Nieuw! Drama-activiteiten naar aanleiding van nieuwsberichten. In deze internetuitbreiding vindt u de vijfde aflevering.

Vanaf het januarinummer 2012 van Praxisbulletin vindt u hier een nieuwe reeks van De Dramatheek: spelsuggesties naar aanleiding van nieuwsberichten.
Uitgaande van een recent nieuwsbericht krijgt u dan steeds de drie opdrachten te zien, die ook in dit inleidende artikel zijn beschreven: het bericht zelf, wat er gebeurde vóór het krantenbericht, wat er gebeurde na het krantenbericht. In deze internetuitbreiding vindt u de vijfde aflevering.

De situatie

Op 6 en 7 juni 2012 gaan een heleboel Nederlanders de Alpe d’Huez op fietsen. Dat doen ze om geld op te halen voor een heel goed doel, namelijk KWF Kankerbestrijding. Het KWF doet onderzoek naar kanker en hoopt zo voor elkaar te krijgen dat steeds meer mensen genezen van deze verschrikkelijke ziekte. Eigenlijk is het de bedoeling om maar liefst zes keer de Alpe d’Huez op te fietsen. Dat is heel erg moeilijk, want de Alpe d’Huez is een hele hoge en steile berg. Dit grote sportevenement noemen ze daarom ook wel: Alpe d’HuZes.

De eigenaar van een fietswinkel was van plan om de fietsers die mee gaan doen aan de Alpe d’Huzes te gaan sponsoren. Daarom had hij een collectebus op zijn toonbank gezet. Veel klanten gooiden daar hun kleingeld in. Een paar klanten hadden echter een heel ander plan. Zij probeerden de collectebus te stelen. De fietsenmaker zag het gebeuren en reageerde razendsnel. Hij deed meteen de deur op slot, zodat de dieven niet weg konden, en hij belde de politie. De politie heeft de dieven gearresteerd.

Hier vindt u het nieuwsbericht: Fietsverkopen sluit dieven op.

Wat gebeurt er voor het bericht?

Personages:
– Fietsenmaker Cees
– De burgemeester
– Een dame
– Twee kinderen

De fietsenmaker is druk bezig met het oprollen van een binnenband van een fiets. De burgemeester komt binnen. Aan zijn hand heeft hij een fiets.
Burgemeester: “Zo, Cees. Heb je even? Mijn band is namelijk plat. Ik weet niet hoe het komt.”
Fietsenmaker: “Natuurlijk excellentie. Ik heb wel even tijd. (loopt naar de fiets)
Ik zie het al. U bent door een spijker gereden. Als u de fiets hier laat staan, dan zal ik de band zo meteen plakken. Kunt u hem over een uurtje ophalen?”
Burgemeester: “Natuurlijk. Kan ik wel alvast afrekenen?”
(ze rekenen af)
Fietsenmaker: “Misschien wilt u meedoen aan het goede doel? We collecteren voor de Alpe d’HuZes.”
Burgemeester: “Dat is een uitstekend doel. Natuurlijk. Hier. Ik stop er 5 euro in.”
Fietsenmaker: “Dank u wel, excellentie.”
(burgemeester loopt weg)

(Dame komt binnen)
Fietsenmaker: “Goedemiddag mevrouw Kerkenbos.”
Dame: “Goedemiddag fietsenmaker. Hebt u een nieuw lampje voor me? Mijn voorlamp is kapot.”
Fietsenmaker: “Oei, dat is niet zo fijn. Voor u het weet hebt u een boete voor rijden zonder licht. Kijk eens… een lampje. Dat is dan 4,50 euro.”
(Dame geeft geld)
Fietsenmaker: “Wilt u misschien meedoen aan het goede doel? We zamelen geld in voor Alpe d’HuZes.”
Dame: Graag. “Ik zal mijn kleingeld in de collectebus doen. Alle kleine beetjes helpen, nietwaar?”
Fietsenmaker: “Hartelijk bedankt!”
(Dame loopt winkel uit.)

(Twee kinderen komen winkel in)
Kinderen: “Hebt u fietsbellen?”
Fietsenmaker: “Natuurlijk heb ik fietsbellen. Kijk maar. Ik heb gewone zilverkleurige bellen, of bellen met een plaatje erop.”
Kind 1: “Ik wil de Donald Duck-bel.”
Kind 2: “Ik wil de Mickey Mouse-bel.”
Fietsenmaker: “Jullie hebben goed gekozen. Dat is dan 4 euro per persoon.”
(Kinderen betalen)
Fietsenmaker: “Mogen jullie van je ouders iets aan het goede doel geven?”
Kinderen: “Natuurlijk! Dit is ons zakgeld hoor. Daar mogen we mee doen wat we willen.”
Fietsenmaker: “Weten jullie wat Alpe d’HuZes is?”
Kinderen: “Natuurlijk! Daar heeft de juf het al over gehad. Haar vriend gaat zelfs meefietsen.”
Fietsenmaker: “Geweldig! Ik collecteer voor Alpe d’HuZes en ik ga zelf ook meefietsen.”
(Kinderen stoppen een paar muntjes in de collectebus)
Fietsenmaker: “Dank jullie wel!”
Kinderen: “Tot ziens.”
(Lopen weg uit de winkel; ze zijn zichtbaar blij met hun nieuwe bellen.)

