Naam: Michal Janssen. Functie: Freelancer. Ik schrijf voor kinderen én voor leerkrachten, onder andere als educatief auteur. Teksten om te lezen, maar vooral om mee aan de slag te gaan. Leeftijd: 40. Woonplaats: Den Bosch. Favoriete werkplek: Mijn «dagelijkse» werkplek is de zolderkamer. Dat is mijn werkkamer. Maar soms, als er te veel rommel of herrie is, vlucht ik met mijn laptop naar de Verkadefabriek in Den Bosch. Vrijetijdsbesteding: Hardlopen en knutselen met de kinderen.

Wat heb jij met het onderwijs?
Het mooiste van het onderwijs zijn deze twee dingen: leren en kinderen. Kennis en vaardigheden overdragen is superinteressant, voeg daar kinderen aan toe en je hebt het leukste vak ter wereld.

Wat heb jij het onderwijs te bieden?
Het Kletsboek! Dat is een invulboekje, dat kinderen – samen met hun vader, moeder, opa, oma, maar ook met de juf of de meester – kunnen invullen. Je geeft allebei antwoord op dezelfde vragen en daardoor raak je met elkaar in gesprek. Er staan vragen in als: hoe vaak heb je vandaag gelachen? Op welk dier lijkt jouw juf of meester? En: zou je een dagje willen ruilen met een vriendje (een baby, een minister, een hond)?
Ik heb het boekje gemaakt, omdat ik merkte, dat mijn kinderen zo weinig vertelden over school. Als ik vroeg hoe het op school was, dan antwoordden ze meestal: ‘O, gewoon.’ Door concrete vragen te stellen, kreeg ik ook concrete antwoorden. En van daaruit ontstaan er vaak leuke – en maffe – gesprekken!

b4494e65-1286-4557-9279-291e45839464_podium1
Hoe kunnen leerkrachten het Kletsboek! inzetten?
Elke pagina van het Kletsboek! heeft een eigen onderwerp: school, thuis, getallen, vrienden, dieren, wensen, mopperen, tijd, eten, feest. Als kinderen een «eigen» Kletsboek! hebben, dan kunnen ze elk onderwerp samen met iemand anders invullen.
Een leerkracht vertelde me onlangs, dat ze het boek had aangeschaft voor een heel teruggetrokken leerling. Af en toe vulde de juf, samen met die leerling, een pagina in. En dat hielp het kind, om een beetje losser te worden. Het leuke is, dat het kind op een gegeven moment zelf naar het Kletsboek! vroeg!
Maar je kunt het boek ook voor de hele klas gebruiken. Kinderen vinden het erg bijzonder, om even de juf of de meester «voor zich alleen» te hebben. Samen kun je dan een pagina kiezen en de vragen invullen en bespreken. En een volgende keer is weer een ander kind aan de beurt.

Heb je een praktische tip voor leerkrachten?
Ik heb er twee! De eerste pas ik vaak toe bij mijn eigen kinderen: het complimentje vooraf. Als een van mijn kinderen bijvoorbeeld voor zichzelf drinken uit de koelkast pakt, dan zeg ik: ‘Wat lief, dat je ook voor je broertje een glas inschenkt!’ En dat gebeurt dan ook (meestal), terwijl dat natuurlijk helemaal niet de bedoeling was! Kind trots, broertje blij en ik blij, omdat zo een hoop geruzie en gemopper voorkomen is!
De tweede tip hoorde ik ooit van een leerkracht. Die probeerde elke dag met elk kind uit haar klas even een-op-eencontact te hebben. Dat kon een complimentje zijn, maar ook een grapje, een aai over de bol, een uitlegmomentje of samen even kletsen in de pauze. Heel eenvoudig, maar zó goed bedacht! Voor die momentjes kun je ook het Kletsboek! gebruiken. In plaats van een hele pagina kun je er ook een vraag uitpikken en die met een kind bespreken.

Wat is je grootste frustratie?
Mijn grootste frustratie met betrekking tot het onderwijs is, dat het vaak achter de ontwikkelingen in de samenleving aanhobbelt. Een werkplek zonder computer is in het bedrijfsleven ondenkbaar. Maar in het onderwijs moeten dertig kinderen vaak drie computers met elkaar delen. En waarom maakt schrijven wél deel uit van het lesprogramma en blind leren typen (vaak) nog niet?

Wat moet de komende tien jaar anders?
Aansluitend bij de vorige vraag: ik denk, dat het onderwijs kinderen moet helpen om mediawijs te worden: ze moeten bewust, kritisch, veilig én actief gebruikmaken van media. En dan bedoel ik niet alleen, dat mediawijsheid als vak op het lesrooster komt te staan, maar dat het verankerd moet worden in het onderwijs!

Welke inspirerende uitspraak wil je de lezer nog meegeven?
In plaats van met een uitspraak wil ik graag afsluiten met een paar «inspirerende» vragen:

Zou jij voor duizend euro in een bad met koeienpoep gaan? Of in je pyjama naar school gaan? Een bord gebakken sprinkhanen opeten? Of een nacht in een konijnenhok slapen?

Ook deze vragen komen uit het Kletsboek! De voor 1000 euro-pagina is favoriet bij kinderen. Trouwens…, óók bij volwassenen!

Uitgaven van Michal Janssen
– Kletsboek!, Gezinnig, Amsterdam, ISBN 978 90 814779 3 2 (gezinnig.nl).
– Vakantieklets! (om te kletsen onderweg en op vakantie).
– Tienerklets! (voor tieners en ouders).