Met dit lied verwelkom en vier je de herfst met de kinderen.

Karaoke

De activiteiten hieronder passen goed bij dit lied van de maand.

Het weer als muziek
(10 minuten)

Nodig

  • instrumenten als ritmestokjes, claves, handtrom en/of tamboerijn, maracas (sambabal) en/of schudei/schudkoker
  • een afbeelding van herfst waarop duidelijk regen, wind en kou staan afgebeeld, bijvoorbeeld deze afbeelding
  • voicerecorder (op een telefoon)

Zing het lied Herfst is gekomen en bespreek typische elementen van herfstweer, zoals regen, wind en kou. Toon de afbeelding met weerelementen en bespreek waaraan je kunt zien dat het regent, dat het waait en dat het koud is. Vraag de kinderen met welk instrument de regen het best kan worden verklankt (bijvoorbeeld de ritmestokjes en de claves). En hoe kun je de wind verklanken? Misschien verzint een van de kinderen het wrijven over het vel van de handtrom? De kou, het bibberen, zou kunnen worden verklankt met de schud-instrumenten.

Maak afspraken met de kinderen en verdeel de instrumenten. Wijs op de afbeelding een van de drie elementen aan (regen, wind of kou). De kinderen maken de bijpassende geluiden. Geef jouw taak als aanwijzer door aan een van de kinderen en voer het nog eens uit.
Maak ook een opname van het geheel. Beluister samen met de kinderen de opname en vraag wat ze het beste stukje van de herfstmuziek vonden.
Dezelfde activiteit kan ook zonder instrumenten worden uitgevoerd. Regen is dan bijvoorbeeld het tikken van de vingers op tafel, wind het wrijven van de handen over elkaar en kou het mompelen van het woord bibber.

Zelfgemaakte herfstmuziek
(15 minuten)

Nodig

  • kleurplaat met lege herfstbladeren
  • schaar, wasco, stiften of kleurpotloden in de kleuren rood, geel, oranje en donkergroen
  • lijm
  • bruin papier (A4)
  • boomwhackers in de kleuren rood, geel, oranje en donkergroen

Maak van tevoren een eigen herfstcompositie door een aantal ingekleurde herfstbladeren (in de kleuren van de boomwhackers) uit te knippen en op een bruine A4-papier te plakken.
Zing met de kinderen het lied Herfst is gekomen en zoom in op het derde couplet ‘boomblaadjes vind je in elke kleur’. Laat de zelfgemaakte herfstcompositie aan de kinderen zien en vertel dat dit herfstmuziek is. Leg er de boomwhackers bij en nodig twee van de kinderen uit om de compositie te spelen.
Nadat twee of drie tweetallen de compositie hebben gespeeld leg je uit hoe een compositie wordt gemaakt. De kinderen kleuren de blaadjes van de kleurplaat in, knippen ze uit en plakken ze op het bruine papier. Daarna oefenen ze hun compositie. Later kunnen ze de verschillende composities aan elkaar voorspelen. Ook zouden ze elkaars compositie kunnen uitvoeren.

Herfstmuziek in beeld
(15 minuten)

Nodig

  • tekenpapier en kleurpotloden voor elk kind, kleurpotloden
  • muziekfragment Oktober van Tsjaikovsky

Vertel de kinderen dat je zo muziek aanzet en dat ze een herfsttekening gaan maken die bij de muziek hoort. Dat doen ze op de volgende manier: elk kind krijgt een tekenblad en start de tekening. Na één minuut luisteren en tekenen geven ze de tekening door, na weer een minuut nogmaals en daarna nog een keer. Uiteindelijk (bij de vierde minuut) komt de tekening weer terecht bij degene die gestart is met de tekening. Dit kind mag de tekening in de laatste minuut afmaken.
De muziek is klaar op 5.16’’; dan moeten ook alle tekeningen klaar zijn. Tijdens het tekenen mag er niet gepraat worden, zodat iedereen de muziek goed kan horen. Bekijk na afloop samen de tekeningen en bespreek de activiteit na.

Bewaren

Meer liedjes: