Het Praxisbulletin zoekt nieuwe enthousiaste auteurs! Leerkrachten zitten bomvol ideeën. Als ze er daar nu eens een paar van op papier zetten… en opstuurden naar het Praxisbulletin! We laten twee auteurs/leerkrachten aan het woord. Lees hoe leuk het is om auteur te zijn.

Hoe kom je aan ideeën om een artikel te schrijven?

Christel Janse

“Eigenlijk gewoon dingen in de klas waar ik tegenaan loop, maar waar geen kant-en-klare oplossing voor is.
Zo merkte ik een paar jaar geleden, dat kinderen het maken van werkstukken beu waren. Maar ik wilde wel dat ze aan de slag gingen met informatie zoeken en verwerken. Dit is uiteindelijk Keuzewerk geworden.
En vorig schooljaar zocht ik op internet naar lessen rond het thema “trouwen”, als aanloop naar mijn eigen bruiloft. Maar toen ik niks kon vinden voor mijn groep, heb ik het zelf gemaakt.”

Martine Vaandrager

“Ik betrek mijn leerlingen altijd bij de artikelen die ik schrijf. Ze zijn voor mij een grote inspiratiebron! Ik leg de leerlingen het onderwerp van het artikel voor en organiseer een brainstorm in de klas. Kinderen zetten heel veel lijntjes uit door hun ideeën en gedachtespinsels te uiten, waar ik zelf weer verder mee kan gaan.
Ik stel hun daarbij vragen als:

– Wat zou je met dit onderwerp willen doen in de klas?
– Wat zou je leuk vinden om te ondernemen?
– Wat zou je over het onderwerp willen leren?
– Heb je leuke ideeën over dit onderwerp? (Zoals: aankleding klas en dergelijke.)

Met deze ideeën ga ik aan de slag. Uiteraard brainstorm ik zelf ook. Samen met de leerlingen kom ik altijd tot leuke plannen en ideeën voor nieuwe lessen of projecten.”

Hoe pak je dat aan?

Christel: “Meestal schrijf ik eerst mijn losse ideeën overal op. Dit kan op school zijn, maar ook thuis. Tot het moment dat ik aan de computer ga zitten om er een project van te maken. Dan pak ik al die ideeën samen om het tot een geheel te smeden. Soms kom ik er dan ook achter dat een idee dat ik helemaal in het begin had, alweer verbeterd is. En vaak krijg ik tijdens het tikken ook nog nieuwe invallen om het nog leuker of praktischer te maken.”

Martine: “Eerst maak ik een lijstje van alle belangrijkste en meest bruikbare ideeën. Na heel veel wijzigen in dit lijstje ontstaat daar ineens een overzicht. Dat gebruik ik tijdens mijn schrijven. Langzaamaan krijgt mijn artikel vorm. Het overzicht schrijf ik op papier. Dat leg ik naast de pc en dan begin ik met schrijven.”

Wat is er leuk aan artikelen schrijven voor Praxisbulletin?

Christel: “Ik vind het leuk om zelf thema’s uit te werken in de klas, in plaats van strikt een methode te volgen. En ik denk dat heel veel leerkrachten dat graag doen. Maar vaak gaat daar veel tijd in zitten. Door de projecten die ik bedacht heb, in een artikel voor het Praxisbulletin te verwerken, kunnen veel meer leerkrachten en leerlingen ervan profiteren dan alleen de kinderen in mijn klas. En dat is hartstikke de moeite waard. Zeker als ik dan op de site ook nog eens positieve reacties op mijn artikel lees. Aan de andere kant worden er ook kritische punten genoemd, waardoor ik mijn project weer verder kan perfectioneren.”

Martine: “Het is leuk dat je je eigen draai kunt geven aan thema’s en onderwerpen. Je onderzoekt, enthousiasmeert en vernieuwt. Ik merk dat ik de lessen zelf ook wil uitproberen om te kijken of ze echt zo werken als ik mezelf dat heb voorgesteld. Door het echt samen met de leerlingen te doen zie je steeds nieuwe mogelijkheden. De leerlingen helpen je om op een ander spoor te denken.
Daarnaast geeft het natuurlijk ook een supergoed gevoel om je eigen artikel in het Praxisbulletin te zien staan!”

Wat raad je anderen aan die ook wel eens een artikel zouden willen schrijven?

Christel: “Gewoon doen! Begin gewoon met kort te beschrijven wat je gedaan of bedacht hebt. En stuur je idee naar het Praxisbulletin. Als de eindredacteuren je idee zien zitten, vragen ze je om er een heel artikel van te maken. Vaak duurt het schrijven van een artikel wel even. Ik blijf in ieder geval zinnen wegstrepen en alinea’s veranderen. Maar eigenlijk kun je het gewoon mailen naar de redactie. Zij geven je goede tips over hoe je het nog beter kunt maken. Het belangrijkste is: laat in je artikel duidelijk merken hoe enthousiast je zelf over je idee bent.”

Martine: “Ga het gewoon eens proberen! Kies een onderwerp dat je aanspreekt of juist een waarover je nog nooit hebt geschreven en dat je verder zou willen onderzoeken. Van welk onderwerp word je blij? Bespreek dat eens met je leerlingen (of anderen in je omgeving). Bedenk wat je er allemaal mee zou kunnen doen in de klas. Maak daarvan een overzicht voor jezelf. Wijzig dit zoveel mogelijk, totdat jij denkt dat je er daadwerkelijk iets mee kunt. Gebruik dan het raamwerk voor het schrijven van een artikel en ga aan de slag! Je zult zien dat je tijdens het schrijven steeds meer ideeën en gedachten ontwikkelt die nuttig zijn voor je artikel.
Zorg dat je bondig schrijft met zoveel mogelijk bruikbare tips en lessen. Bedenk dat men je artikel zo moet kunnen pakken en gemakkelijk jouw les moet kunnen geven in de groep.
Laat je werk ook eens bekijken in je eigen team. Vraag om kritische tips en herschrijf het artikel dan. Treed eens buiten jezelf, de mogelijkheden voor het schrijven zijn eindeloos! Wie schrijft, die blijft!”

Lezen wat deze auteurs o.a. geschreven hebben?

Martine Vaandrager: Snoskommer Jakkie! Een project over gezond eten en drinken in de Kinderboekenweek, in Praxisbulletin jrg. 27 nr.1.

Christel Janse: Kiezen voor Keuzewerk. Uitdagende opdrachten voor zelfstandig werken, in Praxisbulletin jrg. 24 nr. 6, en Kiezen voor Keuzewerk 2, in Praxisbulletin jrg. 27 nr. 6.