Hier treft u de tekst, het notenschrift, de melodie en de karaoke en de lessuggesties aan.

Bestanden

Klik op de naam van het bestand om het te openen.

Muziek

Hij is er weer!

1 Hij is weer in Nederland!
ā€˜k Heb hem op teevee gezien.
Met zijn schimmel en zijn pieten.
Het waren er wel een stuk of tien.

Refrein:
Sinterklaas met zijn mijter en staf
geeft cadeautjes en nooit straf.

2 Hij had weer veel pakjes mee
in en op zijn pakjesboot.
Wie zal ik nou eens wat schenken?
schreef hij in het Grote Boek op schoot.

Refrein

3 Hij komt ook bij ons op school.
ā€˜k Heb mijn schoen vast klaargezet.
Heel de klas is mooi versierd en
een stoel voor de sint. Oh, wat een pret!

Refrein
Download hier het Vakantie! MP3 bestand (melodie)
Download hier het Vakantie! MP3 bestand (karaoke-versie)

De liedjes beluisteren en downloaden

Hierboven in de lijst staan de liedjesbestanden. Als u ze aanklikt, opent op uw computer een programma om ze af te spelen. Hebt u dit niet, dan kunt u de liedjes uiteraard wel gewoon opslaan.

Liednotering

200811notenschrift

Lessuggesties

1 Interactief voorlezen van de tekst

Hebben de kinderen Sinterklaas ook op tv gezien? Wie kan er wat over vertellen?
Wat heeft de meeste indruk gemaakt?
Kunnen de kinderen naspelen wat ze gezien hebben?

Kennen de kinderen het spelletje: Ik ga op vakantie en ik neem mee?
Laat hen in de huid van Sinterklaas kruipen en speel het spel: “ik ga naar Nederland en ik neem meeā€¦”
In het lied wordt een aantal dingen genoemd, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer te bedenken (pakjesboot, schimmel, tien pieten, pakjes, mijter, staf, rode boek, pepernoten, speculaas, leesbrillletje enz.).

Sinterklaas is al oud en soms wat vergeetachtig. Laat de kinderen een lijstje maken van dingen die hij allemaal moet meenemen naar Nederland.
Ze kunnen tekenen, knippen en plakken uit tijdschriften, stempelen, schrijven of een combinatie van deze werkvormen gebruiken.

Hebben de kinderen de Sint al in het echt gezien (op werk van ouders, in winkelcentrum, op school, bij opa/oma)? Laat hen erover vertellen.
Wat voor kleren had hij aan? Heeft de sint altijd dezelfde kleren aan? Denk aan zijn vrije tijd.
Wat voor kleren hebben de kinderen aan? Hebben ze favoriete kleren?

Wat is een schimmel?
Weet iemand de naam van de schimmel van de sint?
Kennen de kinderen nog meer soorten paarden en namen voor paarden (bv. merrie, veulen, hengst, appelschimmel, (shetland)pony, arabier, trekpaard)?
Wie heeft er ook een paard? Wie heeft er wel eens op een paard gereden?
Wie is er bang voor paarden?
Kan “schimmel” nog iets anders betekenen?

Wat is het rode boek? Waar is het voor? Denk je dat jij er ook in staat? Wat zou er over jou in staan?
Laat de kinderen een goede en een minder goede eigenschap van zichzelf noemen.
Wellicht kunt u samen met de kinderen een eigen ā€œrode boekā€ maken waarin de genoemde eigenschappen staan met de verlanglijstjes. Laat de kinderen bedenken wat er nog meer in zou kunnen staan.

“Heel de klas is mooi versierd.”
Hoe zou de klas versierd zijn? Hoe is onze klas versierd? Is er thuis ook versierd? Wanneer en waarom versier je iets?
Wat voor soort versiering hoort speciaal bij sinterklaas?

“Een stoel voor de Sint.”
Hoe ziet die stoel eruit?
Laat de kinderen een stoel ontwerpen voor Sinterklaas.
U kunt ook een bestaande stoel laten “verbouwen”, maar de kinderen kunnen ook een stoel tekenen of knutselen.

2 Rekenen/tellen

U kunt allerlei reken- en telactiviteiten rond het liedje bedenken. Ik noem er slechts enkele.

Sinterklaas had “een stuk of tien” pieten bij zich. Hoeveel zijn er dat?
Geef kinderen opdrachten als: “Pak eens een stuk of vijf kleurpotloden.”

Hoeveel schimmels had de sint bij zich? Hoeveel mijters, schoenen, pakjes, pepernoten, enz.
Laat ook hoeveelheden in het lokaal benoemen en zoeken.

Wie kan tot tien tellen? En tot twintig?
Piet stopt in elke schoen twee pepernoten. Tel eens met hem mee hoeveel er dat zijn: 2, 4, 6 enz. Probeer hetzelfde met 3, 4, 5 pepernoten.

“Hij is er weer!”
Hoe lang is het geleden dat Sinterklaas in Nederland was? Voor de oudere kinderen kunt u hier wat meer aandacht aan de jaarkalender besteden.

3 Expressie

Naar aanleiding van het interactief voorlezen zijn al wat suggesties genoemd voor drama-, teken- en knutselopdrachten. Hier volgen er nog een paar.

Nepcadeautjes maken

Wie maakt het mooiste cadeautje? Laat de kinderen een doosje mooi inpakken en versieren. Ze kunnen prima gebruikt worden om het lokaal en de hal of gang in sinterklaassfeer te brengen.

Verlanglijstjes maken

Laat de kinderen op een groot vel hun verlanglijst maken. Ze mogen tekenen, knippen en plakken (uit tijdschriften), stempelen en schrijven. Piet houdt van prachtig versierde verlanglijstjes!