Stel je voor: je bent een prinses en je moet je altijd netjes gedragen. Dan wordt zelfs je verjaardagsfeestje een saaie bedoening! Gelukkig verzint prinses Roos een slimme oplossing. Samen met haar gaan we ontdekken, dat je iemand anders kunt worden door jezelf te verkleden…

Een speciaal klasgenootje

Prinses Roos

De kinderen van groep 1/2 kijken vreemd op, als er op een ochtend een heel bijzondere leerling in de kring zit: een (bijna echte) prinses! De kinderen vragen zich dan ook af wat dit meisje (een levensgrote pop) in hun klas doet. De prinses vertelt, dat ze is weggelopen van huis. Ze wordt binnenkort vijf jaar en haar ouders, de koning en de koningin, willen een keurig feest voor haar organiseren, met saaie muziek en allemaal belangrijke en nette gasten.
Maar… de prinses heeft helemaal geen zin in zo’n verjaardagspartijtje! En daarom is ze stiekem weggelopen van het kasteel. Als de prinses vraagt of ze in de klas mag blijven logeren, reageren de kinderen enthousiast. Met elkaar bedenken we een naam voor haar: prinses Roos. De kinderen vinden de prinses zo leuk, dat ze in de kring allemaal naast haar willen zitten en met haar willen spelen.

En verder…

Ook toveren we de poppenhoek om tot torenkamer: een kamer, waar prinses Roos kan spelen en ’s nachts kan slapen. De kinderen tekenen de ouders van prinses Roos: de koning en de koningin. De koning moet een rood pak dragen en een witte mantel met gouden stippen. De koningin draagt een prachtige, rode jurk. En natuurlijk ontbreekt een gouden kroon bij beiden niet. De kinderen schilderen een groot kasteel: het kasteel, waar prinses Roos met haar ouders woont, compleet met kantelen en een torenkamertje.

Twee verlanglijstjes

In de kring bedenken de kinderen met elkaar wat prinses Roos graag voor haar verjaardag zou willen hebben. Er is alleen één probleem. De cadeautjes die prinses Roos écht wil hebben, passen niet bij het saaie verjaardagspartijtje dat haar ouders voor haar willen organiseren.
Dus moeten er twee verlanglijstjes worden gemaakt: een officieel verlanglijstje (voor het keurige feestje bij haar ouders) én een echt verlanglijstje (met daarop de cadeautjes, die prinses Roos écht zou willen hebben). Zo bedenken de kinderen voor het officiële verlanglijstje onder andere een zware, gouden kroon en een keurig, saai tasje.

Spiegeltje, spiegeltje in mijn hand…

De geheimzinnige kist

Op de tafel, in het midden van de kring, staat een grote, houten kist. De kinderen die ’s morgens vroeg de klas binnenkomen, proberen te ontdekken wat er in zit. “De kist is vast leeg!” is de reactie van Mark. “Misschien zit er wel een boek in!” bedenkt Erik. “Juf, weet jij wat er in de kist zit?” vraagt Gaby. Maar ook de juf weet het niet. Ze vertelt, dat de kist pas opengemaakt mag worden als alle kinderen er zijn.

Toverspiegel

Eindelijk is het dan zover. Alle kinderen zitten in de kring en de geheimzinnige kist mag worden opengemaakt. De twee kinderen, die de kist samen met de juf mogen openmaken, reageren verbaasd. Want wat zit er in de kist? Een spiegel! Een doodgewone spiegel! Althans, dat lijkt het. “Een spiegel?” roepen de kinderen verbaasd.
Dan vertelt prinses Roos dat ze de kist in het torenkamertje van het kasteel heeft gevonden. Eigenlijk is het torenkamertje verboden terrein voor haar. Maar ze is tóch stiekem de trap opgelopen naar de hoogste toren van het paleis. En daar stond de kist.
Ze hoopte, dat er mooie verkleedkleren in de kist zouden zitten. Want dan zou ze die saaie, kriebelende, veel te strakke jurk niet aan hoeven te trekken op haar verjaardagspartijtje. Maar ze vond geen verkleedkleren. Alleen maar een spiegel. En daar werd ze heel verdrietig van. Tot de prinses min of meer per ongeluk in de spiegel keek! Opeens werd ze heel erg blij! Want de spiegel bleek geen gewone spiegel te zijn, maar een toverspiegel! In deze toverspiegel zag de prinses eruit zoals ze er zelf graag uit zou willen zien!

Zien wie je zou willen zijn

Natuurlijk willen alle kinderen nu ook in de spiegel kijken. Enkele meisjes zien zichzelf als prinses in de spiegel. Een paar jongens zijn politieagent geworden. Pepijn en Dylan zien zichzelf als spiderman. Eva is Sneeuwwitje geworden. En de juf? Die ziet zichzelf als een clown!
De kinderen versieren daarna allemaal een grote contourtekening van de prinses, zoals zij denken dat prinses Roos er graag uit zou willen zien.

Op avontuur met de prinses

Verkleden

Prinses Roos vertelt, dat ze op weg van het kasteel naar school allemaal dingen heeft gedaan, die ze normaal nooit zou mogen. Daarbij is ze ook andere kinderen tegengekomen, om mee te spelen. Bij elke activiteit krijgt de prinses andere kleren aan. Want in een strakke prinsessenjurk kun je natuurlijk niet lekker bewegen!
De kinderen bedenken met elkaar wat prinses Roos allemaal gedaan heeft onderweg van het kasteel naar school. Ze heeft gekke kunstjes gedaan, ze heeft gevoetbald, ze is over slootjes gesprongen, ze is in een boom geklommen en ga zo maar door!

Uitbeelden

In de gymzaal gaan de kinderen alle avonturen van prinses Roos uitbeelden. En telkens vraagt de leerkracht aan de kinderen of prinses Roos zich bij dit avontuur blij, boos, bang of verdrietig voelde. “Prinses Roos wordt verdrietig, als ze een voetbal tegen haar hoofd krijgt,” weet Mohammed te vertellen. “Ze wordt bang als er een grote hond op haar af komt rennen!” zegt Sara. Enzovoort. Natuurlijk laten we elkaar ook zien hoe prinses Roos kijkt en beweegt als ze blij, boos, bang of verdrietig is.

Terug naar het kasteel

Uitnodiging voor het feest

Op een dag vertelt prinses Roos dat ze haar ouders toch wel heel erg mist en haar verjaardag niet zonder hen wil vieren. Ze gaat samen met haar vriendjes en vriendinnetjes terug naar het kasteel. Als haar ouders zien hoe gelukkig ze er nu uitziet, mogen alle vriendjes en vriendinnetjes ook op het feest komen. Dat betekent, dat de kinderen van groep 1/2 ook uitgenodigd zijn, want zij zijn immers óók vrienden en vriendinnen van prinses Roos geworden! De grootste verrassing is, dat iedereen zelf mag weten wat hij/zij aan zal trekken op het verjaardagspartijtje.
Meteen beginnen de kinderen druk met elkaar te overleggen wat ze aan zullen trekken als ze naar het verjaardagsfeest van prinses Roos gaan. “Ik neem mijn toverstafje mee,” roept Anne. “En ik doe mijn kroontje op,” zegt Femke heel deftig en koninklijk. Meteen wordt duidelijk dat er heel veel prinsessen aanwezig zullen zijn. En zelfs Jelte, in de gedaante van de tovenaar van Harry Potter, ontbreekt niet.

Helpen met de organisatie

De kinderen zijn niet alleen te gast op het verjaardagsfeest. Ze mogen ook helpen het feest te organiseren. Samen met de leerkracht maken de kinderen een uitnodiging voor de ouders. Want ook die zijn welkom op het verjaardagspartijtje. “We moeten wél slingers hebben,” zegt een kind. “Ja, natuurlijk. En ook wat lekkers!” weet een ander kind te melden. Natuurlijk moet de klas er feestelijk uit komen te zien en worden er zelfgemaakte slingers opgehangen. Vooral het opblazen van de ballonnen vinden de kinderen erg interessant. Ook vinden ze dat een verjaardagsmuts niet mag ontbreken, want die krijgen ze zelf immers ook altijd op, als ze hun verjaardag op school vieren. Ook maken ze een cadeautje voor de prinses, nadat een van hen dit enthousiast heeft geopperd. De prinses krijgt uiteindelijk een ketting cadeau en ook nog een aantal tekeningen.

Lang zal ze leven in de gloria!

Feest!

Eindelijk is het dan zover. Het verjaardagspartijtje kan beginnen! Alle gasten zien er prachtig uit. Er zijn prinsessen, échte spidermen, ridders, cowboys en ook Robijntje is van de partij. De kinderen zingen alle verjaardagsliedjes die ze kennen voor prinses Roos. En natuurlijk heeft zij een traktatie voor de kinderen.
Aan het eind van de middag komen de ouders en opa’s en oma’s van de kinderen in de klas kijken naar alles wat ze gemaakt hebben. De kinderen vertellen erover. En met elkaar zingen we in de kring het Prinsessenlied, dat we hebben geleerd:

Het Prinsessenlied

(Melodie: In Holland staat een huis.)

In het bos staat een kasteel.
De prinses wil heel erg veel.
Ze mag niet spelen in de tuin,
want dan wordt haar jurkje bruin.
Ze speelt in het kasteel.
Ze speelt in het kasteel.

Prinses Roos wordt bewonderd en gefeliciteerd. En… ze heeft natuurlijk de verjaardag van haar leven!

Meer informatie

Voor meer informatie en scenario van dit verhalend ontwerp: zie de webwinkel van het Bureau Educatief Ontwerpen op www.verhalendontwerpen.nl.