Nieuw! Drama-activiteiten naar aanleiding van nieuwsberichten. In deze internetuitbreiding vindt u de vijfde aflevering.
Vanaf het januarinummer 2012 van Praxisbulletin vindt u hier een nieuwe reeks van De Dramatheek: spelsuggesties naar aanleiding van nieuwsberichten.
Uitgaande van een recent nieuwsbericht krijgt u dan steeds de drie opdrachten te zien, die ook in dit inleidende artikel zijn beschreven: het bericht zelf, wat er gebeurde vĆ³Ć³r het krantenbericht, wat er gebeurde na het krantenbericht. In deze internetuitbreiding vindt u deĀ vijfde aflevering.
De situatie
Op 6 en 7 juni 2012 gaan een heleboel Nederlanders de Alpe dāHuez op fietsen. Dat doen ze om geld op te halen voor een heel goed doel, namelijk KWF Kankerbestrijding. Het KWF doet onderzoek naar kanker en hoopt zo voor elkaar te krijgen dat steeds meer mensen genezen van deze verschrikkelijke ziekte. Eigenlijk is het de bedoeling om maar liefst zes keer de Alpe dāHuez op te fietsen. Dat is heel erg moeilijk, want de Alpe dāHuez is een hele hoge en steile berg. Dit grote sportevenement noemen ze daarom ook wel: Alpe dāHuZes.
De eigenaar van een fietswinkel was van plan om de fietsers die mee gaan doen aan de Alpe dāHuzes te gaan sponsoren. Daarom had hij een collectebus op zijn toonbank gezet. Veel klanten gooiden daar hun kleingeld in. Een paar klanten hadden echter een heel ander plan. Zij probeerden de collectebus te stelen. De fietsenmaker zag het gebeuren en reageerde razendsnel. Hij deed meteen de deur op slot, zodat de dieven niet weg konden, en hij belde de politie. De politie heeft de dieven gearresteerd.
Hier vindt u het nieuwsbericht: Fietsverkopen sluit dieven op.
Wat gebeurt er voor het bericht?
Personages:
– Fietsenmaker Cees
– De burgemeester
– Een dame
– Twee kinderen
De fietsenmaker is druk bezig met het oprollen van een binnenband van een fiets. De burgemeester komt binnen. Aan zijn hand heeft hij een fiets.
Burgemeester: āZo, Cees. Heb je even? Mijn band is namelijk plat. Ik weet niet hoe het komt.ā
Fietsenmaker: āNatuurlijk excellentie. Ik heb wel even tijd. (loopt naar de fiets)
Ik zie het al. U bent door een spijker gereden. Als u de fiets hier laat staan, dan zal ik de band zo meteen plakken. Kunt u hem over een uurtje ophalen?ā
Burgemeester: āNatuurlijk. Kan ik wel alvast afrekenen?ā
(ze rekenen af)
Fietsenmaker: āMisschien wilt u meedoen aan het goede doel? We collecteren voor de Alpe dāHuZes.ā
Burgemeester: āDat is een uitstekend doel. Natuurlijk. Hier. Ik stop er 5 euro in.ā
Fietsenmaker: āDank u wel, excellentie.ā
(burgemeester loopt weg)
(Dame komt binnen)
Fietsenmaker: āGoedemiddag mevrouw Kerkenbos.ā
Dame: āGoedemiddag fietsenmaker. Hebt u een nieuw lampje voor me? Mijn voorlamp is kapot.ā
Fietsenmaker: āOei, dat is niet zo fijn. Voor u het weet hebt u een boete voor rijden zonder licht. Kijk eensā¦ een lampje. Dat is dan 4,50 euro.ā
(Dame geeft geld)
Fietsenmaker: āWilt u misschien meedoen aan het goede doel? We zamelen geld in voor Alpe dāHuZes.ā
Dame: Graag. āIk zal mijn kleingeld in de collectebus doen. Alle kleine beetjes helpen, nietwaar?ā
Fietsenmaker: āHartelijk bedankt!ā
(Dame loopt winkel uit.)
(Twee kinderen komen winkel in)
Kinderen: āHebt u fietsbellen?ā
Fietsenmaker: āNatuurlijk heb ik fietsbellen. Kijk maar. Ik heb gewone zilverkleurige bellen, of bellen met een plaatje erop.ā
Kind 1: āIk wil de Donald Duck-bel.ā
Kind 2: āIk wil de Mickey Mouse-bel.ā
Fietsenmaker: āJullie hebben goed gekozen. Dat is dan 4 euro per persoon.ā
(Kinderen betalen)
Fietsenmaker: āMogen jullie van je ouders iets aan het goede doel geven?ā
Kinderen: āNatuurlijk! Dit is ons zakgeld hoor. Daar mogen we mee doen wat we willen.ā
Fietsenmaker: āWeten jullie wat Alpe dāHuZes is?ā
Kinderen: āNatuurlijk! Daar heeft de juf het al over gehad. Haar vriend gaat zelfs meefietsen.ā
Fietsenmaker: āGeweldig! Ik collecteer voor Alpe dāHuZes en ik ga zelf ook meefietsen.ā
(Kinderen stoppen een paar muntjes in de collectebus)
Fietsenmaker: āDank jullie wel!ā
Kinderen: āTot ziens.ā
(Lopen weg uit de winkel; ze zijn zichtbaar blij met hun nieuwe bellen.)
Het spelen van het bericht zelf
Personages:
– Fietsenmaker
– Drie dieven (een meisje, een vrouw en een man)
– Twee politieagenten
De man, vrouw en het meisje komen binnen. Ze lopen langzaam door de winkel en bekijken alles rustig.
