Lied van de maand: Verjaarsdagcadeau

Bestanden

Klik op de naam van het bestand om het te openen.

Muziek
Artikel

Liednotering

De liednotering

De liedtekst

Refrein
Wat wil je voor je verjaardag?
Wat wil je voor een cadeau?
Dat vragen al mijn vriendjes.
En dan zeg ik voor de show:

1
‘Doe mij maar een tijger!
Ik aai ook graag een krokodil.
Of een stoere, sterke leeuw.
Dát is wat ik wil!’
Refrein

2
‘Geef mij maar duizend spinnen.
Of nee, een slang, die vind ik chill.
Of een vleermuis, zacht en stil.
Dát is wat ik wil!’
Refrein

3
‘Geef mij maar schorpioenen.
Of zeven liter kikkerdril.
Of een grote hamerhaai.
Dát is wat ik wil!’

Lessuggesties

Luistermomery

Verzamel wc-rolletjes, koop kleine spaanplaatdoosjes bij Xenos of gebruik een ander soort doosjes. Vul er telkens twee met hetzelfde materiaal, zoals rijst, macaroni, paperclips, knopen, zand, watjes enzovoort. Maak ze dicht en verpak ze als cadeautje.

Je gaat trakteren!! Laat een paar doosjes horen en vertel dat er telkens twee hetzelfde klinken omdat er hetzelfde in zit. Deel de doosje uit en laat de kinderen zoeken naar het gelijk klinkende cadeautje. Let op dat ze niet praten, zodat ze goed kunnen luisteren.

Als ze elkaar gevonden hebben gaan we controleren. Goed luisteren.. Klopt het?

Laat ze eens raden wat er in de doosjes zit. Als je de doosje niet verder gaat gebruiken kun je ze open laten maken om te kijken en te controleren.

Klinkende cadeautjes

Deel de werkbladen uit en zet er een op het bord. Leg een aantal instrumenten voor u op tafel en vraag de kinderen goed te luisteren naar de klank. Laat ze opletten of iets lang of kort klinkt, hard of zacht.

Speel op een trom, triangel, blokfluit (één lange toon), woodblock (snel) en bijvoorbeeld een guiro (u kunt ook een geribbelde fles gebruiken en daar langs schrapen)

Vraag aan de kinderen hoe ze deze geluiden zouden kunnen tekenen: niet de instrumenten maar het geluid. Laat ze nog eens luisteren naar bijvoorbeeld de trom. Om ze op gang te brengen in de goede richting stelt u vragen: is dit een hard geluid, klinkt het lang? Dus het is kort en hard. Hoe zou je dat kunnen tekenen?

Doe het eens expres fout voor: teken bijvoorbeeld een lange dunne lijn. U zult waarschijnlijk uitkomen op dikke zwarte stippen. Teken deze in het eerste cadeautje.

Doe het ook zo met de triangel Deze begint iets harder en klinkt daarna zachtjes nog lang door. Bij het laatste cadeautje klinkt er niets. Daar zou u zelf nog iets aan toe kunnen voegen. De kinderen teken mee op hun werkblad.

Zet de tekeningen op het bord in een bepaalde volgorde en deel de instrumenten uit. Wijs de cadeautjes een voor een aan en laat de kinderen spelen. Doe dit nog eens, maar nu wijst u het niet meer aan. Het volgende cadeau start als de vorige klaar is. Ze moeten dus op elkaar letten en naar elkaar luisteren

Als u genoeg instrumenten hebt, kunt u kinderen in groepjes hun eigen cadeaureeks laten maken en laten spelen. Het spel wordt nog leuker met meerdere cadeautjes (twee trommel-cadeautjes, twee triangel-cadeautjes). U kunt dan de reeks laten voorspelen, terwijl de luisteraars samen op hun tafel de cadeautjes in de goede volgorde neerleggen.