Hier treft u de tekst, het notenschrift, de melodie en de karaoke en de lessuggesties aan.

Tovertekenboek

1
Ik heb een tovertekenboek,
zo groot als heel mijn leven.
Ik kan er elke saaie dag
een vrolijk kleurtje geven.
Ik kleur er mijn verdrietjes
met bonte stiften blij
en teken, als ik eenzaam ben,
er gewoon een vriendje bij.

2
Ik heb een tovertekenboek,
zo groot als heel mijn leven.
Ik kan er alles wat ik doe
gewoon opnieuw beleven.
Als mama weer eens boos is,
dan heeft ze even pech.
Ik pak dan zo mijn gummetje
en ik gum haar lekker weg!

De liedjes beluisteren en downloaden

Hierboven staan de liedjesbestanden. Als u ze aanklikt, opent op uw computer een programma om ze af te spelen. Hebt u dit niet, dan kunt u de liedjes uiteraard wel gewoon opslaan.

Liednotering

1917cf2b-7437-4476-81d4-6c0bbf774075_0000006765_28-01 lied tovertekenboek

Lessuggesties

In de kring

Neem de tekst van het lied door met de kinderen.
Kunnen ze in eigen woorden vertellen wat een tovertekenboek is?
Hebben de kinderen zelf ook wel eens verdrietjes, beleven ze saaie dagen, of voelen ze zich weleens eenzaam? Wat doen ze dan? Laten ze zoiets gewoon gebeuren of proberen ze er iets aan te doen? Is mama weleens boos? Waarom? Wat doen ze dan?
De ik-figuur van het lied heeft voor al deze gebeurtenissen een tovertekenboek. Hoe lost hij zijn probleempjes op?
Zouden de kinderen zelf ook wel een tovertekenboek willen hebben?
Hoe kun je een saaie dag een vrolijk kleurtje geven als je geen tovertekenboek hebt?
Bijvoorbeeld iets leuks gaan doen, grapjes maken, een leuk boek gaan lezen. Helpt dat ook bij de andere minder leuke dingen die genoemd worden in het lied?

Zorg er voor dat u een aantal verschillende (soorten) boeken klaar hebt liggen: (voor)leesboek, prentenboek, informatief boek, stripboek, enzovoort. Het is fijn als u ook verschillende vormen van illustraties kunt laten zien.

Laat de kinderen vertellen over de boeken die ze kennen.
Dit kunnen allerlei boeken zijn, van leesboek tot stripverhaal en van prentenboek tot knutselboek. Hebben ze een lievelingsboek en kunnen ze vertellen waarom juist dat boek hun favoriete boek is?
Wat vinden ze leuker om te lezen, boeken met plaatjes/illustraties of boeken zonder plaatjes?

Weten de kinderen dat het (bijna) Kinderboekenweek is? Weten ze wat dat inhoudt?
Vertel dat de Kinderboekenweek elk jaar een ander onderwerp/thema heeft en dat dit jaar het thema is: De grote tekententoonstelling; beeldtaal in kinderboeken.
U kunt dit natuurlijk ook in eigen woorden omschrijven.
Wat vinden de kinderen ervan dat dit het thema is? Vinden ze het goed gekozen?
Wat weten ze over tekeningen/illustraties in kinderboeken?
Laat ze vertellen over hun eigen ervaringen met dit onderwerp.

Hoe moet een tekening in een kinderboek er uitzien?
Laat de kinderen vertellen wat ze hierbij belangrijk vinden. Denk bijvoorbeeld aan passend bij de tekst, kleurgebruik, moet grappig zijn.
Laat hier voorbeelden van illustraties zien. Denk bijvoorbeeld aan de illustraties van Fiep Westendorp, Dick Bruna, Joke van leeuwen, Ted van Lieshout, Joep Bertrams, Marjolein Bastin.

Doesuggesties

– Laat de kinderen verschillende vormen van illustraties opzoeken in de leesboeken van uw klassenbibliotheek.
Laat ze kijken naar verschillen in gebruikte materialen en technieken (zwart-wit of kleur, lijntjestekening of ā€˜vlekkerigā€™), stijl (ā€˜net echtā€™ of cartoonachtig) maar ook naar de functie (puur ter vesiering of nodig voor het verhaal).

– Pictogrammen.
Pictogrammen zijn tekeningen die de plaats innemen van tekst. Beeldtaal dus. Iedereen die een pictogram ziet, moet direct kunnen zien wat ermee bedoeld wordt.
Voer een inleidend gesprekje over pictogrammen: wat het zijn, waar en wanneer ze gebruikt worden en waarom. Laat de kinderen voorbeelden geven en laat zelf wat voorbeelden zien.
Laat de kinderen zelf pictogrammen ontwerpen. Bijvoorbeeld voor een dagindeling: een pictogram voor de belangrijkste en/of meest voorkomende activiteiten van elke dag.
Ook is het leuk pictogrammen te laten ontwerpen voor “agenda-activiteiten”, zoals naar opa en oma, naar de tandarts, feestje, logeren, naar de bieb, enzovoort.
U kunt met de kinderen afspreken dat u de beste/leukste pictogrammen gaat gebruiken in de klas.

– Laat de kinderen hun eigen tovertekenboek maken.
Gebruik hiervoor een tekenschrift of een mapje waarin losse tekeningen samengevoegd kunnen worden.
Laat de kinderen belangrijke scĆØnes uit hun leven tekenen: een thuistekening, een schooltekening, een opa en omatekening, een vriendjestekening, een hobbytekening, enzovoort.

– De kinderen houden ā€“ bijvoorbeeld een week lang – een dagboek bij. Bij elke dag moet minstens Ć©Ć©n passende illustratie gemaakt worden.

– Vertel de kinderen dat ze in de huid van een professionele tekenaar gaan kruipen. Ze krijgen de opdracht een illustratie te maken bij het lied Tovertekenboek.
Afhankelijk van het niveau van uw groep bepaalt u met welk materiaal en welke techniek u de kinderen laat werken. Het mooiste is de kinderen hierin vrij te laten, zodat ze hun eigen beleving maximaal kunnen uitdrukken.

– De kinderen maken een illustratie bij hun favoriete boek.
Laat ze bewust kiezen voor een tekening in dezelfde stijl als de originele illustraties of een zelfgekozen stijl.

Veel plezier!