Elke maand leest u hier een ‘bespiegeling’ van een van de columnisten van Praxisbulletin. Deze maand schrijft Gallus over een doordenkertje richting de kinderen.

Had was warm weer en de ramen stonden open.
Van buiten klonk het gekwetter van pleinspelende kleuters. Soms storend, maar meestal hoorden we het niet eens meer bewust.
De kinderen waren rustig aan het werk toen er wat rumoer achter in de klas ontstond. Op mijn vragende blik wees Alex met een vies gezicht naar het raam, waar Elfie met een papiertje over de ruit aan het vegen was.
Elfie keek me aan en grinnikte onhandig.
ā€œEen vlieg, mees, ik veeg het raam even schoon.ā€
ā€œHeb je een vlieg doodgeslagen?ā€ vroeg ik verbaasd.
Ze knikte.
ā€œWaarom?ā€
Niet begrijpend keek ze me aan.
ā€œWaarom heb je die vlieg doodgeslagen?ā€ herhaalde ik.
Ondanks dat ik de vraag op zo neutraal mogelijke toon stelde, voelde Elfie aan dat ik het er niet mee eens was. Ze aarzelde.
ā€œHad je er last van?ā€ drong ik aan?
ā€œHet was wĆ©l een bromvlieg hoor.ā€ Ze besloot in de verdediging te gaan.
Ik zag dat de rest van de groep inmiddels ook gestopt was met werken, benieuwd naar het verdere verloop van ons gesprek.
ā€œMisschien was het wel een moedervlieg die eten zocht voor haar kleintjesā€, zei Thijs.
ā€œJa,ā€ vulde Erin aan, ā€œen die moeten nu verhongeren!ā€
ā€œHa, ha, slimmerik! Vliegen leggen eitjes en dan moeten ze het zelf maar uitzoekenā€ reageerde Elfie geprikkeld.
Ik besloot er nog even op door te gaan en vroeg: ā€œMag je een dier zomaar doodmaken als je er last van hebt?ā€
De reacties volgden op elkaar.
ā€œEen vlieg wel.ā€
ā€œWaarom een vlieg wel en andere dieren niet?ā€
ā€œNou gewoonā€¦ het is toch maar een vlieg.ā€
ā€œMaar een vlieg heeft ook gevoel, hoor!ā€
ā€œVliegen zitten op poep.ā€
ā€œHonden snuffelen Ć³Ć³k aan drollen. Dus mag je een hond ook doodmaken als je last van zā€™n blaffen hebt!ā€

ā€œIs het leven van het ene dier belangrijker of waardevoller dan het leven van een ander dier?ā€ vroeg ik. Het bleef even stil. ā€œEn hoe bepaal je dat dan?ā€
Langzaam kwamen er griezelverhalen los over muggenbeten en wespensteken, hondenpoep en kattengejank, mierennesten en akelige spinnen. Maar ook dat elk dier een functie heeft in de natuur kwam aan bod.

Ik besloot het hier voorlopig af te kappen.
ā€œWe praten hier zeker nog een keer over door. Eerst zorgen we dat we het rekenwerk afhebben. Ik doe wĆ©l even het raam dicht, want ik begin wat last te krijgen van het gekwetter van de kleuters.ā€
ā€¦
ā€œOĆ²Ć²Ć²Ć²Ć², meester!!ā€

Gallus

Aanrader:
Leren doordenken / leren door denken
Filosoferen met kinderen
Themaboek Praxisbulletin, februari 2014