Eten doen we elke dag. Dat moet ook wel. Bij veel eetgewoonten staan we nauwelijks (meer) stil. Maar hoe, wat en waarom eten we eigenlijk? In elk oneven nummer vindt u een artikel in deze serie.

Bestanden

Klik op de naam van het bestand om het te openen.

Artikel
Uitbreidingen
Beschrijving sjabloon
De ‘placemat’ is een coöperatieve werkvorm die als volgt werkt: elk groepje van vier kinderen krijgt een vel papier (A3 of A4), met in het midden een rechthoek. Vanuit de hoeken van de rechthoek zijn lijnen getrokken zodat er vier vakken zijn ontstaan, voor ieder kind een vak. Wanneer de leerkracht de opdracht heeft gegeven, kan elk kind in zijn eigen vak zijn ideeën en antwoorden opschrijven. Daarna overleggen de kinderen, wisselen hun ideeën en antwoorden uit en formuleren een gemeenschappelijk antwoord. Dat schrijven ze op in de gemeenschappelijke rechthoek. Daarop volgt de klassikale uitwisseling.

Andere artikelen uit deze reeks:

Bewuste eters

Tafelmanieren

Een kwestie van smaak