Veel basisscholen zetten zich in voor het goede doel. Kinderen hebben een groot hart en leren er veel van om een goede daad voor een ander te verrichten. Maar hoe laat je het goede doel waar jullie zo je best voor doen echt leven bij de kinderen? Hoe creëer je bewustzijn en betrokkenheid?
Kinderen met een beperkte woordenschat ervaren als kleuter al dat interactie met andere kinderen lastig verloopt. Ze voelen dat ze niet begrepen worden en begrijpen op hun beurt andere kinderen ook niet. Dit heeft direct invloed op de sociale en emotionele ontwikkeling en later op het uitstroomniveau naar het vervolgonderwijs. Hoe kunnen we zorgen voor een optimale woordenschat voor elk kind?
Ga mee op pad in een wereld waar horen, ruiken, voelen en proeven een veel grotere rol spelen dan je gewend bent. In de donkerbeleving van het MuZIEum in Nijmegen word je ondergedompeld in absolute duisternis.
In het kerndoelenboekje staat: ‘De samenleving is volop in verandering.
Het onderwijs wil hier zo goed mogelijk op inspelen. De leerling, de leerkracht én de school staan immers midden in de samenleving.’ Maar hoe breng je
de maatschappij in de school? Drie praktijkvoorbeelden van een bijzondere samenwerking tussen scholen en partijen in de buurt.