Fietsenmaker: āKan ik jullie helpen?ā
Vrouw: “Nee, hoor. We kijken alleen maar rond. Onze dochter heeft binnenkort een ā¦ ehā¦ fiets nodig. Niet waar, liefje?ā
Meisje: āWie? Oh, ik. (mompelt) Ja, ik was de dochter. (hardop) Ja! Ik heb een fiets nodig.ā
Man: āVoor haar rapport. Ze krijgt een heel goed rapport.ā
Meisje: āKrijg ik een goed rapport?ā
(man kijkt haar waarschuwend aan)
Meisje: āJa! Ik krijg een geweldig rapport. Hartstikke goed. Met alleen maar voldoendes.
Fietsenmaker: Nou, dat is mooi. Kijk maar rond. Ik heb daar omafietsen staan en hier staan een paar sportieve trekfietsen.ā
(De drie klanten lopen onderzoekend door de winkel; de fietsenmaker staat halverwege de winkel om wat spulletjes recht te leggen; ineens gaat het meisje voor hem staan)
Meisje: āEn hoe ā¦ehā¦ hoe hard kan zoān omafiets nou?ā
Fietsenmaker: āDat ligt aan jouw benen. Hoe harder je traptā¦ HĆ©!ā
(Fietsenmaker ziet hoe vrouw collectebus van de toonbank probeert te pakken)
Fietsenmaker: āBlijf daarvan af!ā
(Hij draait zich snel om en barricadeert de deur; terwijl hij ervoor blijft staan, belt hij met zijn mobieltje de politie)
Man: āLaat ons erdoor!ā
Fietsenmaker: āGeen sprake van! Ja, politie? Fietsenbedrijf Cees en Co. Een geval van diefstal op heterdaad. De dieven zijn nog in het pand. Snel graag.ā
Vrouw: āLaat ons gaan.ā
Fietsenmaker: āNee, hoor. Leggen jullie eerst maar uit aan de politie wat jullie van plan waren.ā
Politieagenten: (komen rennend binnen) āAha! Ik zie het al. Jullie moeten mee naar het bureau.ā
(Ze doen handboeien om bij de dieven)
Politieman 1: āHartelijk bedankt Cees! Je hebt al het werk eigenlijk al voor ons gedaan. Hartstikke goed.ā
(Agenten en dieven gaan weg)
Wat gebeurt er na het bericht?
Personages:
Fietsenmaker
Twee politieagenten
Burgemeester
Dame
Twee kinderen
Nog een paar klanten
(De fietsenmaker staat een paar fietsbellen op te poetsen. Ineens komen de agenten, de dame, de kinderen en een paar andere klanten samen met de burgemeester binnen. Ze gaan allemaal om de fietsenmaker heen staan.)
Fietsenmaker: āUwe excellentie, wat is er aan de hand?ā
Burgemeester: āU hebt buitengewoon dapper gereageerd, Cees. Die dieven waren waarschijnlijk nooit gepakt als u niet meteen de deur op slot had gedaan.ā
Agent 2: āAhumā¦ nou jaā¦ nooitā¦nooit is niet helemaal waar. Wij zijn er ook nog natuurlijk.ā
(Burgemeester kijkt streng naar agenten)
Agent 2: āSorry.ā
Burgemeester: āWij zijn u zeer dankbaar. De dieven bleken nog meer diefstallen te hebben gepleegd. Ze zitten voorlopig achter slot en grendel. Daarom komen we u een beloning brengen.ā
Fietsenmaker: āDat is toch helemaal niet nodig.ā
Burgemeester: āU krijgt van de gemeente 1000 euro. Voor het goede doel.ā
Fietsenmaker: āMaar dat is fantastisch! Heel hartelijk bedankt!ā
Dame: āEn ik kom ook nog wat extraās geven.ā
Kinderen: āOnze ouders hebben ons nog wat geld gegeven voor het goede doel.ā
Andere klanten: āOok wij dragen ons steentje bij.ā
(Fietsenmaker laat enthousiast de collectebus rondgaan; Iedereen stopt er wat in)
Fietsenmaker: āHeel hartelijk bedankt allemaal. Ik weet zeker dat we dit jaar heel veel geld ophalen. Dankzij jullie!ā
(Iedereen applaudisseert)
Tips
Tip 1:
De aankleding van de winkel kan heel eenvoudig. Een tafel met de collectebus erop is de toonbank. Zet twee of drie kinderfietsen op het toneel. Een bak met fietsbellen (desnoods een paar bellen lenen van de leerlingen) en een stoel waar een fietstas overheen hangt maken de winkel af.
Tip 2:
Het publiek moet direct zien dat de dieven niet te vertrouwen zijn. Leg de spelers uit dat de drie natuurlijk niet echt vader, moeder en dochter zijn. Ze verzinnen ter plekke smoesjes om maar in die winkel te kunnen rondhangen. Hoe gedraag je je verdacht?
Dat kan je laten zien door heel schichtig door de winkel te lopen en nerveus om je heen te kijken.
Tip 3:
De dieven proberen de winkel uit te komen nadat de fietsenmaker de deur op slot heeft gedaan. Het is geen goed idee om de spelers aan elkaar te laten trekken om toch bij de deur te kunnen. Het ziet er niet mooi uit en het is niet veilig. Beter is om de fietsenmaker te laten dreigen met een bezem of een ander raar wapen, zodat de dieven niet in de buurt durven te komen.
Andere activiteiten
De kinderen in de klas kunnen hun eigen Alpe dāHuZes houden door bijvoorbeeld 6 keer een parcours te fietsen op het schoolplein, of 6 keer een parcours af te leggen in de gymzaal. Als alle kinderen zich laten sponsoren door ouders, opaās, omaās en de buren kunt u als school een mooi bedrag ophalen voor het KWF.
Serie: De dramatheek
Lees ook de andere artikelen uit deze serie: