In deze jaargang van het Praxisbulletin gaat een nieuwe reeks van De Dramatheek van start. U vindt in elke aflevering spelsuggesties, naar aanleiding van kinderboeken.

Inleiding

Drama en kinderboeken gaan goed samen. Veel kinderboeken zijn een mooie basis voor het maken van een voorstelling. Daarbij is drama het doel. Tegelijkertijd is drama een zeer effectief instrument om in te zetten bij activiteiten rondom leesbevordering. Drama is dan het middel. In deze serie van De Dramatheek zullen we ons vooral richten op dat laatste.
Door middel van het spelen van een of meerdere scĆØnes uit een boek worden de leerlingen nieuwsgierig. Hoe zou dit boek aflopen? Hoe zouden wij willen dat het boek afloopt? Wat vinden we van de personages? Hoe zouden wij reageren als ons zou overkomen wat er in dit boek gebeurt? Het spelen van een scĆØne is aanleiding tot het voeren van boeiende gesprekken in de klas, en zal ervoor zorgen dat het (voor)lezen van het boek extra spannend wordt.

In deze internetbijdrage vindt u de eerste aflevering.

Het boek van deze maand

Faiza is mijn held!
Netty van Kaathoven, Uitgeverij Clavis, 2011, ISBN 9789044816037

Het meisje Faiza komt uit een Afrikaans land waar het momenteel niet veilig is. Samen met haar moeder en broer is ze naar Nederland gevlucht. Nu wacht ze op een beslissing van de minister. Ze hoopt dat ze in Nederland mogen blijven. Ondertussen zit Faiza op een leuke school, in een leuke klas, en is ze goed bevriend met Tomas. Als Faiza ziet hoe een oude man, Harm, krampachtig probeert om zijn hond Spetter uit het water te redden, bedenkt ze zich geen moment. Ze springt het water in. Het is moeilijk om Spetter te redden, want hij zit vast in visdraad, maar het lukt Faiza, met hulp van Tomas, om hem veilig aan de kant te krijgen. Vanaf dat moment zijn Faiza, Tomas, Harm en Spetter goede vrienden. Faiza en Tomas gaan vaak op bezoek bij de oude Harm. Harms dochter Marlies vindt het allemaal maar niks. Ze wil haar vader naar een verzorgingshuis sturen en als Spetter ziek is na zijn avontuur in het water zou ze hem het liefst door de dierenarts willen laten afmaken. Faiza, Tomas en Harm staan gelukkig samen sterk. Ondertussen is de reddingsactie van Faiza niet onopgemerkt gebleven. Ze is een echte held. Iedereen vindt dat zoā€™n held voor in Nederland zou moeten kunnen blijven, maar wat vindt de Minister ervan?

In dit boek staat de moeilijke situatie van een vluchtelingkind centraal, maar het verhaal gaat ook over vriendschap tussen oude en jonge mensen, en tussen mens en dier. Het verhaal biedt dus veel aanknopingspunten voor activiteiten en gesprekken in de klas.

Inleiding

Lees het eerste hoofdstuk van het boek voor. Leg daarna kort uit wat er verder gebeurt. Het hondje Spetter wordt ziek (diarree en spugen) en de oude Harm voelt zich ook niet zo goed na het avontuur van Spetter. De buurvrouw van Harm doet boodschappen voor hem. Faiza en Tomas laten Spetter uit. Dan komt de dochter van Harm op bezoek. Ze is boos.

Scene

(Lees ter voorbereiding hoofdstuk 8 uit het boek)

Personages:

– Harm
– Marlies
– Faiza
– Tomas
– Spetter (een knuffelbeest aan een riem, of eventueel een leerling met een (zelfgemaakt) hondenmaskertje)

Deel 1:

De dochter komt boos naar Faiza en Tomas toe die met Spetter aan het wandelen zijn.
Ze vertrouwt de kinderen niet en wil niet dat ze haar vader bezoeken. De kinderen proberen tegen haar in te gaan maar ze pakt Spetter af en fietst hard weg. De zieke Spetter kan haar naast de fiets nauwelijks bijhouden. De kinderen zijn geschrokken en gaan snel achter haar aan.

Deel 2:

Als Faiza en Tomas bij Harm aankomen, horen ze dat Harm met zijn dochter ruzie maakt. Zijn dochter wil dat haar vader naar het verzorgingshuis verhuist. Harm wil daar niet heen, want hij mag Spetter daar niet mee naar toe nemen. Marlies weet een oplossing: ze zal Spetter wel laten inslapen door de dierenarts.
Faiza en Tomas bemoeien zich met de ruzie. Ze zeggen dat zij wel voor Spetter zullen zorgen, en Harm zullen helpen. Het is niet nodig dat Harm naar een verzorgingshuis gaat. Marlies vindt dat belachelijk. Ze vindt dat Harm zelf geen boodschappen meer kan doen en hij kan zelf de hond niet meer uitlaten, dus wat haar betreft is het duidelijk wat er moet gebeuren. Ze wordt nog bozer op de kinderen en wil ze wegsturen. Daar steekt Harm een stokje voor. Hij stuurt Marlies weg!

Voorlopig zijn ze veiligā€¦ of niet?

Nabespreken

Wat vinden de leerlingen van de situatie? Moet Harm naar een verzorgingshuis? Zou dat niet veel beter voor hem zijn? Is het wel verstandig dat hij zo afhankelijk is van de hulp van twee kinderen?

Tips:

Laat de leerlingen zelf de ruzie vormgeven. Ze weten ongeveer waar de strijd over gaat en kunnen al improviserend of al oefenend zelf hun tekst verzinnen. Het is niet erg als het niet helemaal klopt met wat er in het boek gebeurt.

In het boek fietst Marlies weg met de hond Spetter. Fietsen op het toneel is bijna niet te doen. Wel kunt u de toneelspeler op een fiets met een dubbele standaard laten zitten, met het bovenlijf voorover gebogen en de (knuffel)hond Spetter aan een riem, schuin achter de fiets. Laat op die manier de toneelspeler uitbeelden dat ze hard fietst.

Opdracht

Verdeel de klas in groepjes van vier of vijf kinderen. Elk groepje verzint een oplossing en een einde van het verhaal. Ze moeten voordat ze een einde verzinnen eerst nadenken over:
– Kan Harm nog wel alleen wonen?
– Kan Spetter nog bij hem wonen?
– Wat kunnen Faiza en Tomas doen?
– Wat zal Marlies nu doen?
– Denken jullie dat Faiza in Nederland mag blijven?

Laat de groepjes een tijdje oefenen. Daarna mogen ze om de beurt hun scĆØne aan de klas laten zien. Welke oplossing vindt de klas het beste?

Discussie

Faiza is een vluchteling. Zij, haar moeder en haar broer Yaro weten nog niet of ze in Nederland mogen blijven. Dat is niet gemakkelijk. Nederland is een klein land. Niet iedereen kan hier komen wonen. Maar Faiza heeft veel vervelende dingen meegemaakt in het land waar ze vandaan komt. In het boek kan je daar meer over lezen. Het is nu ook nog niet veilig in haar eigen land. Wat vindt de klas van haar situatie? Wanneer mag iemand in Nederland komen wonen, en wanneer zou iemand terug moeten naar het eigen land?

Veel leerlingen zullen zich nog de ā€˜kwestie Mauroā€™ kunnen herinneren. Daar is in het jeugdjournaal veel aandacht aan besteed.

Meer informatie

Voor meer informatie over het maken van een voorstelling gebaseerd op een kinderboek en het uitkiezen van geschikte scĆØnes voor in de klas, verwijs ik u graag naar mijn boek ā€œKinderen verleiden tot toneelspelā€ Boom Lemma uitgevers, 2008, ISBN 9789024418107

Voor meer informatie over Netty van Kaathoven kunt u de website www.nettyvankaathoven.nl bezoeken.

Voor een interessant filmpje over asielzoekers kunt u terecht op de website van SchoolTV.

Serie: De dramatheek

Lees ook de andere artikelen uit deze serie: