggesties aan.

Bestanden

Klik op de naam van het bestand om het te openen.

Muziek

Oma’s lekkerbekken

Refrein:
Spekken, koek en limonade.
Dikke repen chocolade.
Chocolade, koek en spekken.
Oma houdt van lekkerbekken!

1 Mijn oma schrijft verhalen,
vol eten en vol snoep.
En als ze bij ons voorleest,
dan zingt de hele groep…

Refrein

2 Want steeds als oma voorleest,
dan staan de tafels vol
met schalen koek en snoepgoed.
Dan is haar niets te dol!

Refrein

3 Zeg oma, hoor eens even.
Zegt opa wel eens ooit:
“Zo veel moet je niet geven!”
Maar oma hoort dat nooit.

Refrein

De liedjes beluisteren en downloaden

Hierboven staan de liedjesbestanden. Als u ze aanklikt, opent op uw computer een programma om ze af te spelen. Hebt u dit niet, dan kunt u de liedjes uiteraard wel gewoon opslaan.

Liednotering

200909liednotatie

Lessuggesties

Voor het kringgesprek

– Oma houdt van lekkerbekken.
Wat is een lekkerbek en wat betekent dus oma houdt van lekkerbekken?
(Een lekkerbek is hier iemand die van lekker snoepen/eten houdt. Een lekkerbekje is ook een in een deegjasje gebakken vis.)
– Waarom staat er snoep op tafel als oma voorleest? (Omdat ze er verhalen over schrijft.)
– Dan is haar niets te dol.
Wat wil dat zeggen? Wat zou oma dan allemaal (kunnen) doen?
– dan zingt de hele groep…
Wat zou dat voor groep zijn? (Bv. een schoolklas als ze daar voorleest, of alle kleinkinderen van oma.)
– Opa zegt: “Zoveel moet je niet geven.”
Waarom denk je dat opa dat zegt?
Waarom hoort oma dat nooit? Hoort ze het echt niet of…?
– Besteed ook aandacht aan het gezondheidsaspect. Snoepen op zich hoeft niet verkeerd te zijn, maar zoals met veel dingen gaat het erom hoe vaak en hoeveel je het doet.
Waarom is snoepen slecht? Wat kan er gebeuren als je veel snoept? Hoe kun je dat voorkomen?
Leest jouw oma of opa ook wel eens voor?
– Lees je zelf wel eens voor? Aan wie en welke soort verhalen?
– In het lied worden enkele soorten snoep genoemd. Kennen jullie nog andere soorten?

Rekenen

Laat de kinderen inventariseren welke soorten snoep het populairst zijn in hun groep of op school. De resultaten verwerken ze in een grafiek. Het niveau van de opdracht kunt u aanpassen aan uw groep.

Taal

– Laat de kinderen een andere tekst, met andere soorten snoepgoed, bedenken (en zingen) voor het refrein. Bv. in plaats van Spekken, koek en limonade. Dikke repen chocolade zingen ze: Toverballen alle kleuren. Lekker snoepen zonder zeuren. De tekst hoeft niet per se te rijmen. Laat de kinderen wel op ritme, aantal lettergrepen en klemtonen letten.
– De oma in het lied schrijft verhalen vol eten en vol snoep. Laat de kinderen zelf zo’n verhaal bedenken en opschrijven en (wie het wil…) voorlezen aan de groep.
– Laat de kinderen een elfje maken over een zelfgekozen snoepsoort, bv.:

Drop
Lekker zwart
En lekker zout
Daar hou ik van
Drop!

– Laat de kinderen een informatieve tekst schrijven over de voor- en nadelen van snoepen. De tekst is bedoeld om kinderen van hun eigen leeftijd (of iets jonger) te informeren over de gevaren van (te veel) snoepen.
– Misschien gebeurt het bij u op school, anders is dit wellicht een mooie gelegenheid om het te introduceren: laat de kinderen van uw groep (op vrijwillige basis) een stukje voorlezen in een lagere groep, bv. bij de kleuters. Ze kiezen zelf een tekst uit en oefenen die. Let hierbij op het niveau van het publiek!
– Laat de kinderen met behulp van een spreekwoordenboek (of op internet) zoveel mogelijk spreekwoorden en uitdrukkingen zoeken die met eten en snoep te maken hebben. Wat betekenen de spreekwoorden? Kunnen de kinderen situaties bedenken waarin het spreekwoord gebruikt kan worden?

Expressie

– Laat de kinderen een nieuw snoepje ontwerpen. Ze mogen een bestaand snoepje als uitgangspunt nemen of zelf iets heel nieuws bedenken. Denk aan vorm en smaak.
– Naar gelang uw groep meer aankan, kunt u hogere eisen aan de uitwerking stellen. Laat bv. de ingrediënten beschrijven en het productieproces. Wat kost het om het snoepje te maken? Hoe duur moet het verkocht worden om eraan te verdienen?
– Laat de kinderen reclame maken voor hun zelf ontworpen snoepje.: een poster, een advertentie, een reclamespotje tot een complete reclamecampagne om het nieuwe snoepje te lanceren.
– Laat een prachtig, kleurig snoepschilderij maken van Oost-Indische inkt en ecoline. Met O.I. inkt tekenen de kinderen hun tekenblad vol met snoepgoed naar keuze. Daarna worden de vormen opgevuld met ecoline.
– Laat snoepjes in het groot namaken met kosteloos materiaal. Bv. een keukenrol (of enkele wc-rolletjes aan elkaar) wordt een lekkere zuurstok, een leeg drankpak wordt een mega toffee. En wat dacht u van een felgekleurde, reuzegrote lolly van karton?

Algemeen

U kunt de kinderen ook nog de volgende opdrachten laten maken.

– Hoe wordt snoep gemaakt? Kies een snoepsoort en zoek dat uit. Schrijf of tik er een verslag over van maximaal een A4-tje.
– Zoek uit waar e kauwgom vandaan komt. Schrijf een verslagje over de geschiedenis van de kauwgom.
– Zoethout, jodenvet, duimdrop, poeliepek: allemaal snoepgoed van vroeger. (Vraag het je vader, moeder, opa of oma maar eens!) Maak een zo lang mogelijke lijst van “oud” snoepgoed en van “nieuw” snoepgoed. Schrijf bij elke soort wat het is en waarvan het gemaakt wordt.