Kinderen vinden op de foto gaan helemaal niet altijd leuk. Het resultaat? Gekke bekken en een vrolijk lied.

Opmerking van de redactie: dit lied is al eens eerder verschenen in Praxisbulletin.

Lessuggesties

Als het lied ingestudeerd is kun je werken aan de tweede versie waar een soort echo is toegevoegd. Laat de kinderen luisteren en vraag naar de echo: is deze overal hetzelfde?
Een foto is een precies gelijkend plaatje. Hoe zit dat met deze echo? Waar is het een (muzikale) foto en waar wijkt het af?
Laat ze eerst alleen de echo meezingen
Verdeel dan de groep in tweeden en laat de twee groepen na elkaar zingen.

Drama/ beweging:
Maak groepjes van drie
1 is de fotograaf en die zegt: ā€œ1, 2, 3 klik!ā€
Daarbij zijn 2 en 3 het origineel en de foto
Nummer 2 maakt bewegingen terwijl de fotograaf telt. Op ā€˜klikā€™ staat nr 2 stil.
Nummer 3 maakt nu precies dezelfde bewegingen tijdens het tellen en staat in precies dezelfde houding stil als de fotograaf ā€˜klikā€™ zegt. Draai de rollen om.

Drama/ muziek ontwerpen
Maak groepjes van 4 of 5. In het groepje zijn 2 of 3 muzikanten en/of 2 of 3 spelers.
De spelers bedenken een stilstaand beeld dat ze samen vormen: de foto een de titel van de foto.
De muzikanten kiezen er instrumenten bij en bedenken welke geluiden en klanken zij erbij vinden passen. Denk eens aan: een startfoto van een sportwedstrijd, een portret van bijvoorbeeld een koninklijk huis, buitenaardse levensvormen, beroemdheden, maar ook een landschap een schaal met fruit.

Muziek maken
In het ritmestuk worden woorden gebruikt uit het lied. Oefen elke stem met de hele klas. Probeer er dan twee tegelijk te laten starten, bouw het uit naar vierstemmig (kan weken duren). U kunt ook een combinatie maken door bijvoorbeeld Flits Flits op trommels te laten spelen. U kunt alle stemmen vervangen door instrumenten. U kunt toonhoogte toepassen zoals in het tweede voorbeeld op het notenblad.