Het spelen van het bericht zelf

Personages:
– Fietsenmaker
– Drie dieven (een meisje, een vrouw en een man)
– Twee politieagenten

De man, vrouw en het meisje komen binnen. Ze lopen langzaam door de winkel en bekijken alles rustig.
Fietsenmaker: “Kan ik jullie helpen?”
Vrouw: “Nee, hoor. We kijken alleen maar rond. Onze dochter heeft binnenkort een … eh… fiets nodig. Niet waar, liefje?”
Meisje: “Wie? Oh, ik. (mompelt) Ja, ik was de dochter. (hardop) Ja! Ik heb een fiets nodig.”
Man: “Voor haar rapport. Ze krijgt een heel goed rapport.”
Meisje: “Krijg ik een goed rapport?”
(man kijkt haar waarschuwend aan)
Meisje: “Ja! Ik krijg een geweldig rapport. Hartstikke goed. Met alleen maar voldoendes.
Fietsenmaker: Nou, dat is mooi. Kijk maar rond. Ik heb daar omafietsen staan en hier staan een paar sportieve trekfietsen.”
(De drie klanten lopen onderzoekend door de winkel; de fietsenmaker staat halverwege de winkel om wat spulletjes recht te leggen; ineens gaat het meisje voor hem staan)
Meisje: “En hoe …eh… hoe hard kan zo’n omafiets nou?”
Fietsenmaker: “Dat ligt aan jouw benen. Hoe harder je trapt… Hé!”
(Fietsenmaker ziet hoe vrouw collectebus van de toonbank probeert te pakken)
Fietsenmaker: “Blijf daarvan af!”
(Hij draait zich snel om en barricadeert de deur; terwijl hij ervoor blijft staan, belt hij met zijn mobieltje de politie)
Man: “Laat ons erdoor!”
Fietsenmaker: “Geen sprake van! Ja, politie? Fietsenbedrijf Cees en Co. Een geval van diefstal op heterdaad. De dieven zijn nog in het pand. Snel graag.”
Vrouw: “Laat ons gaan.”
Fietsenmaker: “Nee, hoor. Leggen jullie eerst maar uit aan de politie wat jullie van plan waren.”
Politieagenten: (komen rennend binnen) “Aha! Ik zie het al. Jullie moeten mee naar het bureau.”
(Ze doen handboeien om bij de dieven)
Politieman 1: “Hartelijk bedankt Cees! Je hebt al het werk eigenlijk al voor ons gedaan. Hartstikke goed.”
(Agenten en dieven gaan weg)

Wat gebeurt er na het bericht?

Personages:
Fietsenmaker
Twee politieagenten
Burgemeester
Dame
Twee kinderen
Nog een paar klanten

(De fietsenmaker staat een paar fietsbellen op te poetsen. Ineens komen de agenten, de dame, de kinderen en een paar andere klanten samen met de burgemeester binnen. Ze gaan allemaal om de fietsenmaker heen staan.)

Fietsenmaker: “Uwe excellentie, wat is er aan de hand?”
Burgemeester: “U hebt buitengewoon dapper gereageerd, Cees. Die dieven waren waarschijnlijk nooit gepakt als u niet meteen de deur op slot had gedaan.”
Agent 2: “Ahum… nou ja… nooit…nooit is niet helemaal waar. Wij zijn er ook nog natuurlijk.”
(Burgemeester kijkt streng naar agenten)
Agent 2: “Sorry.”
Burgemeester: “Wij zijn u zeer dankbaar. De dieven bleken nog meer diefstallen te hebben gepleegd. Ze zitten voorlopig achter slot en grendel. Daarom komen we u een beloning brengen.”
Fietsenmaker: “Dat is toch helemaal niet nodig.”
Burgemeester: “U krijgt van de gemeente 1000 euro. Voor het goede doel.”
Fietsenmaker: “Maar dat is fantastisch! Heel hartelijk bedankt!”
Dame: “En ik kom ook nog wat extra’s geven.”
Kinderen: “Onze ouders hebben ons nog wat geld gegeven voor het goede doel.”
Andere klanten: “Ook wij dragen ons steentje bij.”
(Fietsenmaker laat enthousiast de collectebus rondgaan; Iedereen stopt er wat in)
Fietsenmaker: “Heel hartelijk bedankt allemaal. Ik weet zeker dat we dit jaar heel veel geld ophalen. Dankzij jullie!”
(Iedereen applaudisseert)

Tips

Tip 1:
De aankleding van de winkel kan heel eenvoudig. Een tafel met de collectebus erop is de toonbank. Zet twee of drie kinderfietsen op het toneel. Een bak met fietsbellen (desnoods een paar bellen lenen van de leerlingen) en een stoel waar een fietstas overheen hangt maken de winkel af.

Tip 2:
Het publiek moet direct zien dat de dieven niet te vertrouwen zijn. Leg de spelers uit dat de drie natuurlijk niet echt vader, moeder en dochter zijn. Ze verzinnen ter plekke smoesjes om maar in die winkel te kunnen rondhangen. Hoe gedraag je je verdacht?
Dat kan je laten zien door heel schichtig door de winkel te lopen en nerveus om je heen te kijken.

Tip 3:
De dieven proberen de winkel uit te komen nadat de fietsenmaker de deur op slot heeft gedaan. Het is geen goed idee om de spelers aan elkaar te laten trekken om toch bij de deur te kunnen. Het ziet er niet mooi uit en het is niet veilig. Beter is om de fietsenmaker te laten dreigen met een bezem of een ander raar wapen, zodat de dieven niet in de buurt durven te komen.

Andere activiteiten

De kinderen in de klas kunnen hun eigen Alpe d’HuZes houden door bijvoorbeeld 6 keer een parcours te fietsen op het schoolplein, of 6 keer een parcours af te leggen in de gymzaal. Als alle kinderen zich laten sponsoren door ouders, opa’s, oma’s en de buren kunt u als school een mooi bedrag ophalen voor het KWF.

Serie: De dramatheek

Lees ook de andere artikelen uit deze serie: