Lied van de maand: Hiep, hiep, hiep, hoera!

Bestanden

Klik op de naam van het bestand om het te openen.

Muziek
Artikel

Liednotering

De liednotering

De liedtekst

Hiep, hiep, hiep, hoera!
Hiep, hiep, hiep, hoera!
….. is jarig.
Wij vieren feest.
Gefeliciteerd, hoera, hoera.
Hiep, hiep, hiep, hoera!
Hiep, hiep, hiep, hoera!

Lessuggesties

Het lied is een “opvolglied” en kan in 8 groepjes worden gezongen. Eerst natuurlijk het liedje gewoon ‘los’ leren zingen. Als de kinderen het liedje los kennen, wordt het spannend gemaakt door er steeds een groepje meer van te maken. Eerst in 2 groepen, dan 3, enzovoort. Dat zal niet meteen in de eerste les lukken. Vaak is het wel zo dat kinderen het de eerste keer nog helemaal niet kunnen, maar bij de tweede keer verbazingwekkend snel.
Blijkbaar “groeit” het liedje vanzelf door nadat het eenmaal is aangeleerd.

Leer het lied aan met behulp van ritme/melodiestroken, waarin de vijf verschillende stukjes worden gebruikt. Dat kan met alleen klappen in de hand of slaan op een trom.
Maar het kan ook met een melodie-instrument. Liefst een slaginstrument (klokkenspel, metallofoon, of iets dergelijks).

Mogelijkheden

Start de muziekles met de vraag welke bekende en minder bekende verjaardagsliedjes de kinderen allemaal kennen.
Vandaag gaan we een nieuw feestliedje leren: “Hiep, hiep, hiep hoera!”

Download onder dit stuk hier de ritme/melodiestroken door op de bestandsnaam te klikken.

1. Laat eerst de kinderen zelf eens proberen om het ritme te klappen.
2. En vervolgens ook te spelen op het klankinstrument.
3. Klap dan zelf de ritmes en laat kinderen zoveel vingers opsteken als ze denken dat het juiste stukje is.
4. Idem, gespeeld op het klankinstrument.
5. Idem, maar nu door een aantal leerlingen.
Spelenderwijs krijgen de kinderen de tekst en de melodie zo vaak te horen, dat ze het lied daarna vrij snel ‘los’ kunnen zingen.
Voor de eerste les is dat wel genoeg.

Vervolg

In de tweede les, als de kinderen het liedje goed ‘los’ kunnen zingen, gaan ze leren om het lied in groepjes te zingen.
1. Eerst in 2 groepen, waarbij groep 2 in de 2e maat invalt.
2. Vervolgens in 3 groepen, die per maat invallen. En tenslotte met 4 groepen.

Nu: acht groepen

3. Als de kinderen het lied meerdere malen goed in 4 groepen hebben gezongen, kan het in 8 groepjes worden gezongen, die per halve maat invallen.
Ook nu weer groepje voor groepje. Om te oefenen, maar ook om het spannend te maken.
4. En tenslotte: neem het een keer op. De kinderen vinden dat erg leuk en het stimuleert het zingen!
Dat kan al met een mobieltje. En de opname (mp3) kan vervolgens ook op de website!