Hoe kunt u effectief remediƫren en verrijken bij spelling? Simpelweg meer of vaker woordjes oefenen is niet de oplossing. Met de (actieve) werkvormen in dit artikel helpt u de kinderen verder.
Bestanden
Klik op de naam van het bestand om het te openen.
Artikel en stappenplan
Links
Algemeen
Visuele hulpmiddelen en ezelsbruggetjes
Extra suggesties
Oefen zes weken met drie categorieƫn. Gebruik deze categorieƫn elke les door elkaar.
Benodigdheden: pictogrammen of andere visuele hulpmiddelen bij de drie categorieƫn, een korte beschrijving van de regel, schriftje of kleine ringband
Eerste 10-15 minuten
- Introduceer drie categorieƫn: leg ze uit en benoem de regel met behulp van een visueel hulpmiddel.
- De regels en pictogrammen krijgen een plek in de boekjes.
- Laat de kinderen drie voorbeeldwoorden in klankgroepen verdelen.
- Laat ze de woorden per klankgroep opschrijven.
Tweede 10-15 minuten
- De kinderen benoemen zelf de drie categorieƫn en de regel die erbij hoort.
- Laat ze drie voorbeeldwoorden in klankgroepen verdelen.
- Laat ze de woorden per klankgroep opschrijven.
- Kies Ć©Ć©n actieve werkvorm.
Derde 10-15 minuten
- De kinderen benoemen zelf de drie categorieƫn en de regel die erbij hoort.
- Kies Ć©Ć©n actieve werkvorm.
- Laat de kinderen dicteewoorden bedenken voor elkaar.