Het circus, een wereld vol wonderen en magie. Het lied van de maand neemt u mee naar een voorstelling zoals u die nog nooit hebt gezien.

Bestanden

Klik op de naam van het bestand om het te openen.

Artikel
Muziek

Lessuggesties

Met dit lied kunt u ‘alle’ kanten op: tekenen, knutselen, dramatiseren, improviseren, zingen…

Zomaar enkele suggesties:
• Gebruik het als intro bij een echte circusvoorstelling van uw kinderen. De coupletjes kunnen aangepast worden aan de optredens die gedaan worden.
• Sinds enige tijd mogen echte dieren niet meer optreden in het circus. Praat met uw groep over de gedachte achter deze maatregel. En hoe zit dat dan met dieren in een dierentuin?
• Pluchen beesten mogen natuurlijk nog wel optreden! Laat de kinderen circusnummers bedenken, inoefenen en uitvoeren waarin pluchen dieren een rol spelen.
• Bespreek de verschillende circusartiesten die in het lied genoemd worden. Kennen de kinderen ze allemaal? Er zijn er natuurlijk nog veel meer. Welke? Wat doen ze? Hebben de kinderen favoriete artiesten?
• De presentator van een circusvoorstelling wordt een spreekstalmeester genoemd. Hoe spreekt zo iemand? Waarom op zo’n overdreven manier?
Hoe praat een… politieagent, minister-president, kleuterjuf, voetbaltrainer, legerofficier, weerman of -vrouw, enzovoort? Leuk voor een zelfgemaakt ‘raad wie er praat-spel’.

Schimmenspel
Wat te doen:
• Verdeel de kinderen in kleine groepjes.
• Ieder groepje kiest een circusact.
• Elk groepje bespreekt welk materiaal ze gaan gebruiken om de act te kunnen uitbeelden.
• De leerkracht zorgt voor karton, splitpennen (voor de bewegende delen), dunne stokjes en ijzerdraadjes. De dunne stokjes en/of ijzerdraadjes hebben een dubbele functie: de figuren kunnen daarmee omhoog gehouden worden, maar ook mee bewogen worden (zoals bij Wajangpoppen).
• Het afstemmen van de verschillende figuren en materialen voor de acts is noodzakelijk, denk hierbij aan hoogte en breedte in centimeters.

Het presenteren van de acts:
• In het klaslokaal hangt een strakgespannen wit kaasdoek of laken.
• Achter het doek staat een bouwlamp op een statief (in verband met veiligheid).
• De gemaakte kartonnen figuren worden tussen het doek en de bouwlamp gehouden.
• Iedere groep krijgt oefentijd om de schaduweffecten uit te proberen.
• Bij het spelen van de acts is samenwerking cruciaal.
• Wanneer alle groepjes hun act geoefend hebben, kan de spreekstalmeester aan het werk om een verbindende tekst te maken.

Het is ook voor ouders en andere belangstellenden leuk wanneer van het hele circusprogramma een filmopname gemaakt wordt, die eventueel in een later stadium op de schoolsite en/of YouTube/Facebook geplaatst kan worden.

Stripverhaal of beeldverhaal
Wat te doen:
• Verdeel de kinderen in klein groepjes.
• Bepaal als leerkracht eerst zelf de grootte van de tekeningen en bespreek dat er onder de tekeningen teksten komen van wat er te zien is op de tekening.
• Laat de ‘spreekstalmeester’ door dezelfde leerling tekenen, zodat de verschillende acts/scènes ‘vloeiend’ aan elkaar verbonden kunnen worden door dezelfde stripfiguur.
• Ieder groepje kiest een circusact.
• Elk groepje bespreekt welk onderdeel van de scene getekend gaat worden.
• De leerkracht zorgt voor potloden, zwarte pennen (voor de definitieve lijnen), gummen en de juiste ‘ambiance’.
• Het afstemmen van de verschillende figuren en achtergronden voor de acts is noodzakelijk, denk hierbij aan de kleuren en vorm van de circustent, de piste, opbouw tribune en dergelijke.

Het samenvoegen van de tekeningen en de presentatie:
• Alle tekeningen worden in volgorde gebundeld.
• Kies (samen met de kinderen) een tekening die als voorkant wordt vergroot en wordt voorzien van een titel.
• Het gehele boekwerkje kan eventueel ook gescand en geprint worden.
• Een andere mogelijkheid is om foto’s van alle onderdelen te maken en ze daarna in een beeldverhaal met passende muziek te verwerken in een filmpje of PowerPoint.