Daphne Verrest is uitgever bij Malmberg, een uitgeverij voor lesmethoden

Hoe weet je wat de leerkracht in een methode wil?
We voeren vaak gesprekken met leerkrachten, gaanĀ op lesbezoek, organiseren klantpanels en doen gericht onderzoek. Ook volgen we wat leerkrachten via de helpdesk en online groepen met ons en met elkaar delen.

Hoelang duurt het voor je klaar bent met een methode?
Het maken van een nieuwe methode duurt best lang. Tussen het eerste onderzoek en het verschijnen van alle materialen kan wel drie of vier jaar zitten. Daarna blijven we natuurlijk volgen of alles loopt zoals de bedoeling is. Als het nodig is, maken we er dan nog aanvullende materialen bij.

Wat vind je het leukst aan je vak?
Het bedenken van een nieuwe methode is als het leggen van een heel uitdagende puzzel. En daar hou ik wel van! Je moet met veel verschillende dingen rekening houden en dat moet allemaal goed en logisch samenkomen in de producten die we maken.

Krijg je weleens commentaar van kinderen op methodes? En zo ja, wat doe je daarmee?
Ja, soms ontvangen we commentaar van kinderen viaĀ de helpdesk, maar het meest horen we wanneer weĀ op lesbezoek zijn. Kinderen kunnen vaak heel goed uitleggen wat ze wel en niet fijn vinden en waarom. Als het iets is wat we vaker horen, dan proberen we daar in een volgende versie of bij een herdruk iets mee te doen.